حسین مسرت پژوهشگرو نویسنده

یزدفردا" آیین پاسداشت سی سال تلاش خاضعانه استاد رهبران در عرصه فرهنگ و کتابخانه در روز یک شنبه چهارم اسفند ساعت 18:30در محل تالار فرهنگ یزد برگزار می شود.محمود رهبران خطاط و خوشنویس زبردست و صاحب نام دیارمان پس از عمری تلاش در مجموعه کتابخانه وزیری بازنشسته شد تا با فراغت بال به عشق دیرین خود هنر خوشنویسی بپردازد.او که عاشق فرهنگ و هنر این سرزمین است و همواره با بزرگان اهل ادب و هنر مجالست داشته و از خرمن حکمت و معرفت آن ها خوشه ها چیده، قدر این فنّ شریف را به نیکی می داند و آن را جز در راه اعتلای فرهنگ این سرزمین مصروف نمی دارد.از این رو او سزاوار تکریم است و شایستۀ تجلیل، هرچند وجود خاضع و بی مدّعایش، وی را همواره از این وادی ها پرهیز داده است.برای این خوشنویس صاحبدل و محجوب مجلسی در تکریم و پاسداشت مقام هنری اش یک شنبه چهارم اسفند ماه در تالار فرهنگ یزد برپا خواهد شد. هم قلمی دوستان فاضل و اهل فرهنگ موجب افتخار است.

 مطلب زیراثر استاد حسین مسرت در همین رابطه  تقدیم مخاطبان خوب فردایی می گردد .

جای خط، از نیِ کِلکِ تو هنر می‌ریزد

از سرانگشتِ هنرمندِ تو زر می‌ریزد

میر[1] اگر گشت به یک نوعِ هنر، شهرۀ دهر

از هر انگشت تو، صد گونه هنر می‌ریزد
ج

کاظم کشمیرشکن (حسرت)[2]

در قلب ایران، آن‌جایی كه دیر زمانی مهد هنر و معماری بوده است، هنرمند پرتوان و وارسته‌ای بر بیاض كاغذ، سواد خطوط زیبا و منقّشی را ترسیم می‌كند كه در نگاه نخست، هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد.

سخن از استاد محمود رهبران است كه بسیار پخته و قانونمند می‌نگارد. كِلكِ هنربار او، خطوط استادان بزرگ را به یاد می‌آورد، نگارنده‌ بارها در مصاحبت استادان: کرم‌علی شیرازی، امیر احمد فلسفی، غلامحسین امیرخانی، یدالله كابلی، حمید دیرین و تنی چند دیگر، از زبان ایشان شنیده است كه: رهبران آیند‌ه‌ای درخشان در پیش دارد.

وی تاكنون چهار نمایشگاه انفرادی از آثارش را در سال‌های گوناگون در شهرهای یزد، بندرعباس و هرات یزد ترتیب داده و خوشبختانه بسیاری از آثارش در نمایشگاه‌های جمعی و بین‌المللی خوشنویسان جهان اسلام بویژه در ترکیّه، دبی، تاجیکستان و نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق، مورد تأیید استادان قرار گرفته و راه یافته است.

مختصر آنكه: وی به سال 1341 در یزد به دنیا آمد، از همان آغاز دوران دبستان علاقه‌ای وافر به خطّ خوش پیدا كرد. از سال 1361 در كلاس‌های درس ابوالقاسم صالح‌زاده، خوشنویس یزدی حاضر شد، سپس از سال 61 تا 63 نزد استاد حمید دیرین در شیراز تا دورة عالی را فراگرفت. بعد از آن در محضر استادان: یدالله كابلی خوانساری، غلامحسین امیرخانی و غیره موفّق به اخذ گواهینامة ممتاز در سال 1365 از انجمن خوشنویسان ایران گردید. وی در سال 1372 موفق به اخذ درجۀ فوق ممتاز (درجۀ 2 هنری) از انجمن خوشنویسان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال 1386 گواهینامۀ استادی در رشتۀ نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران و از طرف استادان برجستۀ خوشنویسی بویژه استاد امیرخانی و سپس نشان درجۀ یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

وی از سال 1364 تاكنون در كتابخانه‌های مروّج و وزیری یزد به عنوان هنرمند خطّاط مشغول خدمت است. و در این مدّت، هنر صحّافی را نیز به نیکی یاد گرفته است. در سال‌های اخیر آثاری از وی در نشریات: «هستی»، «آشنا»، «پاژ»، «دانشگاه یزد»، «خاتم یزد»، «فرهنگ یزد»، «ندای یزد»، «كِلك آشنا» و برخی كتاب‌ها همچون: «نادر فرخنده پیام»، «یزد، یادگار تاریخ»، «كتابشناسی میبدی»، «نوشته‌های بی‌سرنوشت» و غیره چاپ شده و در سال 1368 كتاب «نی‌نواز اوّل» نوشتة عبدالحسین جلالیان به خطّ وی تحریر و در سال 1372 چاپ شد. در سال 1379 دیوان حافظ شیرازی به خطّ نستعلیق او چاپ شد. در سال 1381 كتاب «بستان نیاز و گلستان راز» اثر سیّد محمّد‌كاظم طباطبایی یزدی را کتابت کرد که در سال 1384 چاپ شد. نیز «گلشن راز» اثر شیخ محمود شبستری را درسال 1387 كتابت كرده و قرار است از سوی آستان قدس رضوی چاپ شود.

استاد رهبران، تنها مدرّسی است که کلاس رسمی ندارد، امّا شاگردان زیادی از گوشه و کنار ایران به محضرش شتافته و به رایگان از هنر و تجربه‌اش بهره می‌گیرند.

بهترین مقام‌ها

1- رتبۀ نخست جشنوارة بین‌المللی خوشنویسی رضوی در رشتة نستعلیق در چهار دورۀ متوالی (1385-1383).

2- مقام دوم و کسب لوح افتخار جشنوارة بین‌المللی خوشنویسی یاسین (1388 در ایران و تركیه).

3- برگزیدة سیزدهمین جشنوارة بین‌المللی علوم قرآنی در خوشنویسی.

4- برگزیدة پنجمین جشنوارۀ طریق جاوید در رشتۀ خوشنویسی از سوی دانشگاه تهران.

5- مقام اوّل جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی «حِلیه» (استانبول ترکیّه، 1390).

6-‌ مقام برتر جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی البُراده (دبی امارات، 1390).

7-‌ شرکت در بخش ویژۀ استادات دوّمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری خلیج فارس و پرده‌برداری از تابلوی خوشنویسی وی (بندرعبّاس، بهار 1391).

8-‌ داور و عضو فعّال دبیرخانه و مشاور هنری جشنوارة بین‌المللی خوشنویسی رضوی از 1386 تا 1391.



*. ویرایش نخست: پیمان یزد، س 5، ش 209 (13/ 3/ 1377): 34.

[1]. میر، مراد خوشنویس نامی ایران، میرعماد است.

[2]. شیشه و سنگ؛ سروده: کاظم کشمیرشکن، یزد: اندیشمندان یزد، 1391. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا