احمد يحيايي ايله اي (دكتراي ارتباطات)

روابط عمومي وجدان بيدار سازماناست

 

امروزه بيشتر از هر چيزي كارگزاران روابط عمومي به اخلاقي بودن حرفه روابط عمومي افتخار مي كنند به اينكه از اين طريق مي توانند به مردم خدمت كنند.

در حقيقت اخلاقي عمل كردن يعني اينكه در شرايطي كه قانون عمل و يا عكس العملي را تعريف نكرده است شما به اخلاق و وجدان خود مراجعه و عمل كنيد. وجدان ميزان اخلاقيات است ندايي است كه به ما مي گويد كه چقدر اخلاقي و شرافتمندانه سخن مي گوييم و چقدر اخلاقي عمل مي كنيم. وجدان؛ شما (روابط عمومي) را وادار مي كند كه تحريف نكنيد، صادق باشيد، رازدار باشيد، بزرگ نمايي نكنيد و دروغ نگوييد.

روابط عمومي وجدان سازمان است وجدان بيدار. اما براي اينكه درجه بيداري اين وجدان را سنجش كنيم بايستي به سئوالات زير پاسخ دهيم:

ü       تا چه ميزاني تلاش كرده ايم دانش (تحصيلات، آموزش و خودآموزي) خود و همكاران خود را در زمينه روابط عمومي افزايش دهيم؟

ü       تا چه ميزاني به مشورت با افراد با تجربه و تحصيل كرده اعتقاد داريم و به آن عمل مي كنيم؟

ü    به عنوان وكيل مدافع مردم در جلسات سازمان تا چه ميزان از حقوق مردم دفاع مي كنيم؟ و اصلا از منافع و حقوق مردم چقدر آگاهيم و چقدر دفاع مي كنيم؟

ü       تا چه ميزان تلاش مي كنيم با مردم روراست، صادق و شفاف باشيم؟

ü    تا چه ميزان به سازمان وفادار هستيد؟ و برای اثبات این وفاداری به مدیران خود اطلاعات غلط و نادرست نمی دهيد؟ اطلاعاتي که تصمیم گیری مديران و بالطبع آن سازمان را سست و متزلزل مي کند.

ü       تا چه ميزان مردم را عميقا دوست داريد و آنان را منصف مي دانيد؟

ü       تا چه ميزان در خصوص کارآیی و عملکرد سازمان اغراق و بزرگنمایی مي کنیم؟

ü       تا چه ميزان اشتباهات و خطاهاي سازمان و مديران را كه از سوي مردم مطرح شده است در جلسات مطرح مي كنيد و قبول داريد؟

بگذاريد وجدان شما قضاوت كند. وجدان شما به شما چه مي گويد: آيا در سازمان شما روابط عمومي وجدان بيدار سازمان است يا وجدان بيمار سازمان.

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا