محمد رضا شوق الشعرا
حقیقت و کیفیت «فرهنگ» و «هنر» و «رسانه» یزد، کی به پای «واقعیت» و «کمیت» آن می رسد!؟
خواب و سکون، یا شوک و بیداری؟ سهم فرهنگ و هنر یزد چه خواهد بود؟
برای اولین بار در سالهای پس از انقلاب، سال جدید فرهنگ یزد در حالی آغاز می شود، که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مدیرکل ندارد، و هنوز فردی برای مدیرکلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیدا و معرفی نشده است، و مشخص نیست که این اتفاق مهم نیز کی و چگونه رخ خواهد داد.
روزگاری نه چندان دور و آنگاه که مرحوم شیخ محمدعلی صدوقی در قید حیات بود، و بدلیل توجه خاصی که صدوقی به مسائل فرهنگی داشت، گاه مدیرکل ارشاد یزد، دومین و سومین شخصیت سیاسی استان نشان داده می شد، و در بسیاری از مواقع و در مجامع عمومی، مدیرکل ارشاد، بین امام جمعه و استاندار یزد قرار می گرفت، که اوج اقتدار ارشاد یزد، در زمان مدیریت سید حسن پاکنژاد و احمدی و میرزامحمد کاظمینی بود، قدرت و اقتداری که کم کم توسط استانداران وقت نادیده گرفته شد و بنا بر سیاست هایی، کم رنگ گشت.
یزدی که همه استان نیست و نماد استان است و در همه جهان با رنگ مذهب نشان داده می شود، و در کنار لقب قدیمی «دارالعباده» اینک برند جدید «حسینیه ایران» را نیز در تبلیغات بنام خود کرده است، یزدی که یکسو مسجد و حسینیه و تکیه و زیارتگاههای بزرگ قدیمی  را دارد و یکسو مجتمع های تجاری ستاره و آریا و سیتی سنتز و صدف و کاخ بانک های بزرگ مجلل، یزدی که یکسوی آنان زنان مانتویی کمتر به چشم می خورند و یکسوی آن زنان چادری انگشت شمارند، یزدی که بین خواست دو قشر از مردم و جوانان، گرفتار جدال سنت و مدرنیته می باشد، شهری که شورای شهرش بیانگر تضاد آشکار رای دهندگانش می باشد، و حوزه های انتخابیه استانش، نماد غرور و بی عدالتی؛ به مدیرکل قدرتمند و کاردان و متخصصی نیاز دارد، که زبان همه اقشار و گروهها را بفهمد و بلد باشد و بتواند که با سیاست فرهنگی و رفتار سیاسی، همه را به نوعی راضی نگه دارد!
شخصیت فرهیخته و کاردانی که بسیاری در شهر و استان او را بشناسند و در مجامع عمومی جلوی پایش از جای برخیزند، و اما اگر چنین شخصیت فرهیخته و قدرتمندی در یزد پیدا شود، حاضر خواهد بود که در این شرایط  و با وضعیت و نیروهای موجود، از نام و آبروی خود بگذرد و مدیرکل ارشاد یزد شود!؟
شواهد حاکی ازینست که سکان فرهنگ و ارشاد یزد، دوباره باز به دست شخص قدرتمند و صاحب نظری سپرده نخواهد شد، چرا که روند حاکم در ده سال گذشته، مدام از سهم و نقش تاثیرگذاری فرهنگ و هنر در ارشاد کاسته است، و نتیجه به جایی رسیده است، که اینک حتی بسیاری از افراد کوچک و «حقیر» نیز در خود توانایی اداره کردن فرهنگ و هنر یزد را یافته اند، و درصدد پوشیدن ردای گشاد مدیرکلی ارشاد بر تن خود می باشند. براستی که در این سالها چه بر سر فرهنگ و ارشاد یزد آمده است؟
تبصره اول: کمیت «فرهنگ» و «هنر» و «رسانه» در یزد خوب و «عالی» است، و «کیفیت» آن «بد» و «تاسف بار»، و اما در سال «فرهنگ» و «اقتصاد»، چه کسی شهامت و جرات دارد، تا حقایق فرهنگی و اجتماعی یزد را افشاء و بازگو نماید؟
در به وضع موجود رساندن فرهنگ و هنر یزد، همه دست اندرکاران ده سال گذشته فرهنگ و هنر یزد، سهم و نقش دارند، و اما چه کسی هست که جز خودش، همه را مقصر نداند!؟
تبصره دوم:تنها فردی که از دوران مدیریت سیدحسن پاکنژاد بر ارشاد، تابحال در ارشاد یزد «پست» و «مسئولیت» داشته، و آخرین بازمانده «بی اقتدار» دوران اقتدارگرایی ارشاد، حسن مفیدی «اعتدالگرا» می باشد، که تعداد سالهای معاونت فرهنگی او از تعداد سالهای مدیرکلی بعضی از مدیران کل ارشاد یزد خیلی بیشتر است، مفیدی، بنوعی سایه مدیران و بعبارتی «مدیر در سایه» ارشاد است، و مدیران زیادی بوده اند که راه و چاره ای جز تحمل و گاه تابعیت از او را نداشته اند. بسیاری ضعف ها و کاستی های و «سکون» و «رکود» فرهنگ و هنر و ارشاد یزد را بنام او می نویسند، و بعضی وجود همین فرهنگ و هنر نیمه جان در ارشاد را نیز بخاطر وجود او می دانند، بهرحال سابقه و تجربه او را کسی امروز در ارشاد یزد ندارد، و اما حسن مفیدی، خیلی عاقل تر از آن است که حتی به پست مدیرکلی ارشاد یزد، نیم نگاهی بیندازد، و مدیران ارشد استان نیز خدای ناکرده آنقدر دیوانه نیستند که او را بعنوان مدیرکل ارشاد یزد پیشنهاد نمایند.
تبصره سوم:زمانی که سید حسن پاکنژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و سید محمد خاتمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، و ساختمان قدیمی ارشاد با زیرمجموعه خبرگزاری ایرنا و سازمان حج و زیارت و سارمان ایرانگردی و گردشگری و انجمن خوشنویسان در «گوشه» میدان «آزادی» قرار داشت، اولین نقدمان از ارشاد با عنوان «هنر غربت کویر است، هنرمند غریب کویر» در روزنامه کیهان آنزمان به چاپ رسید، نقدهایی که بسیار تندتر، در زمان مدیریت احمدی و کاظمینی و غیاثی و عجمین و عالیشوندی و عبدالحسینی ادامه یافت، و هنوز هم ادامه دارد...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا