رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: ضایعات حاصل از کشتار دام می بایست به نحو بهداشتی امحاء و یا در صورت امکان مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود که افرادی بی اطلاع ضایعات حاصل از کشتار دام زنده همچون کبدهای آلوده به کیست هیداتید، خون، بقایای تخلیه روده و.... را در دسترس حیوانات ولگرد قرار می دهند و این در حالی است که قرار دادن ضایعات آلوده حاصل از کشتار در دسترس حیوانات ولگرد عامل انتشار بیماری ها در محیط می باشد.

دکتر محمد رضا صادقپور تصریح کرد: در صورت وجود هر گونه بیماری و یا انگل در درون ضایعات مورد مصرف حیوانات ولگرد این عوامل     بیماری زا به سرعت در میان آن ها تکثیر و تزاید یافته و از طریق آن ها به محیط زندگی انسان ها راه یافته و افراد زیادی را آلوده می سازد. خصوصا که اکثر این حیوانات از زباله های خانگی و باقی مانده غذای افراد استفاده نموده و به همین دلیل به صورت مداوم در مجاورت محل کار و زندگی افراد می باشند.

وی در پایان گفت: همواره از طرف مسئولین دامپزشکی از مردم خواسته شده است که تنها در کشتارگاه های مجاز و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی اقدام به ذبح دام نمایند، ضمن تاکید مجدد بر این مساله از شهروندان درخواست می شود اگر بنا بر هر دلیلی اقدام به ذبح دام در محل زندگی خود نمودند ضایعات حاصل از کشتار را به صورت بهداشتی دفن نمایند و آن را به هیچ عنوان در معرض تماس سایر افراد و یا حیوانات خانگی و یا ولگرد قرار ندهند تا مخاطرات بهداشتی آن به حداقل کاهش یابد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا