به بهانه هفته سلامت وراه اندازی درمانگاه تامین سلامت شهرستان ابرکوه وبا توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص تامین سلامت اقشار مردم مدیر عامل این درمانگاه در مصاحبه ای دوستانه به سوالات مادر این خصوص پاسخ داد.

جهانگير اميدي رئيس هيئت مديره موسسه خيريه قمر بني هاشم (ع) و مدیردرمانگاه تامین سلامت شهرستان ابرکوه  دانشجوی مقطع کارشناسی علوم قرآنی، مدیر عامل مجمع خیرین سلامت شهرستان ابرکوه.

علت تلاش شما براي تحقق اين امر خير چيست؟

 در خصوص بحث درمان در اين شهرستان بايد بگويم از رهگذر، وزارت بهداشت، درمان و مديران شهرستان، تلاشهاي قابل تقديري تاكنون انجام گرفته است، اما عليرغم اينكه شهرستان ابركوه در مركز نقشه جغرافياي ايران و در بين استانهاي فارس، اصفهان و يزد قرار گرفته است، اما بعد مسافت تا نزديكترين مركز درماني مجهز حدود 140 كيلومتراست كه مناطق كوهستاني بين مسيرها نيز در مواقع اورژانسي، بار مشكلات بيماران را مضاعف مي نمايد. و عدم حضور مستمر پزشك متخصص در منطقه، نياز به دستگاههاي تخصصي پزشكي براي انجام حداقل نيازهاي درماني نيز احساس ميشد.شاهديم كه همه روزه بيماران زيادي براي درمان به شهرها و مراكز درماني  مسافرت ميكنند و بسيار شاهديم كه اتفاقات ناگواري براي  بسياري از بيماران در طول مسير رخ داده ودر مسير انتقال، جان خود را ازدست داده اند.

تاكنون چه اقدامات موثري در اين راستا انجام داده ايد؟

تشكيل چندين كارگروه با حضور متخصصان پزشكي، مديران، نخبگان شهرستان و فرزندان اين منطقه كه در نواحي مختلف ايران اسلامي مشغول به خدمت مي باشند، بررسي راهكارها و سپس برنامه ريزي و اقدام عاجل و پيگير و شبانه روزي در جهت تحقق اين كار خير انجام شد. اخذ مجوز پس از طي مراحل قانوني، دعوت از خيرين محترم براي مشاركت در اين امر خداپسندانه، تعيين مكان مناسب و خريد بسياري از تجهيزات تخصصي و درمانگاهي، جانمايي و آماده سازي زمين مناسب و تهيه نقشه براي ساخت درمانگاه مجهز در شرق شهرستان به دليل عدم بهره مندي ساكنين بويژه اهالي محترم بخش بهمن و روستاهاي مجاور و ... از جمله رئوس فعاليتهاي اين موسسه و درمانگاه است. بحمداله خيريني هم آمادگي خود را براي مساعدت در اين امر خير اعلام نموده اند.

موسسه خيريه قمر بني هاشم (ع) تاكنون چه خدمات ديگري انجام داده است؟

حدود 18 سال است كه اين موسسه به خدمات رساني به نيازمندان بويژه بيماران نيازمند، صعب العلاج و بيماران خاص مشغول است و بيش از 400 خانوار مشمول كمكهاي نقدي، غير نقدي، وام قرض الحسنه، درماني  و مشاوره اي گرديده اند كه به صورت مستمري و موردي اين كمكها به خانواده هاي هدف واصل ميگردد و به صورت دوره اي نسبت به بازديد از خانواده ها و بررسي مسائل و مشكلات آنها اقدام مي شود.

راه اندازي شعبه انجمن حمايت از بيماران كليوي و در اين بين رسيدگي جدي به بيماران كليوي، پيوندي، دياليزي و آماده سازي تجهيزات تخصصي و خريد دستگاههاي دياليز مدرن و امكانات رفاهي بخش دياليز تنها بيمارستان شهرستان، پذيرايي از بيماران و پرداخت كمك هزينه هاي درمان به اين گروه از بيماران و بيماران خاص از جمله شاخص ترين خدماتي است كه در اين چند ساله اخيرانجام گرفته و در حال انجام  است و تاسيس مجمع خيرين سلامت، به شماره ثبت( 37) جهت پيگيري امور درماني شهرستان .

همكاري و همسويي با سازمان بهزيستي، كميته امداد حضرت امام (ره)، و سايرمراكز كمك رسان، از جمله فعاليتهايي است كه در جهت رضايتمندي خانواده هاي محروم انجام ميگيرد.

چه خدماتي هم اكنون در اين درمانگاه به مردم ارائه مي شود؟

اين خدمات شامل پزشكان متخصص در بخشهاي، سونوگرافي، قلب وعروق،( اكو قلب، تست ورزش، نوار قلب )، بيهوشي، جراحي عمومي، و پزشك عمومي، بينايي سنجي، مشاوره تغذيه، تزريقات، پانسمان و بخيه، داروخانه

برنامه شما براي آينده چيست؟

به حول و قوه الهي و به مدد و ياري خيرين محترم، تجهيز و توسعه درمانگاه به بخشها و تجهيزات تخصصي ديگر از جمله، داخلي، گوش و حلق و بيني، ارتوپدي، اطفال، دندانپزشكي، فوريتهاي پزشكي، راديولوژي، زنان و زايمان، چشم پزشكي، در دستور كار اين  درمانگاه است .

آنچه كه مهم و اساسي است و جزء اهداف اين موسسه به شمار مي آيد رسيدگي به بيماران نيازمند است كه در نظر است براي رفاه اين بيماران در صورت حمايت بيشتر از جانب خيرين و متمولين، زمينه را براي درمان ايشان به صورت ويژه و با تسهيلاتي كه فراهم خواهد شد انشاءاله فراهم نماييم.

از مردم چه انتظاري داريد؟

مردم فهيم و نيكوكار شهرستان، نيك ميدانند، و تجربه اي كه از 18 سال خدمات رساني موسسه خيريه قمر بني هاشم (ع) دارند اولا حمايت هاي مردم باعث شده كه ما بتوانيم مسير توسعه را برويم و ثانيا آنچه رضايت خدا و مردم و رضايتمندي خيرين محترم به عنوان پشتوانه كار، در دستوركار ما بوده كه اميدواريم همچنان حمايت هاي بي دريغ مردم را در مسير داشته باشيم. قطعا و به يقين نيت خير خواهانه، امانت داري، رساندن امانت مردم به نيازمندان واقعي، شفافيت، رمز موفقيت درامور خيريه است.

كلام آخر؟

از كليه كساني كه در اين امر خير ما را ياري نموده اند، بويژه، دانشگاه علو پزشكي شهيد صدوقي يزد، خيرين محترم، پزشكان ارجمند، اعضاي محترم موسسه خيريه قمر بني هاشم (ع)، مجمع خيرين سلامت شهرستان ابركوه، مسئولين و همكاران بنده در درمانگاه كه با تلاش شبانه روزي اين مهم را به سرانجام خوبي رسانده اند و اميد است براي بهبود و پيشرفت بيشتر همچنان مدد رسان ما باشند؛ صميمانه قدر داني و تشكر مي نمايم. حتما ايشان نزد خداوند متعال ماجور خواهند بود.  

 گزارشگر : علی رضا فلاح زاده

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا