گزیده ای از اخبار منتشر شده از آموزش عالی کشور در سایت ها و خبرگزاری های داخلی در سومین هفته از سال 1393.

دانشگاهیان يارانه نمي خواهند؟

تب و تاب روزهاي نزديک شدن به ثبت نام يارانه ها، دانشگاهيان را هم بي نصيب نگذاشت و پس از آنکه ریيس جمهور و دولتمردانش بارها از مردم خواستند در صورت توانايي مالي از دريافت يارانه انصراف دهند، دانشگاهيان هم در صف مقدم منصرفان قرار گرفتند. پيش از اين و در سال گذشته دانشگاه آزاد اين اقدام را آغاز کرد و حال اين حرکت به وزارت علوم و مسؤولانش و حتي دانشگاه هاي پزشکي و غيرپزشکي کشور کشيده شد. هر روز هم به تعداد دانشگاه هايي که به صف منصرفين مي پيوندند، افزوده مي شود.

 

درخواست معاون وزیر از دانشگاه‌ها برای انصراف از دریافت یارانه

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خواستار انصراف دانشگاهیان از دریافت یارانه نقدی شد و افزود: در این راستا نیاز هست در خصوص اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گرچه ممکن است در کوتاه مدت مشکلات جزئی بوجود بیاورد ولی سودمندی درازمدت آن در مسیر توسعه و رشد علمی کشور بسیار بیشتر است، به مردم اطلاع رسانی شود.

 

باز هم تغيير تاريخ امتحانات پايان ترم

علاوه بر انتخابات رياست جمهوري که سال گذشته باعث شد امتحانات پايان ترم تمام دانشگاه ها زودتر از موعد برگزار شود، جام جهاني 2014 فوتبال برزيل هم دست به کار شد تا برخي دانشگاهها تصميم بگيرند امتحانات پايان ترمشان را زودتر يا ديرتر برگزار کنند. نخستين دانشگاهي که اقدام به تغيير زمان برگزاري امتحانات پايان ترم داد، دانشگاه علم و صنعت است؛ اين دانشگاه براي عدم تداخل ميان امتحانات پايان ترم و برگزاري جام جهاني قصد دارد زودتر از جام، پايان ترمها را برگزار کند. حال بايد منتظر بود و ديد آيا ساير دانشگاهها هم تقويم پايان ترم را دست کاري مي کنند يا نه؟

 

الزام دانشگاهها به ارسال اطلاعات خیرین دانشگاه ساز

وزارت علوم به دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور اعلام کرد که لازم است تا 10 اردیبهشت ماه نسبت به تکمیل اطلاعات مربوط به خیرین دانشگاه ساز و پروژه های قابل بهره برداری، اقدام کنند.

 

اولتیماتوم وزیر علوم برای تعطیلی برخی رشته ها

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور دکتر فرجی دانا در نخستین جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال 93، اظهار داشت: هر دانشگاهی شرایط دایر بودن رشته را نداشته باشد آن رشته تعطیل می شود.

 

کوتاه شدن مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد و افزایش یک ترم به ترمهای تحصیلی

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره کوتاه شدن مدت زمان تحصیلات در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد و کاهش آن به سه سال، اظهار داشت: با پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، طرحی در هیأت رئیسه تدوین شده که بر اساس آن دانشجویان مقطع کارشناسی به جای گذراندن دو ترم در یک سال، می توانند سه ترم تحصیلی داشته باشند. وی در توضیح این مطلب، ادامه داد: علاوه بر ترمهای مهرماه و بهمن ماه، ترم تابستان هم در صورت استقبال دانشجویان به عنوان یک ترم تحصیلی محسوب می شود.

 

موافقت مجلس با تصویب یک فوریت طرح سنجش و پذیرش در تحصیلات تکمیلی

بر این اساس به منظور برنامه ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی که از این پس شورای تحصیلات تکمیلی نامیده می شود شامل وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی، رئیس سازمان سنجش آموزش عالی کشور رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس مرکز آزمون وزارت بهداشت، یک نماینده از کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و روسای 4 دانشگاه به پیشنهاد وزارتین عضو شورای تحصیلات تکمیلی بدون حق رای خواهند بود. هدف از این طرح ایجاد نظام واحد برای سنجش در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ها عنوان است.

 

بخشنامه استخدامی کارکنان دانشگاهها نهایی شد/ اعلام ساعات کار و جزئیات پایه تشویقی

بر اساس این طرح، جذب و استخدام در موسسه پس از احراز شرایط عمومی و اختصاصی به سه صورت انجام می گیرد:

الف: استخدام پیمانی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب قرارداد سالانه که تمدید آن منوط به کسب حداقل 70 درصد امتیاز ارزیابی علمکرد سالیانه و همچنین موافقت رئیس موسسه یا مقام مجاز از طرف وی است

ب: استخدام رسمی آزمایشی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم

ج: استخدام رسمی قطعی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم

طبق این بخشنامه پیشنهادی، ساعت کار اعضا 40 ساعت و حداقل 5 روز در هفته است. همچنین ساعت شروع و خاتمه کار اعضا و واحدهای موسسه با رعایت سقف ساعات کار، حسب مورد از سوی هیأت رئیسه در چارچوب ضوابط مصوب هیأت امنا، تعیین می شود. دور کاری اعضا با توجه به ماموریت موسسه ممنوع است و در موارد خاص استفاده از دور کاری برای مشاغل خاص صرفا با تایید هیأت اجرایی و موافقت هیأت امنا امکانپذیر است.

 

تصمیمات جدید وزارت علوم برای پیام نور و غیرانتفاعی‌ها

مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم در ادامه به یک اقدام وزارت علوم در خصوص اصلاح روند پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور برای کمک به افزایش پذیرش دانشجو در غیردولتیها اشاره کرد و افزود: در این باره، معاون آموزشی وزارت علوم کمیته های مختلف ساماندهی به این منظور تشکیل داد. ابری نیا تاکید کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای غیردولتی، پیام نور و آزاد باید هماهنگ باشد؛ نمی توان برای دانشگاهی محدودیت ایجاد کرد و دانشگاهی دیگر بدون محدودیت اقدام به پذیرش دانشجو کند. وی در ادامه با بیان اینکه برخی از راهکارهای قانونی اصلاح اساسنامه دانشگاههای غیردولتی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، گفت: دفتر آموزشهای غیردولتی هم اکنون در حال بررسی مجاری قانونی برای تصویب اساسنامه جدید غیردولتیهاست. وی پایان اردیبهشت ماه را زمان مناسبی برای مشخص کردن این اصلاحات اعلام کرد.

 

شرایط جدید بورس دکترای خارج از کشور اعلام شد

دكتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان در اين خصوص اظهار داشت :  به دلیل ایجاد رقابت بیشتر تصميم به برگزاری آزمون بورسیه دکتری گرفته شده است .  وی افزود: بنابراین افرادی که متقاضی استفاده از بورس دکتری خارج از کشور هستند باید در آزمون دکتری نیمه متمرکز سازمان سنجش آموزش كشور شرکت کنند و در صورت به دست آوردن حد نصاب، شرایط پژوهشی و آموزشی متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تمدید ثبت نام در فراخوان جذب و بورس دانشگاه آزاد/ پذیرش 5000 هیأت علمی

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از تمدید مهلت فراخوان جذب و بورس اعضای هیات علمی تا پنجم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: بر اساس این فراخوان 5000 عضو هیات علمی جذب می شوند. متقاضیان می توانند در سامانه جذب دانشگاه آزاد به نشانی http://jazb.iau.ir ثبت نام کنند.

 

اعزام تیم دانشجویی دانشگاه مازندران به مسابقات جهانی خودروهای شیمیایی در مالزي

تیم دانشجویی خودروی شیمیایی دانشگاه مازندران برای شرکت در مسابقات جهانی خودروهای شیمیایی (کمیکار) 2014 به کشور مالزی اعزام شدند.

 

افزایش ایمنی مواد غذایی با بطری‌های نانوکامپوزیتی توسط محققان دانشگاه تهران

محققان دانشگاه تهران با تولید بطری‌هایی از جنس نانوکامپوزیت پلیمر/ رس، امکان مهاجرت نانوذرات از این بطری‌های نانوکامپوزیتی را به محصولات غذایی مورد بررسی قرار دادند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا