جلسه ی هم اندیشی استادان با موضوع لزوم پرداختن به اندیشه و تربیت اسلامی با سخنرانی سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی رییس دانشگاه امام حسین(ع) به همت دفتر نهاد رهبری دانشگاه یزد در محل سالن شهید صدوقی این دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه که با حضور اساتید و تنی چند از مسؤولان دانشگاه یزد برگزار شد به ضرورت بینش و تربیت دینی و بیان تاثیرگزاری کتب شهید مطهری در تربیت اسلامی پرداخته شد.

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی رییس دانشگاه امام حسین(ع) در این هم اندیشی گفت: زمانی که در شناخت علوم ابتدا از انسان شناسی توحیدی بحث شود آثار شهید مطهری به عنوان یک ورودی به مباحث توحیدی است که قابلیت ترویج بین جوانان و دانشجویان را دارد چرا که دو مقوله ی اسلام و مقتضیات زمانی دغدغه اصلی شهید مطهری است که در تمامی آثار ایشان قابل فهم است و به همین دلیل می تواند تمام سوالات روز را هم پاسخگو باشد.

وی گفت: اولین قدم برای حرکت فرهنگی، اصلاح فکر است و عدم نظام فکری در فرد به مرور جامعه ای بیمار را شکل می دهد که در تربیت دچار نقص می شود چراکه در تربیت باید وحدت شخصیت وجود داشته باشد بنابراین تقدم برای کار فرهنگی، کار فکری است همانطور که انقلاب هایی همچون انقلاب مشروطه به دلیل عدم برقراری نظام فکری  و تربیت فکری  موفق به انتشار و ماندگاری نشد.

وی تصریح کرد: در بحث مهدویت هم اصالت با انقلاب فکری است و تا زمانی که این انقلاب فکری در جهان صورت نگیرد راه برای ظهور امام عصر باز نخواهد شد.

وی اظهار کرد: دو عامل، نظام دینی را با رکود و نابودی مواجه می کند و آن دو عامل نفاق خواص و جهالت عوام است و تنها راه مبارزه با این دو عامل افزایش بصیرت و آگاهی عوام است و جلوگیری از عوام زدگی در جامعه است.

وی گفت: حکومت دینی باید بصیرت افزایی را در اولویت امور خود قرار دهد چراکه برای رفع نفاق در جامعه دینی آگاهی افزایی و بصیرت لازم است.

وی گفت اولویت با ضرورت متفاوت است و اولویت دار ترین مسأله حال حاضر در کشور مسأله فرهنگ و تربیت است و دلیل اینکه رهبر معظم انقلاب هر ساله مسأله اقتصاد را مطرح می کنند دلیل این است که اقتصاد ضرورت است ولی تا به اولویت پرداخته نشود ضرورت هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد همانطور که در جامعه شاهد هستیم ابتدا باید تربیت اقتصادی و عقل معیشت در بین خواص و عوام تقویت شود و پش از آن شکوفایی اقتصاد محقق شود تا با چالش های پس از آن مواجه نشویم و این انتقال معرفت به رفتار، کار معلمان و اساتید است که مهمترین سکان را در دست دارند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا