حجم معاملات بورس یزد در سال 92 چهار برابر شد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 400 درصد افزایش یافت.

مدیر بورس منطقه ای یزد با اعلام این خبر گفت:  سال 92 بیش از سه میلیارد و 500 میلیون سهم به ارزش 15 هزار و 250  میلیارد ریال در  بورس استان یزد  خرید و فروش شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد " علی اکبر جعفری " با بیان اینکه  بورس استان یزد به لحاظ  میزان معاملات در رتبه ششم  کشور قرار دارد افزود: چنانچه این آمار نسبت به جمعیت استان در نظر گرفته شود از جایگاه اول در کشور برخوردار است و امیدواریم در سال جاری همچنان شاهد ارتقاء حجم و ارزش معاملات بورس یزد  باشیم .

وی از پذیرش شرکت آهن و فولاد ارفع در بازار سرمایه کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: ارتقاء سطح  معاملات اوراق بهادار اعم از سهام، اوراق مشارکت و ... ، پذیرش شرکت آهن و فولاد ارفع در بازار سرمایه بعنوان سومین شرکت فولادی استان و ارتقاء سهم استان از حیث سرمایه پذیری بنگاههای اقتصادی در بازار سرمایه، رشد 300 درصدی تعداد سرمایه گذاران بورس، برگزاری آزمون های بازار سرمایه برای اولین بار در استان ، افزایش 20 درصدی ایجاد تالارها و دفاتر جدید کارگزاری در سطح استان و افزایش 50 درصدی فعالیتهای آموزشی و فرهنگ سازی  از دیگر فعالیت های عمده بورس یزد در سال 92 است.

جعفری اضافه کرد: سال گذشته شاهد ورود قریب هفت هزار  نفر سهامدار جدید به بورس اوراق بهادار استان بودیم که نسبت به سال گذشته رشد 300 درصدی را نشان می دهد .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بهینه سازی روشها و فرایند سودآوری فعالیت های بورس اوراق بهادار با استفاده از نرم افزارهای جدید معاملاتی و مخابراتی و ارتقاء سطح دانش فنی کارگزاران و کاهش هزینه ها از دیگر فعالیت های بورس یزد در سال گذشته است که این امر  موجب ارتقاء رتبه سود آوری بورس استان به  مقام پنجم کشوری شد.

مدیر بورس منطقه ای یزد گفت: پارسال در راستای فرهنگ سازی و آموزش آحاد مردم 21 هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد که نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافت .

به گفته این مقام مسئول همچنین با حضور 350 نفر از داوطلبان فعالیت در بازار سرمایه طی سه روز ، 8 آزمون مختلف مدارک حرفه ای بازار سرمایه برای اولین بار در یزد و با همکاری جهاد دانشگاهی برای اولین بار دوره های تمدید گواهینامه های حرفه ای نیز جهت فعالان بازار در استان برگزار شد .

مدیر بورس منطقه ای یزد گفت: در حالیکه  هم استانی های  ما در شهرستانهای  میبد و اردکان با ایجاد دفاتر معاملاتی از کلیه امکانات استفاده از بازار سرمایه برخوردار شدند و مقدمات ایجاد دفاتر و تالارهای معاملاتی در سایر شهرستان ها از جمله تفت و بافق نیز  در سال 1392 آماده سازی شد .

وی یادآور شد: در سال جاری در مرکز استان در چند نقطه متقارن شهر ،از جمله بلوار جمهوری و بلوار دانشگاه (صفائیه )، میدان آزادی (مجتمع تجاری ستاره) بمنظور توسعه شبکه کارگزاری  و ارتقاء سطح دسترسی شهروندان یزدی، تالارهای اختصاصی معاملات بورس اوراق بهادار تأسیس شد و امیدواریم در  سایر نقاط مالی-تجاری شهر یزد شاهد راه اندازی دفاتر معاملاتی بورس باشیم .

جعفری خاطر نشان کرد: سال گذشته تعداد کارگزاران و ایستگاه های معاملاتی بورس اوراق بهادار با 20 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل  به بیش از 33  ایستگاه معاملاتی فعال رسید و سبد گردانی و خرید و فروش سهام صورت گرفت که امیدواریم  با همکاری  هم فعالان بازار سرمایه در سطح استان و نهادهای فرهنگ ساز و رسانه ها بتوانیم زمینه حضور بیشتر مردم والنهایه افزایش حجم معاملات و ارتقاء سهم استان در بازار سرمایه کشور را در سال جدید فراهم کنیم.

مدیر بورس یزد گفت: ارائه خدمات حقوقی و سهامداری نظیر صدور استعلام امور مالیاتی و دارایی سهام ، اعلام مفقودی سهام ،توثیق و انسداد سهام تلاش در جهت شناسایی فرصت های سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه، سایر خدمات نظیر:کنترل و نظارت بر عملکرد کارگزاران و سایر نهادهای مالی در سطح استان ،ارائه خدمات خرید و فروش امتیاز تسهیلات وام مسکن و تسهیل اخذ وام مسکن ، ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره حقوقی و مالی به سرمایه گذاران و نهادهای مالی از دیگر فعالیت های بورس یزد در سال گذشته می باشد.

وی اضافه کرد: بدون شک با آشنایی بیشتر مردم با مزایای سرمایه گذاری مولد و توسعه زا و ارتقاء سطح خدمات و تنوع بخشی به ابزارهای مالی و سرمایه گذاری در بازار سرمایه می توان شاهد رونق و درخشش افزونتری در این حوزه اقتصادی کشور بود .

وی خاطر نشان کرد: با عنایت به نقش موثر بازار سرمایه در توسعه اقتصادی حضور مردم در  این بازار جهت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار  خود به نوعی کمک به  اقتصاد مقاومتی است و تلاش فعالان بازار در زمینه گسترش فرهنگ سرمایه گذاری مولد و مؤثر  و توسعه نهادها و ابزارهای مالی و ایجاد شفافیت و اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران نیز می تواند  نقش مؤثری در تقویت بنیان اقتصاد کشور داشته باشد.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: جهد و تلاش افزونتر در همه حوزه های اقتصادی و کوشش بیشتر در رسیدن به اهداف برنامه توسعه کشور و چشم انداز بیست ساله نظام و حرکت جهادی  در رفع موانع توسعه یافتگی کشور خود می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی  منجر شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا