استاندار يزد اظهار اميدواري كرد: استان يزد به عنوان قطب درمان در سطح كشور مطرح شود.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، "سيد محمد ميرمحمدي" در مصاحبه تلويزيوني با شبكه تابان، اظهار داشت: در سفري كه به تهران داشتم براي شركت در سمينار استانداران و فرمانداران سراسر كشور از اين فرصت استفاده شد و با وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صحبت هايي انجام گرفت درخصوص اينكه ما استان يزد را بعنوان قطب درمان مطرح كنيم، نظر ايشان بود كه بيمارستان بسيار مجهزي داشته باشيم كه بعضي از طبقات آن به صورت ويژه باشد، براي درمان افرادي كه از كشورهاي ديگر مي آيند و ديگر طبقات نيز براي درمان هموطنان باشد و با هزينه هاي پايين تري درمان بيماران انجام شود.
وي در خصوص ادامه صحبت خود با وزير بهداشت نيز گفت: در اين زمينه قرار شد سفري به استان يزد توسط وزير صورت گيرد و همفكري لازم در اين زمينه را داشته باشيم، همچنين جلسه اي با پزشكان استان خواهيم گذاشت تا نيازمنديهايي كه براي اين امر وجود دارد احصا شود و قبل از سفر وزير، بتوانيم يك زمينه مشاركت بيشتري را فراهم كنيم.
استاندار يزد در خصوص ادامه سفر خود به تهران نيز گفت: در ادامه، شركت در سمينار استانداران و فرمانداران سراسر كشور انجام شد و استماع مطالب معاونين رييس جمهور و وزير كشور درخصوص بحث هدفمندي يارانه ها بود تا همه فرمانداران و استانداران در راستاي اجراي فاز دوم توجيه بشوند و بتوانند براي مردم مسائل مرتبط را تبيين كنند.
وي افزود: عصر همان روز نيز جلسه شوراي آب درخصوص بحث انتقال خط دوم آب استان از بهشت آباد به يزد تشكيل شد و در آنجا مصوباتي نيز به همين منظور تصويب شد.
استاندار يزد ادامه داد: روز بعد نيز جلسه اي با وزير بهداشت در رابطه با ايجاد مركز پرستاري آموزشگاه پرستاري توسط بخش خصوصي داشتيم كه موافقت شد و دستور صريح و روشني در رابطه با احداث يك باب بيمارستان ژنرال با داشتن واحد سوختگي در شهرستان اردكان كه بخش خصوصي داوطلب احداث آن شده، صادر گرديد.
ميرمحمدي اضافه كرد: با معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز جلسه اي داشتيم و درخصوص وضعيت بافت تاريخي و گردشگري استان، ميراث فرهنگي و صنايع دستي بحث هايي را دنبال كرديم و مشكلاتي كه استان با آن مواجه است و راهكارهايي كه بايد به آن پرداخته شود، بررسي شد.
استاندار يزد تصريح كرد: براي ما قابل تحمل نيست كه بافت تاريخي به اين صورت باشد و تحت عنوان حفظ بافت تاريخي ما شاهد تخريب بافت تاريخي باشيم، مقرر شد يك گروهي به همراه معاون سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به يزد بيايند و با سازمان راه و شهرسازي، ميراث فرهنگي استان و يكي از اساتيد دانشگاه در اين زمينه هم انديشي بشود و به يك تصميمي برسند كه از اين وضع انشاا... بتوانيم خارج شويم.
وي در خصوص ادامه سفر خود به تهران گفت: با وزير نفت ملاقات داشتم و درخواستي كردم كه براي فعاليتهاي اكتشاف نفت در استان يزد عنايتي شود، چراكه سوابقي در اين ارتباط وجود دارد و احتمالاتي هم هست كه سفره هاي نفتي در استان وجود داشته باشد.
وي افزود: جلسه اي در ارتباط با بخش خصوصي در دفتر استانداري يزد در تهران داشتيم كه مسائل واحدهاي نيمه تعطيل را مطرح كردند و قرار شد كليه مسائل را مورد به مورد مشخص كنند و مشكلاتش را ذكر نمايند تا رفع مشكل صورت پذيرد.
استاندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه عمده بحث مربوط به سلامت، تكيه روي مقوله تأمين اجتماعي دارد كه همه مردم تحت پوشش بيمه خدمات درماني و تأمين اجتماعي قرار بگيرند و اينكه هزينه هاي سنگين درمان در بعضي بيماري ها براي خانواده ها واقعا غيرقابل تحمل است كه از اين طريق فشار كمتري را متحمل شوند و مردم حداقل بتوانند سلامت خود را به نحوي حفظ كنند، دولت در اين زمينه خيلي تأكيد دارد و منابع هدفمندي را براي اين منظور قائل شده است.
نماينده عالي دولت در استان بيان كرد: منابع 59 و سه دهم هزار ميليارد ريالي كه از محل درآمد حاصل از اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها پيش بيني شده است، 100 هزار ميليارد ريال آن درارتباط با امر توليد، حمل و نقل عمومي و بهينه سازي مصرف انرژي واحدهاي توليدي، خدماتي و مسكوني است، 48 هزار ميليارد ريال براي اجراي بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم در ارتباط با هزينه هاي درماني است، 425 هزار ميليارد ريال براي پرداختهاي نقدي و غيرنقدي به مردم است و 20 هزار ميليارد ريال نيز براي پوشش بيمه بيكاري است.
وي گفت: 11 هزار ميليارد ريال نيز از محل عوارض خاصي كه براي واحدهاي مختلف پيش بيني شده از جمله مقابله با آلودگي محيط زيست درآمد حاصل مي شود، كه هم اكنون مستحضريد استان ما در بعضي مناطق از اين آلودگي رنج مي برد و ما اميدواريم انشاا... استان در اين رابطه بتواند توفيقي داشته باشد و اعتباري اخذ كند و در راه رفع آلودگي محيط زيست برنامه هاي لازم را به اجرا در بياورد.
بحث محيط زيست موضوع بعدي مورد اشاره استاندار يزد بود كه در اين خصوص اظهار داشت: با واحدهاي صنعتي تعامل داريم كه فضاي سبز مورد تعهدشان را به اجرا در بياروند و از امكانات موجود استان براي توسعه فضاي سبز و كمربند سبز استفاده مي كنيم كه امسال خوشبختانه در سطح حدود 200 هكتار از اراضي استان بحث نهالكاري و درختكاري انجام شد، 100 هكتار با استفاده از آب پسآب فاضلاب يزد كه بايد توسعه پيدا كند، آبياري مي شود و همچنين براي تجهيز فيلتر واحدهاي صنعتي برنامه هاي مرتبط صورت گرفته است.
وي در خصوص كوره هاي آجرپزي نيز گفت: بررسيهايي صورت گرفته است و انشاا... تصميماتي مناسب را اتخاذ خواهيم كرد، بعضي كوره هايي كه آلودگي بالا داشتند سوختشان قطع شده است و بعضي موارد در دستوركار است، نمي توانيم سلامتي مردم را در گرو منافع افراد خاص قرار دهيم.
وي افزود: خداپسند نيست كه مردم در راستاي اينكه افراد خاصي مي خواهند از كوره هاي آجرپزي منافع خاصي داشته باشند بيماريهاي زيادي متحمل شوند، اميدواريم با تدابير لازم هم صاحبان كوره ها را براي تغير نوع توليد ترغيب كنيم و هم سلامتي مردم را بنحوي تضمين نماييم.
استاندار يزد افزود: در سطح استان حمايتهايي از توليد صورت گرفته است، در خصوص بهبود مديريت مصرف آب در استان در راستاي اينكه بتوانيم با صرفه جويي هاي مورد نظر، كشت بيشتري داشته باشيم يا صنايع بيشتري را مستقر كنيم سياست هاي تدوين شده و در ارتباط با صنايع هم بحث حمايتهاي صنعتي درخصوص توليدات واحدهايي كه به هرحال بنابر دلايلي نقدينگي پاييني دارند يا بالا رفتن كيفيت كارشان مستلزم تهيه چند قطعه و وسيله است، اقداماتي انجام شده است.
وي افزود: موضوع توليدات جديد هم سبب ايجاد اشتغال مي شود، يكي از بزرگترين مشكلاتي كه وجود دارد يعني بيكاري با سرمايه گذاري و فعاليتهاي كه توليد ايجاد مي كند، مرتفع مي شود.
استاندار يزد اظهار داشت: در بعضي از شهرستانهاي استان از نظر بيكاري بخصوص بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاه، آمارهايي از7 تا 10 درصد داريم ولي در نظر داريم با توسعه پاركهاي فناوري و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي، زمينه هاي اشتغال طيف هاي فارغ التحصيل را هم فراهم كنيم.
در ادامه ميرمحمدي با اشاره به مقوله سلامت، گفت: با توجه به مصرف زياد شيريني و يا مصرف زياد چاي با نبات در استان، بعضي از بيماريها مثل ديابت در استان يزد آمار بالايي دارد، گرچه استان ما از نظر قطب درماني بسيار مجهز، با اطباي بسيار حاذق و ماهر و علاقمند مي باشد به دليل پايين بودن هزينه از استانهاي ديگر و حتي از كشورهاي حاشيه خليج فارس به يزد براي درمان مي آيند.
پايان قسمت دوم گفتگوي استاندار محترم با مردم شريف استان يزد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا