اصل هشتاد و هشتم

در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسیول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد

و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتاد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

خدمت آقای تابش باید عرض شود که قبل از اصل 88 اصل 84 می باشد که نماینده را در برابر تمام ملت مسئول می داندو به نمایندگان حق داده شده تا در مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کنند؛

لذا جدای از اینکه آقای تابش نماینده اردکان هستند در برابر آحاد مردم ایران و در راستای ایفای وظایف نمایندگی شان مسئول بوده و به همین جهت گریزی به سخنانشان زده تا اگر صلاح دیدند توضیح داده تا رفع ابهام شود. اولاً اصل 88 نحوه سوال از رئیس جمهور و نمایندگان را مشخص کرده

و نمایندگان هم طبق همین اصل عمل کرده اند، حال چگونه آقای تابش تحت عنوان اخطار قانون اساسی بیاناتی داشته اند عجیب و این خود دارای شائبه سیاسی است!

ثانیاً در قانون اساسی، اخطار قانون اساسی برای نماینده پیش بینی نشده و اگر آقای تابش جایی چنین حقی را برای نماینده محفوظ دانسته توضیح دهند تا ما هم آگاه شویم.

ثالثاً ایشان گفته اند: سوال از وزیر نفت شائبه سیاسی دارد، و نباید وقت مجلس صرف مطرح شدن موضوعاتی با شائبه‌های سیاسی شود.

از آنجا که یکی از سیاسی ترین نهادهای کشور مجلس شورای اسلامی است و اکثر نمایندگان مجلس در فراکسیونهای سیاسی عضو هستند

و از جمله خود آقای تابش به عنوان رئیس فراکسیون اقلیت در این مجلس و به عنوان رئیس فراکسیون اصلاح طلبان در مجلسهای قبل بوده اند چگونه طرح مسائلی که شائبه سیاسی دارد را مغایر با شأن مجلس دانسته اند!!

این پرسش هنوز در ذهنها وجود دارد آن آقایان اصلاح طلب مجلس ششم که از دوستان آقای تابش بودند و در صحن علنی مجلس تحصن کرده بودند ایشان یادشان نبود که به دوستانشان بگویند که این کار شما شائبه سیاسی دارد و نباید وقت مجلس صرف چنین موضوعاتی شود؟! آیا چنین مواضعی همان قضیّه یک بام و دو هوا نیست؟

 رابعاً وزیر و نماینده از آن زمان که از خانه اش بیرون می آید به عنوان وزیر و نماینده شناخته می شود چه در محل کارش باشد و چه در غیر آن و اگر کسی به آنان تعرضی نماید

به عنوان تعرض به نماینده و وزیر تلقی و به اشدّ مجازات محکوم می شود لذا وزیر نمی تواند در خارج از محل کارش آن هم بطور علنی حرف و عملی را داشته باشد که مغایر با منافع ملی باشد و کسی هم نتواند از او پرسشی بکند که شاید در آن شائبه سیاسی باشد!!    

آقای تابش به این توجه کرده و پاسخ دهند که اگر وزیری از کابینه دولت گذشته چنین حرف مشابهی را زده و از سوی یکی از نمایندگان مورد سوال واقع شده بود همین موضع را می گرفتند؟

اگر بگویند بله! که می گوییم چرا با آن افتضاحات تحصن در مجلس ششم موضعی نگرفتید؟

و اگر هم نمی گرفتند پس به ما حق دهند که نتیجه بگیریم چون خودشان به شدت سیاسی هستند

هر چه را که خلاف میلشان باشد سیاسی می بینند و اگر قبلاً نمایندگان محترم با ایشان مشورت نموده و نظر ایشان را جلب کنند دیگر موضوع مربوطه سیاسی نخواهد بود و اخطار قانون اساسی من در آوردی هم ضرورت پیدا نخواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا