استاندار یزد گفت: الگو پذیری از امر ورزش، باعث تقویت روحیه کار جمعی و گروهی در جامعه می شود و این تعامل و همکاری تیمی، هم افزایی اجتماعی را در پی دارد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در دیدار با اعضاء کادر فنی و دست اندرکاران تیم والیبال پیشگامان شفق اردکان - قهرمان رقابتهای لیگ دسته اول والیبال کشور- که صبح چهارشنبه 27 فروردین ماه در سالن حمیدیای استانداری برگزار شد ، ایجاد انگیزه در تیمهای ورزشی را مرهون تلاش مربیان و دست اندرکاران تیمها از یک سو و حامیان آنها از منظر مالی و دیگر جنبه های حمایتی دانست.
وی ضمن ابراز خوشحالی از نقش آفرینی ورزشکاران در قالب 38 رشته ورزشی در شهرستان اردکان، ورزش را امر ضروری زندگی دانست و گفت: جوان، صاحب قدرت و انرژی است و اگر فرصتهای مناسبی برایش فراهم نشود، ممکن است این توان و انرژی، صرف اموری شود که برای او زیانبار و یا کم فایده است.
میرمحمدی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی بخش سلامت از سوی مقام معظم رهبری و ارتباط مستقیم امر ورزش با سلامت فرد و جامعه ادامه داد: برای ما بسیار ارزشمند است که بتوانیم رویکرد جامعه به سمت ورزش را تقویت کنیم چرا که با گرایش مردم به سمت ورزش، میتوان جامعه را از منظر سلامت، ارتقاء دهیم، امریکه اکنون مورد عنایت ویژه رهبری معظم انقلاب و توجه دولت تدبیر و امید است.
استاندار یزد با اشاره به مثال معروف " عقل سالم در بدن سالم است"، پرداختن به ورزش را زمینه رشد تفکر و اندیشه در نهاد بشر و عامل زایشهای فکری و توانمندیهای نظری در انسان دانست.
عالی ترین مقام اجرایی استان، همچنین اشتغال جامعه به ورزش را عامل ایجاد سرگرمیهای سالم برای اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان ذکر کرد و با اشاره به الگو پذیری جوانان از حرکتهای ورزشکاران گفت: تماشای مسابقات ورزشی فرصت مناسبی برای جوانان است که با دقت و حواس جمع و از سر شوق، حرکتهای بازیکنان داخل میدان را زیر نظر گرفته و توانمندیها و زیرکیهای ایشان را بیاموزند و از آنها درس بگیرند و از این طریق زمینه های شکوفایی استعدادشان فراهم گردد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، ضمن اشاره به جذابیتهای اخلاق ورزشی، این مقوله را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ورزشکاران عزیز ما در تیمها دارای صمیمیتها و اخلاق حسنه ای هستند که این اخلاق نیکو، همبستگی ها و همکاریها را شامل می شود و در نهایت جنبه های مشارکت گروهی را تقویت می کند و باعث تعالی کارهای تیمی و گروهی در جامعه می شود و اهمیت این امر از آن منظر است که ما معمولاً در انجام کارهای گروهی با مشکل مواجه می شویم و میتوانیم از امر ورزش نسبت به رفع این نقیصه کمک بگیریم و این اصل را بپذیریم که تماشای بازی تیمهای ورزشی، سبب گرایش بینندگان به انجام کارهای گروهی می شود.
وی بر لزوم همکاری و انجام وظایف توسط همه اعضاء تیم به نحو احسن اشاره کرد و ضعف عملکرد برخی از اعضاء را باعث عدم نتیجه گیری مثبت کل تیم دانست و از این منظر نیز هماهنگی تیمی و مسئولیت پذیری گروهی را حائز اهمیت ذکر کرد.
استاندار یزد پرداختن به امر ورزش را، باعث رشد فرهنگی جامعه دانست و گفت: در جوامعی که بازیهای ورزشی و سرگرمی های سالم زیاد باشد، این جوامع از منظر فرهنگی نیز غنی تر و سالم تر هستند و این مهم، ارتباط تاثیر گذار امر ورزش و فرهنگ را نشان می دهد.
میرمحمدی همچنین حضور جوانان در عرصه های ورزشی را ، عامل کمرنگ شدن میدان عمل ناهنجاریهای اجتماعی دانست و ورزش را قویترین عامل محدودیت ناهنجاریها و آسیب های اجتماعی ذکر کرد.
وی افزود: وقتی چند هزار نفر تماشاچی، با حضور در میادین ورزشی، مسابقات را از نزدیک می بینند و میلیونها نفر نیز از طریق رسانه های سمعی و بصری این مسابقات را دنبال می کنند، آنگاه خواهیم دید که چه بخش قابل توجهی از جامعه، هم از نظر روحی از این سرگرمی لذت می برند و هم می توانند الگو پذیری مثبت داشته باشند و هم وقتشان بیهوده تلف نشده و از جنبه های آموزشی ورزش هم بهره می برند.
میرمحمدی تمامی جنبه های مختلف ورزش را، به مثابه یک کلاس درس برای همگان دانست و گفت: به عنوان مثال وقتی در ورزش فوتبال با پاسهایی که از سوی بازیکنان رد و بدل می شود، توپی به گل می رسد، این امر نشان از تدبیر محاسباتی بازیکنان و نظم تیمی دارد و همین الگو پذیری از نظم حاکم بر تیمهای ورزشی، برای جامعه مفید است و هر کس می داند که جامعه ای که نظم در آن حاکم باشد، بسیار بهتر از یک جامعه آشفته است.
وی بر لزوم انطباق آموزشهای ورزشی با رده های سنی ورزشکاران تاکید کرد و خواستار تطابق این آموزشها از سوی مربیان با روحیات و توانمندیهای آنان شد و گفت: قطعاً شرایط جسمی و روحی یک نوجوان 15 ساله با یک جوان 25 ساله متفاوت است و مربیان باید با توجه به این اصل مهم، راه های آموزشی بهتر و مسیر شکوفائی استعدادهای آنها را دنبال کنند و همین ارزیابی هاست که منجر به جهت گیری و شکوفایی استعداد ورزشکاران و نوجوانان ما می شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، بر لزوم فراهم کردن زیر ساختها به تناسب توسعه ورزشی استان اشاره کرد و با بیان این موضوع که همه مباحث، مربوط به امر ورزش نیست و باید ورزش را در مجموعه موضوعات کلان استان ببینینم، گفت: طرح های زیادی در سطح استان یزد آغاز شده ولی سرانجام آنها مشخص نیست و هنوز به بهره برداری نرسیده و اولویت ما این است که این طرحهای نیمه تمام به بهره برداری برسد که این امر از جمله اولویتهای دولت تدبیر و امید در سراسر کشور است و به ویژه باید به طرح هایی توجه شود که بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی در آنها صورت گرفته است.
میرمحمدی پرداختن به ورزش قهرمانی را از نقاط قوت هر کشوری دانست و گفت: اگر در سطح دنیا، ورزش ما نمود بارزی پیدا کند، هم دنیا متوجه پیشرفت و تعالی کشور ما می شود و هم غرور ملی مردم تقویت می گردد که این امر نیز، به خودی خود، اسباب پیشرفت و سربلندی کشور است.
وی توجه به پیشکسوتان در امر ورزش را هم از جنبه اخلاقی و هم از منظر ایجاد انگیزه در جوانان، امری ضروری دانست و استفاده از تجربه پیشکسوتان را نقطه قوت مربیان و جوانان ورزشکار ذکر کرد.
استاندار یزد در پایان ضمن تشکر و تقدیر از همه دست اندرکاران، مربیان و ورزشکاران تیم والیبال پیشگامان شفق اردکان، گفت: امیدوارم با تلاش، جدیت و پشتکار همه اعضاء این تیم، شاهد توفیقات جهانی آن باشیم و روزی را ببینیم که تیمهای مختلف ورزشی استان از جمله در رشته والیبال، در عرصه های بین المللی بدرخشند و همگان بتوانند وظایف خود در قبال امر مهم و اساسی ورزش و در ارتباط با ورزش شهرستانها عمل کنند.
گفتنی است در پایان این دیدار، از سوی استاندار یزد یک جلد کلام الله مجید به پاس قدردانی از زحمات رییس اداره ورزش و جوانان اردکان، به " ابوالفضل کارگر" اهداء شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا