استاد محمدرضا شایق در ادامه سلسله مباحث خود درباره «موسیقی، هنر یا ابتذال»، به بیان ابعاد دیگری از موسیقی پرداخت. وی با توجه به روندی که مسئولان شهر و کشور جهت ایجاد نشاط در جامعه در پی گرفته‌اند، سخنان خود پیرامون موضوع «مهدویت» را به یکباره ناتمام گذاشت و طرح موضوع موسیقی و بررسی جنبه‌ها مختلف آن را ضروری دانست و به بیان آن همت گمارد. مشروح سخنان ایشان که در شنبه دوازدهم بهمن‌ماه ایراد گردیده، به شرح زیر می‌باشد:

ادعاهای غلط در مورد موسیقی

بحث ما در مورد موسیقی بود. ادعاهایی در رابطه با موسیقی شده، این ادعاها را بررسی کردیم که آیا واقعاً صحت دارد! زبان به زبان هم بین مردم می‌گردانند! مثلاً برای افسردگی و تنفس خوب است.

حتی بعضی از روانشناسان یا بعضی از افراد طرف مشورت، برای این که مشکل افسردگی کسی را حل کنند، توصیه می‌کنند که به موسیقی‌های مهیج گوش دهد. به مادران توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید شیرتان زیاد شود، موسیقی گوش دهید. حتی من جایی دیدم، کسی ادعا کرده بود: شخصی در مزرعه موسیقی گذاشته بود و روی گیاهان هم اثر مثبت گذاشته است. در بیمارستان موسیقی بر روی بعضی از بیماری‌ها اثر مثبت داشته و باعث تسریع در بهبود و درمان شده است.

یک وقت، مقاله‌ای از یک خانمی که ظاهراً استاد یا مدرس جایی بود؛ به دست من رسید. او آن قدر ادعای بی‌مدرک در مورد موسیقی کرده بود که آدم به تعجب می‌افتاد و جالب این است که هیچ منبعی و دلیل و برهانی برای این ادعاها ذکر نکرده بود. حالا ببینیم که واقعاً اگر این طور اکسیری وجود دارد که بشود با استماع موسیقی هم لذت برد و هم مشکل را حل کرد، خیلی بی‌سلیقگی هست که ما بیاییم اینجا بنشینیم و آن را منع کنیم و باب این خیر بزرگ را بر مردم ببندیم. ولی اگر کاسه‌ای زیر نیم کاسه‌ باشد، آن یک بحث دیگری است.

انواع دستاوردهایی که قدرت شیطانی دارند

من نکته‌ای را خدمت عزیزان عرض کنم: دستاوردهایی که قدرتهای شیطانی دارند، چند نوع است: یک نوع‌ آن، راز قدرتمندیشان است که حاضر نیستند به کسی بدهند. مثل انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی و پیشرفت‌های نظامی. این‌ها را حاضر نیستند به کسی بدهند. بله، سلاح‌های بنجل و از رده خارج‌شده درجه2 و 3 را به دیگران می‌دهند، ولی آنهایی که حساس است برای خودشان نگه می‌دارند تا همیشه تفوق خودشان را حفظ کنند و نه تنها به دیگران نمی‌دهند، اگر یک عده‌ای هم خودشان رفتند تا پیدا کنند؛ جلو آنها را می‌گیرند. شما شاهد بودید در قصه هسته‌ای، با آنکه ما از آنها چیزی نگرفتیم، اما چه بلایی به سر مملکت ما آوردند، تحریم، اذیت، تحقیر و سنگ‌اندازی کردند که چرا شما با دانش دانشمندان خودتان به انرژی هسته‌ای دست پیدا کردید؟ واقعاً خیلی از این‌ها می‌دانند که این انرژی هسته‌ای را ما برای بمب اتم و موشک هسته‌ای نمی‌خواهیم. آقای گورباچف گفته بود: من تمام قرآن را به دقت خوانده‌ام، از نظر قرآن، سلاح هسته‌ای فساد در زمین است و خدا فساد در زمین را حرام کرده است. مسلمان‌ها راست می‌گویند که انرژی هسته‌ای را برای سلاح نمی‌خواهیم. خیلی‌ از آنها این را می دانند و دنبال این هستند که ایران قدرت پیدا نکند. این نوع علوم را نه تنها به ما نمی‌دهند، بلکه اگر کسی بخواهد پیدا کند، جلو او را می‌گیرند.

دسته دوم علومی هستند که برایشان مهم نیست که در اختیار دیگران هم بگذارند. حتی اگر دیگران در آن رشته‌ها هم برتری پیدا کنند ناراحت نمی شوند، مثل علم پزشکی. الان در رشته‌های پزشکی، بسیاری از پزشکان ما رتبه‌های اول جهان هستند. رسمی در دنیاست که همیشه یک مدال طلایی به گردن بهترین پزشک جهان آویخته است. الان سالهاست که بهترین پزشک جهان دکتر سمیعی است که یک پزشک ایرانی است. یعنی نه در آمریکا، نه در اروپا و نه در کل چین و ژاپن و هیچ جای جهان رقیب ندارد. زورشان هم نمی‌آید، نه ترورش می‌کنند، نه احساس ناامنی می‌کنند. ولی یک احمدی روشن ما هنوز دکترایش را نگرفته است، ترورش می‌کنند. چرا؟ چون دانشی که او روی آن دست گذاشته است، قدرت‌آفرین است. این‌ها از آن می‌ترسند. این دانش را می‌دهند ولی آن دانش را اگر خودت هم پیدا کنی جلویت می‌گیرند.

 یک دسته دیگر از دانش‌هاست که بعد از تغییر حقایق آن به یک شکل خاصی به ما می‌دهند. دستاوردهای آن را معکوس می‌کنند. به چه غرض؟ برای اینکه بتوانند ملت‌های دیگر را عقب نگه دارند. الان نزدیک نهصد یا هزار نوع مواد مخدر ساخته‌اند و انسان‌ها را آلوده کرده‌اند که یکی از آنها هروئین است که در اختیار بشر گذاشتند. برای چی؟ برای این که بتوانند عقل و فکر و شعور مردم را پایین نگه دارند.

معروف است که فرعون به هامان گفت: چه کار کنیم که هر چه به مردم می‌گوییم، بپذیرند؟ یک غذایی را پیشنهاد کرد، گفت: اگر این غذا را زیاد بخورند، عقلشان کم می‌شود. فرعون دستور داد که آن غذا را زیاد تبلیغ کنند. برای این که مردم عقلشان کم شود و هر چه فرعون گفت، بگویند تو درست می‌گویی. بنابراین یک سری از علوم را وقتی به ما می‌دهند، اطلاعاتی که به ما می‌دهند یا اطلاعات غلط ابطال‌شده‌ای است که درستش را پیش خودشان نگه می‌دارند، گاه در علوم روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و بعضی علوم دیگر است. وقتی انسان دقت می‌کند، می‌بیند در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی خودشان، تزها و روششان غیر از آن چیزی است که به ما تحویل می‌دهند. این را که می‌گویم، برخورد کرده ام.

یک وقت با یکی از اساتید روانشناسی در رابطه با تربیت کودک، مباحثی داشتیم. ایشان نکاتی را از دستاوردهای غربی‌ها در مورد تربیت کودک و مسائل روانشناسی گفتند. بعد که با هم بررسی کردیم، دیدیم اسلام غیر از اینها گفته است. ایشان رفتند یک تحقیقی کردند و بعد از چند هفته معلوم شد آن چیزهایی که در میان ما متداول است و از این‌ها گرفته بودیم، از رده خارج شده است. آن چیزی که خودشان در دبستان‌ها و مراکز تربیتیشان دارند، استفاده می‌کنند، این است. مدارکش را هم بعد آوردند و دیدیم با احادیث ما انطباق نسبی دارد.

غربی ها برای اینکه خود را پرابهت نشان دهند گاهی ادعاهای واهی و غیرواقعی در پیشرفت علوم می کنند.

ممکن است کسی بگوید چگونه می‌شود در علم دستکاری کنند؟ این یک باب وسیعی دارد. آمریکایی‌ها سال‌های سال با دروغ‌های نظامی و علمی و ادعاهای خالی از واقعیت، سیطره روانی خودشان را بر جهان حفظ کرده‌اند. من یادم هست، بعضی از ادعاهایی که در مورد قدرت آمریکا قبل از انقلاب می‌شد، الان هم این قدرت را با این همه پیشرفت ندارند. مثلاً اینکه این‌ها می‌توانند شهاب سنگ‌هایی را به بزرگی یک کشور، در آسمان متلاشی کنند! می‌توانند تمام موشک‌های مهاجم را در هوا منهدم کنند! الان آمریکا در تمام مانورهایی که برای امتحان موشک‌های ضدموشک برگزار کرده در حد بیست درصد موفقیت داشته است. در مانور سپر دفاعی پاتریوت در سال 2003، آمریکا رسماً اعلان شکست نمود. سی سال قبلش می‌گفتند ما هر موشکی، حتی یک گلوله را هم در هوا می‌زنیم، و از همین قبیل. ادعاهای پزشکی و اتمی بسیار دارند تا هیمنه‌سازی کنند. فکر نکنید که اینها به علم رحم می‌کنند یا می‌گویند علم قداست دارد و ما دیگر به علم دستبرد نزنیم. اینها برای ارزش‌های آسمانی، قداست قائل نیستند. پدران همین‌ها کتاب خدا را تحریف نکردند؟ خدا در قرآن نگفته است؟! «فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ»؛ وای بر اینها از آن چیزی که دستانشان نوشت، و وای بر اینها از آن چیزی که با این کارشان کسب کردند. به کتاب خدا رحم نکردند، قداست قائل نشدند، حالا برای علم قداست قائل شوند؟!

یک وقت شایعه کردند که ما قدرت شبیه‌سازی داریم، شبیه‌سازی دو جور است: یک جورش همین طوری است که دیدید، گوسفند شبیه‌سازی شده را در شرایط خاص تکثیر می‌کنند. این درست است، ایران هم این کار را کرده است. آنها ادعا کرده بودند که مثلاً ما یک سلول از بدن شما می‌گیریم و آن سلول را رشد می‌دهیم و یک انسانی در جمیع صفات، عین شما  که قابل تشخیص نباشد، ایجاد می‌کنیم. که رهبر انقلاب در جمع دانش‌آموزها گفتند: این دروغ محض است، کذب است. حتی خیلی از پزشکان ما هم باور کردند.

ما از آمریکا، پول می‌گرفتیم که در شبکه رادیویی خود برای جوان‌های ایرانی فقط موسیقی پخش کنیم.

آمریکایی نشان داده است هیچ سیادتی را برای ما و هیچ پیشرفتی را برای کشور ما راضی نیست، الان نزدیک ده سال است که بر سر مسئله هسته‌ای با ما گلاویز هستند، چه قدر هزینه کردند. چه طور می‌شود وقتی آقای سیامک پورزند، در فتنه 78 دستگیرش می‌کنند (وی از سلطنت طلب‌هاست)؛ در اعترافاتش می‌گوید ما از آمریکا پول می‌گرفتیم که در شبکه رادیویی خود برای جوان‌های ایرانی فقط موسیقی پخش کنیم. چه طور شده، آمریکا دلسوز شده؟ برای افسردگی جوان‌های ایران غصه‌اش شده؟ می‌خواهد مردم را به کمال برساند؟ «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»؛ شیطان، دشمن شماست، دشمن حسابش کنید. گمان دوستی و خیرخواهی به شیطان نبرید. می‌گوید ما مأمور بودیم فقط برای جوان‌های ایرانی موسیقی پخش کنیم، کار دیگری نداشتیم!

موسیقی لهوی دستاویز خوبی برای غرب است جهت تصرف در روح و فکر و دل ما

اینکه عرض کردم، علوم دسته سوم، علومی هستند که قدرتها خاصه غربیها دستاوردش را معکوس تحویل ما می‌دهند، یکی‌ از آن همین موسیقی است. آنها فهمیده اند موسیقی چه مضراتی دارد، آزمایش کرده، ولی نتایج‌اش را به ما تحویل نمی‌دهند. چرا؟ چون دست‌آویز خوبی است برای اینکه بتوانند بر روی سلامتی فکر، روح، مغز و عقل و دل ما، هر طور که می‌خواهند با این وسیله تصرف کنند! اگر بگویند این آثار سوء را برای موسیقی کشف کرده‌ایم، ما حذر می‌کنیم. حالا من می‌گویم که چه آثاری دارد، دلیل هم برایش دارم.

گوش دادن موسیقی باعث طول عمر می‌شود؟!

یکی از ادعاهایشان این است که می‌گویند: انسان طول عمر پیدا می‌کند. شما موسیقی گوش بدهید، عمرتان زیاد می‌شود. یک تحقیقی انجام شده است که اینجا خدمتتان عرض می‌کنم. طول عمر موسیقی‌دان‌های درجه اول جهان از کشورهای مختلف را، از بعضی آثار نویسندگان نگاه کردیم. این‌ها موسیقیدان‌های درجه1 دنیا هستند. 26 نوازنده فرانسوی که هیچ کدام اینها به شصت سال نرسیدند، 26 نفر از بهترین نوازندگان فرانسوی. از نوازندگان ایتالیا، هفده نفر، از نوازندگان روسی، نُه نفر؛ از نوازندگان انگلیسی و آمریکایی هشت نفر، فقط یکی ژرولن کرون به سن شصت سالگی رسید. از نوازندگان اتریشی، شش نفر و از نوازندگان اسپانیا و سایر کشورها بیست و یک نفر، این‌ها هیچ‌کدام شصت سال پیدا نکردند. از نوازندگان معروف ایرانی که خیلی عمرشان را در نوازندگی سپری کردند، کسانیکه نوازندگی شغل جنبی‌شان بوده، عمر بیشتری داشتند، آنهایی که مشاهیر درجه اول موسیقی بودند، آنها را جمع‌آوری کردند. که فقط حسین‌قلی تارزن ناصرالدین شاه شصت ساله شده. میانگین عمرشان هم چهل و هفت سال است. کجا آدم با موسیقی گوش‌دادن طول عمر پیدا می‌کند؟ آقایی که کارش موسیقی بوده است، صبح تا شب با دستگاه موسیقی ورمی‌رفته، افتضاحی از این بالاتر می‌شود! شش نفر از بهترین موسیقیدان‌های جهان را از جمله: بتهون، مُزارت، موسکروسکی، هیچ‌کدام شصت سال عمر نکردند. این‌ها جزء شش نفر اول جهان بودند، هر شش نفرشان هم آخر عمر دیوانه شدند! ممکن است کسی این را از ما نپذیرد و بگوید موسیقی دانانی داریم که عمر زیادتر کرده اند. جواب ما این است که کم بودن عمر مشاهیر موسیقی برای ابطال ادعای طول عمر کافی است و حداقل این امر قابل انکار نمی باشد.

اگر دشمن یک جایی انعطاف نشان داد شک کنید

چه طور می‌شود غربی‌هایی که این قدر با ما خصومت دارند این محصول را با سخاوت به ما می دهند؟ یک زمانی در جنگ، جوان‌های ما زخمی قابل علاج بودند، نخ بخیه‌ای که ما زخم این‌ها را ببندیم، نداشتیم. تولید داخل نداشتیم، آن‌ها هم تحریم کرده بودند و به ما نمی‌دادند، نخ بخیه. سیم خاردار به ما نمی‌دادند. اما سر مسئله کنترل جمعیت، چند بار صندوق‌های مختلف سازمان ملل، وام بلاعوض به ما دادند که امروز گندش درآمده است و آن آقایانی که متأسفانه دست‌اندرکار این قصه بودند، هنوز طلبکارِ ملت هم هستند. اگر دشمن یک جایی انعطاف نشان داد شک کنید. اگر دشمن از یک کسی تعریف کرد، باید به آن فرد شک کرد. اگر دشمن از یک کسی بد گفت، ما هم دنبالش نرویم بد بگوییم، فحش بدهیم، انتقاد کنیم. حواسمان جمع باشد، جوزده نشویم.

تا کی می‌خواهیم به دشمن اطمینان داشته باشیم؟!

نگوییم این مسئله علمی است، دیگر کسی نمی‌آید علم را دستکاری کند! نه، استکبار به هیچ چیزی رحم می‌کند، نه ترحم به کودک سرش می‌شود، نه به زن، نه به مرد. آمدند در جنگ ما دیدند این روحیه شهادت‌طلبی می‌تواند بنیان دشمن را بکند. آمدند یک عدۀ احمق و نفهم از این سلفی‌ها را پیدا کردند، دیشب در تلویزیون نشان می‌داد، قاشق همراهش بود، روی جنازش قاشق بود، بعد توضیح می‌داد که، به اینها می‌گویند وقتی شما کشته شدید، اولین لحظه ورودتان به بهشت، رسول خدا  با شما هم غذا می‌شود. شما با پیامبر سر یک سفره می‌روید. قاشق برداشته بود که همراهش باشد. اینها کار آمریکا است. این آدم قربه الی الله، بچه مردم را جلوی مادرش سر می‌برد! این‌ها کار کیست؟ پشت پرده اینها چه کسی است؟ تا کی می‌خواهیم به دشمن اطمینان داشته باشیم؟ در همین مذاکرات دیدید، یک کم کوتاه آمدیم، چقدر پرروتر و بی‌ادب‌تر شدند. آقای وزیر خارجه ما سر قبر عماد مغنیه یک فاتحه خواند. سخنگوی کاخ سفید متکبرانه تشر می‌زند که به چه حقی رفتی سر قبر یک تروریست فاتحه بخوانی؟! اینها اینگونه هستند، به این‌ها اعتماد می‌کنید؟ تنها چیزی که در نظر آنها قداست دارد، منافعشان است. خودشان هم می‌گویند همه چیز باید پای این قربانی ‌شود.

می‌گویند از نظر علمی ثابت شده که اگر موسیقی گوش بدهید طول عمر پیدا می‌کنید. کی گفته؟ کو؟ نشان بدهید! می‌گویند: موسیقی درمانی. می‌گوییم: یعنی چی؟ می‌گویند در یکی از بیمارستان‌ها موسیقی پخش کردند (اسمش را هم نمی‌آورند کی گفته؟ کجا ثیت شده؟ نتایج تحقیقش چی هست؟) و باعث درمان سریع بیماران این بیمارستان شده است. یک تحقیق عالمانه که از روی اصول این حرف‌ها را ثابت کند در همه دنیا وجود ندارد. اگر وجود دارد یکی بیاید به من نشان بدهد، بنده می‌آیم حرفهایم را پس می‌گیرم.

خداوند در حرام شفا قرار نداده

یکی به امام صادق (علیه السلام) گفت: اگر شراب دوا باشد و مریضی لاعلاج باشد، چاره‌ای هم جز خوردن شراب نباشد، حکمش چیست؟ امام فرمودند: اگر مضطر شود، چاره‌ای نداشته باشد، ( به حد رفع اضطرار) اشکال ندارد. گفت: آقا اگر شما به این مشکل مبتلا شوید و بگویند هیچ راهی جز خوردن چند جرعه شراب نیست، چه می‌کنید؟ امام فرمودند: من این کار را نمی‌کنم. گفت: چرا؟ فرمودند: چون خدا شفایی در حرام قرار نداده است.

آیا موسیقی آرامش می‌دهد؟

یکی از حرفها این است که موسیقی آرامش و تسکین می‌دهد. راست می‌گویند ما منکرش نیستیم کاملاً محسوس است، ولی خوب هشیش، تریاک، شراب و خیلی از مواد دیگر هم ابتدا آرامش می دهند. همین که فرد مصرف می کند، دردهایش می‌رود. مگر قرار شد هر چیزی که تسکین بدهد، خوب باشد؟ آن چیزی درست است که درد را بردارد، نه این که روی درد را بپوشاند. داروی خوبی است که درد را ریشه‌کن کند، نه اینکه خفه کند. تسکین دروغین، یعنی: علایم هشداردهنده بدن را سرکوب کردن. اینکه درمان نیست. اتفاقا گاهی وقت‌ها درد چیز خوبی است. باید درد باشد. بله، باید ریشه درد بی فایده و مزاحم را کند. اما نباید روی آن سرپوش گذاشت. اگر ریشه دندان فاسد شد و درد نیامد باعث عفونت بدن می شود. این درد لطف خداست این باعث می‌شود که من فکر چاره باشم تا عفونت نکند. اگر بیایم یک آمپول بی‌حس کننده بزنم و راحت شوم این کار خوبی است؟! بعد هم بگویم عجب داروی خوبی بود، خدا خیرتان بدهد، در عرض چند ثانیه درد ما ساکت شد!

خداوند انسان گناهکار را به ضدمقصودش می‌رساند

اینکه موسیقی آرامش می دهد، حرف ظاهراً درستی است، اما آرامش واقعی چیز دیگری است که با موسیقی به دست نمی‌آید. اتفاقاً سنت الهی این است که خداوند انسان گناهکار را به ضدمقصودش می‌رساند. متکبر تکبر می‌کند برای اینکه مردم او را بزرگ ببینند. شما در دنیا چند آدم متکبر دیدید که مردم آن‌ها را دوست بدارند و بزرگ ببینند؟ همه از آدم متکبر بدشان می‌آید، حتی خود متکبر. یعنی اگر نزد یک متکبر، یک متکبر دیگری بیاید و تکبر کند، از او نفرت پیدا می‌کند. این خلاف مقصود است. بخیل بخل می‌ورزد برای اینکه فقر سراغش نیایید. خود بخل فقر حاضر است. اصلاً نفس بخیلی، فقر است. منتها فرقش با فقیر این است که فقیر ندارد و نمی‌خورد، او دارد و نمی‌خورد. بعد هم در آخرت از فقیر حساب فقیر را می‌کشند اما از بخیل حساب اغنیاء، امیرالمؤمنین فرمود: خداوند متکبر را ذلیل می‌کند. سایر صفات رذیله هم همین است. گناهان هم همین طور است. گناه می‌کند که آرامش پیدا کند! خدا همین آرامشی را هم که دارد از او می‌گیرد.

از جمله ضررهای موسیقی نظام گسیختگی اعصاب است.

انسان دو رقم اعصاب دارد: اعصاب سمپاتیک، اعصاب پاراسمپاتیک. اعصاب سمپاتیک، در حالت هیجان، ترس، استرس (که معمولاً در بیداری رخ می‌دهد)؛ موادی بر قلب ترشح می‌کنند که باعث می‌شود چند تحول در بدن ایجاد ‌شود. با ترشح عصب سمپاتیک، تپش قلب زیاد، مجرای رگ‌ها تنگ و فعالیت مغز تشدید و ریه برای نفس‌گرفتن باز می‌شود. وقتی شما خوابیدید، در آن حالت اعصاب پاراسمپاتیک فعالند. اعصاب پاراسمپاتیک برعکس اعصاب سمپاتیک عمل می‌کنند. ضربان قلب آرام می‌‌شود، نفس سست می‌گردد. انسان احساس سرما می‌کند وقتی خوابیده. شما یک خواب هیجانی که می‌بینید بیدار می‌شوید، زیرا اعصاب سمپاتیک تحریک می شوند. یکی از چیزهایی که می‌تواند اعصاب سمپاتیک را مرتب تحریک کند، همین هیجانات موسیقی است. این تحریک علی‌الدوام غیر عادی، هم به قلب و هم به مغز ضرر می‌زند. زیرا هیجان بیش از حد اعتدال زیان آور است.

برخی نوازندگان در حین نوازندگی سکته کرده اند

من اسم بعضی از نوازندگان را می‌آورم که این‌ها در حین نوازندگی سکته کرده‌اند. یکی از کسانی که در حین نوازندگی سکته کرده، (برادرش آقای «مندلسن» هم از موسیقی‌دانان مشهور است)، «نانی» است که در حال نوازندگی سکته کرد. دیگری «شاپیرو» و یکی هم آقای «مترویولس»، در حال نوازندگی سکته کرده‌اند.

اگر یک آدمی مرتب دچار هیجان شود، این هیجانات و استرس‌ها قطعاً برای قلب و سلامتی او ضرر دارد و بر روی مغز، اعصاب و قلبش اثرات سوء دارد. بنابراین یکی از ضررهای موسیقی بر قلب و مغز و اعصاب است.

برخی نوازندگان دچار کوری و کری شدند از جمله بتهون، نوازنده مشهور

از دیگر ضررهای موسیقی افراطی کوری و کری است. اینجا اسم ده نفر از موسیقیدانانی که کر و یا کور شدند را یادداشت کردم. یکی آقای «بتهون» است که تا آنجایی که ما اطلاع داریم، در جهان معاصر کسی بالاتر از او نایستاده. در رابطه با شخصیتش کتاب‌ها نوشته‌اند از جمله کتاب «سلوک روحی بتهون». یکی از مریدانش که ایرانی هم هست، نوشته است. در کتابخانه وزیری این کتاب هست. عزیزانی که می‌خواهند مطالعه کنند، بخوانند. بروید و فقط نامه‌ای که آقای بتهون به برادرانش «نیهان» و «یوهان» نوشته را بخوانید. دیوانگی این آقا را کاملاً در این نامه حس می‌‌کنید. خود نویسنده هم اعتراف کرده که این آقا، آخر عمرش دیوانه شده است، با اینکه از مریدان او است. این آقای بتهون آخر عمرش هم کر شد و هم کور، 60 سال هم عمر نکرد.

یکی دیگر از این آقایان «فردریک هندل» است که کور شد. «سباستیان» هم فرد دیگری بود که کور شد. آقای «دبورا» که از شش موسیقیدان برتر جهان است نیز کور شد. «موریس راول»، «ماریا آلتاویلا» و چند تن از نوازندگان ایرانی از جمله آقای «وکیل‌زاده»، «رمضان طحانیان»، «محمد تهانیان»، «یاوری» و «وزیری‌تبار»، این‌ها هم کور شدند. این است افسانه سلامتی موسیقی، حالا هر کس طالبش است برای پیداکردن سلامتی به موسیقی پناه ببرد!

چرا کسانیکه اینقدر دشمن ما هستند، گروهی را می‌آورند که فقط برای ما موسیقی پخش کنند؟

حرف به این‌ها نیست، خیلی زیادتر از این‌هاست، و این اطلاعاتی که بنده دارم بسیار ناچیز است. واقعاً لازم است که در رابطه با بحث موسیقی یک گروه اهل نظر تشکیل شود، امکانات هم در اختیارشان باشد، بروند تحقیق کنند این حرف‌هایی که ما می‌زنیم، ادعا است یا واقعیت. حداقل جا دارد که شک کنیم چرا کسانیکه اینقدر دشمن ما هستند، هواپیمای ما را زدند و سیصد نفر از ملت ما را کُشتند، یک عذرخواهی هم نکردند، بعد به آن آقایی که دستوردهنده این جنایت بود، مدال افتخار هم دادند. چطور است که این‌ها دلسوز ما می‌شوند؟ یک گروهی را می‌آورند که فقط برای ما موسیقی پخش کنند. اینها واقعاً بو دارد و باید به آن توجه کنیم. همان آیه‌ای که خواندم، باز هم تکرار می‌کنم، قرآن بارها می‌فرماید، بارها هشدار می دهد، که ای مردم! شیطان دشمن شماست، «فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»، او را دشمن بگیرید «إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ»، شیطان حزب خودش را فرا می‌خواند تا از یاران آتش باشند.

هیچ کس نگفته مطلقاً موسیقی حلال است حتی موسیقی سنتی

در آخر عرض کنم، این مطالبی که ما می‌گوییم، سؤال نشود که شما دارید خلاف مراجع و بزرگان حرف می‌زنید! موسیقی را کسی مطلقاً حرام نکرده! ما هم نمی‌گوئیم، من نه در مقام افتاء هستم و نه شأن چنین چیزی را دارم. بحث ما بحث موسیقی لهوی است. هیچ کس نگفته مطلقاً موسیقی حلال است، حتی سنتی. این را هم عرض کردم، بعضی فکر می‌کنند موسیقی سنتی اشکالی ندارد! چون اسم سنتی روی آن است. یا مثلاً موسیقی پاپ حرام است. من خودم شنیدم، یعضی از شما عزیزان هم شنیدید، شخصی از رهبر معظم انقلاب سؤال کرد: حضرت آقا، موسیقی سنتی که اشکالی ندارد؟ فرمودند: نه، معیار سنتی و غیرسنتی نیست.

ما داریم در مورد موسیقی لهوی بحث می‌کنیم آن موسیقی که می‌خواهد یا هیجانش ما را درمان کند، آن موسیقی که می‌خواهد با ایجاد هیجان در ما، به ما سلامتی بدهد. آن موسیقی که می‌خواهد ما را شاد کند. این‌ها مورد بحث ما هستند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا