سید حسین پایدار اردکانی

سید حسین پایدار اردکانی: شاید بارز ترین پیام انتخابات ۲۴ خرداد، ” نه به افراط گرایی” و ” آری به اعتدال ” در روشها ، منشها ، دیدگا ها ، رویکردها و عملکردها بود. مردم، با حضور خود، به تغییر نگرشها و شیوه های مدیریتی اداره کشور رای دادند و خواستند که صدای به حقشان را در رویگردانی از افراط کاریها و روش های مدیریتی مبتنی بر هیجانات و شعارها و سلیقه ها، به گوش مسئولین برسانند.

اکنون، چند ماه از آن حرکت تحول آفرین گذشته است. دولت تدبیر و امید نشان داده، که چه در تصمیم گیریهای کلان کشوری و چه در نگرشهای استانی و منطقه ای، مشی اعتدال را جایگزین افراط نموده و بر این مدار حرکت میکند. گرچه هیچکس مدعی وجود برخی کاستیها نیست.

اگر به گذشته این کشور در سالهای نه چندان دور نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که آنچه بیشترین ضربه ممکن را به همبستگی اجتماعی و حرکت رو به پیشرفت و متعالی مردم ما زده، ” افراط گرایی” و حرکت در چارچوب ادبیات مبتنی بر خشونت، تندی و بخشی نگری بوده است.

قطعا میتوان با واقع نگری و پرهیز از رویا پردازی و حرکت به شیوه ای معتدل و نه افراط گونه و با محوریت حاکمیت قانون و نه سلیقه و تلاش در جهت تحقق خواست واقعی مردم و اصلاح نگرشها و شیوه ها و رویکردهای غلط اداره جامعه، ایران اسلامی را بیش از پیش به قله های افتخار و شرف و آزادگی باز گرداند.

استان یزد و شهرستان اردکان نیز مستثنی از این نگاه و این قائده نیست. تحولات رخ داده اخیر در استان، چه در بخش تغییر مدیریتها و چه در زمینه اصلاح رویکردها و نگرشها، به خوبی نشان میدهد که نیاز به پرهیز از افراط گرایی از یک سو و حرکت بر مدار خواست مردم و تحقق شعارهای ریاست محترم جمهوری در ایام انتخابات منتهی به ۲۴ خرداد، احساس شده و مدیریت اجرایی استان، با درایت، توانمندی، تیزهوشی، آینده نگری، اخلاق و اقتدار، در این مسیر گام بر می دارد. به نظرم آنچه در پیمودن این مسیر اهمیتی استراتژیک دارد، همراهی و همدلی مردم و تشکلهای سیاسی و اجتماعی و اقشار گوناگون با دولت منتخب خود و پافشاری بر اجرای برنامه ها و آرمانهای دولت تدبیر و امید و پرهیز جدی از افراط گرایی در گفتار و کردار و حرکت همسو و هم جهت با برنامه های اجرایی دولت است.

این هماهنگی و تعامل، آنگاه نتیجه بخش و پرثمر خواهد شد، که بدنه اجرایی دولت نیز، زمینه های لازم برای تحقق این مشارکت همگانی و نقش آفرینی مطلوب مردم و حضور همیشگی آنها همپای دولت منتخب خویش را فراهم کند. تجربه نشان داده، که هرچه حضور مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی پر رونق تر باشد و هر چه مردم برای مشارکت سیاسی و اجتماعی، از خود تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند، تفکرات افراطی و خشونت گرا، بیش از پیش در معرض انزوا قرار گرفته و امید برای اصلاح امور و گسترش روشها و منشهای معتدلانه بیشتر می شود.

امیدوارم که مردم فهیم ایران و همچنین هم استانیها و هم شهری های صبور، فرهنگ پرور و اخلاق گرا، به خوبی به اهمیت این همراهی و حضور پی برده و استوار و پابرجا در کنار دولت منتخب خویش بایستند و ضمن مطالبه جدی خواسته ها و آرمانهای وعده داده شده از سوی دولت و ارائه نقد و نظر و پیشنهاد به دولتمردان، تمام همت خود را به زدودن بیش از پیش آثار افراط گرایی گفتاری و کرداری و فکری در جامعه به کار گیرند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا