عاطفه همایونی

 میزان هوش از پدر و به کودک ارث می رسد. اما عوامل محیطی نیز بر هوش اثر می گذارد.
قرار گرفتن مادر باردار در موقعیت های آرامش بخش و سلامت جسمی و روحی پدر و مادر بر روح و ذهن کودک تاثیر مثبت دارد.
بررسی ها نشان می دهد مادرهای بارداری که در هفته سه بار ورزش می کنند فرزندانی به دنیا می آورند که از قدرت هوش و حافظه بهتری برخوردارند.
خوردن میوه ها، غذاهای ساده و طبیعی، حبوبات و لبنیات در دوران بارداری باعث افزایش هوش کودک می شود. اگر مادران در دوران بارداری یا شیر دهی روزانه یک هزارم میلی گرم امگا3 مصرف کنند تا 5/3 درصد به هوش فرزند خود اضافه می کنند. این ماده در انواع ماهی ها وجود دارد.   
عواملی مانند مصرف سیگار، مواد مخدر، مصرف داروهای غیرمجاز، کم کاری تیروئید ،کم خونی، فقر شدید آهن و کمبود ناشی از اسید فولیک در دوران بارداری موجب کاهش میزان هوش و حافظه جنین می شود.
پس از تولد تغذیه با شیر مادر علاوه بر مقابله بهتر با انواع بیماری ها در هوش کودک بسیار موثر است. تحقیقات نشان می دهد هوش کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند 7/5 درصد بالا تر از کودکانی است که شیر مادر نخورده اند و پزشکان توصیه می کنند در شش ماه نخست تولد نوزاد فقط با شیر مادر تغذیه شود.  تغذیه کودک با غذاهای حاضری چرب و شیرین علاوه بر افزایش وزن و بروز بیماری های قلبی هوش کودک را کاهش می دهد.
کودکانی که صبحانه کافی می خورند تمرکز دقت و آمادگی بیشتری برای یادگیری و انجام کارهای خود دارند و از ضریب هوشی بالاتری نیز برخوردارند.
آموزش موسبقی به کودکان از 6 سالگی ضریب هوشی کودکان را بیشتر می کند  و قدرت مغز را بالا  می برد.
فرستادن کودک به مهد کودک و پیش دبستانی به ویژه مدارسی که روی آموزش تاکید دارند باعث افزایش ضریب هوشی کودک می شود. رفتن کودک به پیش دبستانی باعث بهبود رفتار اجتماعی او نیز می شود. 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا