اميرحسين رادمنش عضو شوراي اسلامي شهر يزد

به حكم و فرمان الهي قيام براي قسط و دراجراي امر حكومتي امام علي (ع) و رحمت بسط عدالت و ميثاق مردم و دولت بر گرد محور اعتدال گرايي برگردن خود احقاق حق الناس مردم شريف و نجيب يزد را احساس مي كنيم . سالهاست استان يزد به جرم (برخوردار) بودن در رده هاي آخرين بودجه ملي و تخصيص تبصره ها قرار گرفته است . اگر يزد برخوردار است رهين نفوذ (رانت) دولتمردان چون بعضي استانهاي همجوار نيست . به تحقيق مي توان گفت يزد برخوردار است زيرا :

1- صاحبان سرمايه و ارباب صنعت وحرفه با شمّ اقتصادي كمر همت براي آباداني و ايجاد اشتغال درشهر بسته اند .

2- روحيه اقتصادي ، كارآفريني ،سختكوشي كه با قناعت و تعاون گره خورده است .

3- روحيه علم آموزي و استعداد خدادادي كه خردپروري ونخبه ساز است .

لذا خودساختن و از جيب خودخرج كردن شاهد مدعا نام خيران بزرگواري كه زيب تابلوي مدارس ، مراكز بهداشتي و بيمارستان و ديگر ابنيه عام المنفعه است . يقيناً اگر بودجه محروم زدايي را به دست اين مردمان انديشمند و سختكوش مي دانند هيچ نقطه محرومي دركشور نداشتيم .

روا نداريد پاداش اين تلاش و قيام جمعي اقتصادي كه شاخص هاي اقتصادي و توسعه را بالا برده نبايد نتيجه آن محروم ساختن از بودجه عمومي وبدتر تبعيض درتخصيص آن باشد . اين مردم شريف با علو همت كمبودها را مي پذيرند اما تبعيض را خير !

يزد علاوه برتبعيض دربودجه عمومي درتخصيص بودجه هاي ديگر به واسطه اعمال نفوذ و رابطه با داشتن پروژه هاي صنعتي و عمراني رنج مي برد . آخرين نمونه آن تخصيص بودجه اي تحت عنوان سهم ارزش افزوده به شهرداري هاست كه توجيه جمعيتي ندارد و خود قصه پرغصه تبعيض درتوزيع پروژه هايي است كه ارزش افزوده آور است يعني با اعمال نفوذ صنايع زيرساختي و معادن را به حوزه خاص برده اند . خاطر خطير مستحضر است جمعيت متراكم در آزاد شهر و امام شهر ، بلوار دهه فجر و بلوار نواب صفوي به اصطلاح شمال يزد و حاشيه نشيني محروميت مادي و فرهنگي رنج مي برند كه هركدام از شهرك ها ومحلات يادشده به تنهايي به اندازه چند شهرستان است كه لزوم خدمات شهري،ايمني ،بهداشت و آموزشي را مي طلبد يعني اين مردم محروم مدافعي ندارند ؟ برازنده حكومت ديني و دولت اعتدال و عدالت شعار نيست كه مردماني از تبعيض مضاعف رنج ببرند و به جرم خرد ورزي سرمايه گذاري كار و خيرمندي و بهره وري ناشي از عرق جبين و كد يمين خود از عطايا و بودجه بيت المال كه معادنش از انفال است محروم شوند .

برشمردن مردمان بومي و خصوصاً مهاجريني ازشهرهاي اطراف و استانهاي ديگر (جوياي كار)كه زير خط فقر درمركز استان زندگي مي كنند واز محرميتهاي پنهان آزرده خاطرند درقياس با مناطقي كه مارك محروميت دارند ترازو را به نفع مركز استان مي چرخانند . با يك مطالعه علمي وميداني رنج روحي وجسمي و محروميتهاي ناشي از زندگي در حاشيه شهري كه وجود دارد اثبات خواهد شد .

لذا استدعا دارد تحقيقي جامع در اين زمينه ها صورت گيرد وشاخص هاي محروميت با فاكتورهاي عرض شده تدوين گردد تا حق الناس برگردن مسئولان نباشد و اين مردم نجيب طعم عدالت را بچشند .     

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا