یزدفردا- جنگ نرم به مجموعه اقدام ها و فعاليتهاي حريف اطلاق مي شود كه بر اذهان و تفكرات جامعه (طبقات مختلف اجتماع)اثر گذاشته و جامعه را به سمتي مي برد كه مورد دلخواه و توجه حريف باشد.

*تفاوت هاي جنگ نرم با جنگ سخت:

1-در نبرد سخت شكست دشمن كاملا" مشخص است اما در جنگ نرم شكست مفهوم مطلقي ندارد بلكه چون تهاجم و شبيخون فرهنگي است . كم يا زياد تاثير مطلوب خود را بر گروه ها و اقشار اجتماعي مي گذارد.

2-در نبرد سخت روش ها و  تكنيك ها ي جنگ ،متعارف است ،اما در جنگ نرم خون ريزي و تلفات ظاهري،مفهومي ندارد بلكه زير ساخت هاي فكري ،فرهنگي و ارزشها منهدم گرديده واين انهدام ،زير ساخت هاي امنيتي جامعه را متزلزل مي نمايد.

3-در جنگ سخت ابزارهاي مورد استفاده توسط دشمن نيز سخت است،مانند:توپ، تانك، موشك ،هواپيما و ..... اما در جنگ نرم به تدريج فرهنگ ،ارزش ها ، باور ها و منش افراد را تغيير داده و زماني متوجه مي شويم كه خيلي از اين موءلفه ها را جامعه از دست داده و ماهواره ،اينترنت و رسانه ها به عنوان ابزار جنگ نرم مورد استفاده قرار مي گيرد.

4- در نبرد سخت هدف مورد هجوم قرار گرفته شده قابل روءيت است و ميزان تخريب ،وسعت تخريب ، عمق حادثه و تلفات قابل شمارش است  اما در جنگ نرم حضور دشمن اهداف،خاكريز ،نيات و مقاصد مشخص نيست وهر اندازه مسئولان تلاش نمايند تا به مردم و جامعه بفهمانند كه پيام هاي دشمن همان نقش موشك ها را در جنگ سخت دارد ،اما مردم متوجه نمي شوند به همين دليل نمي شود موضوع را به سادگي به مردم فهماند.

5- در نبرد سخت هيچ يك از مردم و نخبگان از دشمن استقبال نمي كنند و تمام تلاش خود را به كار مي برند تا از دشمن دور شده يا دفاع نمايند اما در جنگ نرم مردم و برخي نخبگان به استقبال دشمن مي روند و تلاش مي كنند تا از دشمن استقبال كرده و آن را به خانه آورده و در قبال آن لذت مي برند ،به طوري كه در اعماق خانه هاي مردم اين نبرد استمرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا