اميرحسين رادمنش عضوشوراي اسلامي شهر يزد

   سالياني است كه‌دلسوزان وخبرگان ازدگرديسي‌ودگرگوني فرهنگي وجابه جايي‌ارزشها وشكاف نسل ها و طبقات اجتماعي هشدار مي دهند دربرابر گروهي لب مي گزيدند و امربه سكوت و منع سياه نمايي و با تكفير هشداردهنده و تكذيب وي وپاك كردن صورت مسئله مي كردند . گروهي همدردي وسرتأسف مي جنباندند ولي دغدغه هاي ديگري داشتند و «چو فردا شود فكر فردا كنيم»

تا اينكه امروز پرده آمار برافتاده و آنچه به زيرپوست وسترعورت كرديم برملاشده كه نه قابل تكذيب است و نه توجيه . فاجعه فرهنگي پشت در خانه هامان رسيده و زنگها را به صدا درآورده است . آمار طلاق ، تجرد ،فرار ازخانه، زورگيري ، دزدي ، تعدي ،كلاه برداري ،اختلاس ،رشوه ، اعتياد ، تجاوزجنسي ، فساد اخلاقي رو به افزايش است . ارزشها كم رنگ شده ، آداب ورسوم و سنتها رنگ باخته و بدتر ازهمه صورتك برچهرها آمده است چند شخصيتي شده ايم درحاليكه حرف زدن ، مخص وبحث علني جزو خطوط قرمز و آب به آسياب دشمن ريختن تعبير مي شود . همه يك ريشه دارد اگر آب را از سرچشمه مي بستيم امروز با سيلاب روبه رو نبوديم . راستي مي توان نسل نو را محكوم كنيم ؟ چه داده ايم ؟ چه خواهيم گرفت ؟   خرما نتوان خورد ازاين خار كه كشتيم      ديبا نتوان بافت از اين پشم كه رشتيم

نسل نوفاقد الگو وسردرگم درشناخت هويت (قطع ارتباط باپدربزرگها ومادربزرگها- زندگي ساندويچي )؟ برسرچند راهي نه پيوند با ايران باستان نه آراسته به فرهنگ غني اسلامي نه اصالت شرقي ، نه تجدد غربي . ملقمه و معجوني از همه يا هيچكدام؟

از سوي ديگرشكاف طبقاتي كه امروز به گسل مبدل شده است . تقليد و آروزهاي دست نايافتني و يك شبه ره صد ساله پيمودن ، دوري از قناعت و الگوهاي مصرف گرايانه همراه با تهاجم فرهنگي و طوفان تبليغات عوامل گسست خانواده هاست . جوانان كم تحمل و آرزوهاي دست نايافتني بلند فضاي خانه ها را سرد كرده است . سالهاي آينده چه شود !؟

بالا رفتن سن ازدواج ، شكستن حرمت طلاق و تلخي آن ، تلاش بي اندازه براي معاش ، كم رنگ شدن ارزشها وسنت ها ، طوفان تخريب اخلاق وبنيان هاي جامعه اي را دربردارد . فقر فقرا و تنوع طلبي اغنيا نياز به صدا درآوردن آژير خطر تخريب فرهنگ را به صدا درآورد.(عزم وبسيج عمومي)

نهادهاي فرهنگ ساز بايد از برج عاج و رؤيا و آرمانها بيرون بيايند . واقعيت ها را درك كرده خطر را دريابند نسل امروز را بشناسند هرگز خود را با ايده آل ها مقايسه نكنند ، درد را بشناسند و درمان كنند . ازلحاظ اقتصادي كاستن از فاصله طبقاتي يك ضرورت است و همچنين گردهمايي هفته اي تمام فاميل بازگرداندن قبح طلاق و به رخ كشيدن اصالت فرهنگي و داشته ها و ازهمه مهمتر آموزش وپرورش خصوصاً بايد دغدغه اصلي نظام گردد . روش هاي تربيتي موجود درمدارس در پايين ترين ميزان توجه و امور درسي در بالاترين سطح آن است . زماني براي تربيت دانش آموز و خانواده نداريم . نقش الگويي و اسوه اي معلمان رنگ باخته و نه تنها بدان توجه لازم نمي شود كه مدرسه خود تابعي ازعوامل بيرون شده است و بدتر ازآن سياست زدگي و دخالت آن درآموزش و پرورش كه فرصتها را به چالش تبديل  تربيت كرده است .    

       ذات نايافته از هستي بخش                         كي تواند كه شود هستي بخش

اگر به تربيت و غناي فرهنگ و آشنايي به آداب و رسوم و سنتهاي ملي و مذهبي و محلي توجه نشود باز هم آمار تأسف بار اعتياد ، طلاق ، پرخاشجويي ، تزلزل خانواده ها و ديگر ناراستي ها رو به بالا خواهد بود . راستي دراين كشور چه كساني ، نهادهايي و اداراتي متولي فرهنگ است . مسئول ارزيابي وبازخورد آموزش ها كدام نهاد ، ارگان و سازماني دارا است ؟

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا