دارالعباده،دارالعلم،شهر دوچرخه ها،شهر بادگيرها و شهر قنات و قنوت و قناعت،اولين شهر خشتي و دومين شهر تاريخي جهان و حسينيه ايران همه معرف شهري كويري است كه از ژرفاي دوران كهن بنيان نهاده شده و با گذر از دالانهاي تاريخ و چشيدن سرد و گرمهاي روزگار اكنون نماد استقامت،صداقت،دينداري، پاكدامني، ولايت مداري حجاب و راستي و درستي مي باشد.

بناهاي به جا مانده از دوران گذشته، هويت و شناسنامه شهر هستند و همانند نگيني مي درخشند تا استقامت و پايمردي كوير نشينان را در گرماي سوزان و خشك به رخ كشانند.
مسجد جامع كبير اين شهر با معماري بي نظير ايراني در گچ كاري و صحن و مناره هاي برافراشته، مجموعه امير چقماق با مناره هاي سر به آسمان ساييده، بقعه سيد ركن الدين با گنبد فيروزه اي منقش، بقعه دوازده امام با سبك منحصر به فرد بنا و نقش كتيبه كوفي رنگي، مصلي عتيق با كاشي هاي شش ضلعي فيروزه اي،باغ دولت آباد با بادگيرهاي بلند و مجموعه خان،آب انبار رستم گيو، آب انبار شش بادگيري ،برج و بارو ، آتشكده زرتشتيان، خانه محمودي،خانه لاريهاي و زندان اسكندر و...... همه و همه نشان از سختكوشي گذشتگان و هنرمندي ساكنان اين خطه از ايران دارد.
علما و فضلاي اين شهر نيز شهره عام و خاصند از حاج شيخ عبدالكريم حائري(ره) گرفته تا حاج سيد محمد كاظم طباطبائي يزدي(ره) و حاج شيخ غلامرضا فقيه خراساني(ره) و آيت ا ... شهيد شيخ محمد صدوقي (ره)و آيت ا... سيد روح ا...خاتمي(ره) و شيخ حسن كرباسي (ره).
مولانا كمال الدين محمد وحشي بافقي،ميرزا محمد فرخي يزدي،سيد محمدعلي رياضي يزدي، دكتر محمد علي اسلامي ندوشن،دكتر محمود افشار،مهدي آذر يزدي،آيت ا... حاج شيخ محمود فرساد و عبدالحسين جلاليان يزدي نيز از شعرا و اديبان اين ديار هستند.
زری بافی، شعربافی، چادرشب بافی، فرش بافی، ترمه بافی، زیلوبافی، سفره بافی، پتوبافی، حصیر بافی، کاشی سازی هفت رنگ ، کاشی سازی معرق، سفال و سرامیک هم از صنایع دستی این خطه از میهن عزیزمان ایران است.
شیرینی های آن هم آوازه ای جهانی دارد و در انواع باقلوا، قطاب، پشمک، لوز بید مشک و بادام و پسته و مغز گردو
و حاجی بادام و سوهان تولید می شود.
موقعیت این شهر در حاشیه کویر مرکزی است و در حقیقت نگینی در مرکز ایران به حساب می آید ، با مردمی که صمیمي و سخت کوش هستند و بصیرت در عمق نجابت و دیانت آنها ریشه دارد، سختی های قرون متمادی را تحمل کرده و با کویر برای سکونت و زندگی کنار آمده اند و با خلق فناوریهای خاص خود اعجاب همگان را برانگیخته اند و مصون از هر حمله و فتنه ای، استوار و ستوده مانده و در گنجینه گرانبهای خویش، قسمتی از میراث عظیم بشری را نگه داری می کنند.
آری با این مشخصات نام تنها شهری که به ذهن انسان خطور می کند یزد است، شهری با مردمان مهمان نواز و متدین که اصول اعتقادی از شاكله های آن محسوب می شود.
در ایام نوروز سال 1393 که با ایام فاطمیه قرین شده است شهرداری یزد از همه ایرانیان عزیز دعوت می کند تا با مسافرت به این شهر باستانی از آثار و زیبائیهای آن بهره ببرند و همچنین در جریان پیشرفتهای سریع آن در چند سال اخیر قرار بگیرند.
 
 
روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری یزد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا