کارگاه آموزشی رفلکسولوژی و تاثیر آن بر کاهش اضطراب و درد زایمان ویژه کارشناسان مامایی استان یزد در محل سالن اجتماعات مرکز پرتودرمانی شهید رمضانزاده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ، والیانی کارشناس ارشد مامایی و عضو هیئت علمی در جمع کارشناسان مامایی بخش های دولتی و خصوصی یزد با اشاره به رفلکسولوژی و تاثیر آن بر کاهش اضطراب و درد زایمان گفت: زایمان های سخت علل مختلفی دارد.

وی با بیان این که درد، عامل زایمان سخت است گفت: اگر درد کاهش یابد به نحو احسن بخش عمده ای از زایمان سخت را مهار خواهیم کرد.

والیانی با اشاره به این مطلب که درد زایمان یک پدیده الهی و فرآیند نرمالی است تصریح کرد: این در حالی است که با روش های مناسب می توان درد را کاهش داد و رضایت بیشتر مادر را افزایش دهیم.

وی با بیان این که روش های کاهش درد غیردارویی در این مهم نقش خوبی می توانند ایفا کنند گفت: روش طب سوزنی نیز یکی ازاین روشها است که نیاز به گذراندن دوره های آموزشی تخصصی دارد.

این کارشناس مامایی در ادامه عنوان کرد: از آنجایی که پوزیشن مادر راه کار مناسب زایمان است بنابراین اگر پوزیشن خوب انتخاب شود به عنوان درمان زایمان سخت محسوب می شود.

این کارشناس ارشد مامایی در ادامه بر ارزیابی لگن تاکید کرد و گفت: از نظر فیزیکی مادر باردار باید از لحاظ قد، وزن و کیفوز ارزیابی شود، در صورتی که عمق لگن کم بود مادر باردار باید سزارین شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد زنان لگن ترکیبی دارند و برای زایمان طبیعی مشکلی ندارند.

وی در ادامه مسائل فیزیکی مادر اعم از استرس و کم خوابی را از علل زایمان سخت برشمرد.

 

وی به بحث اخلاق مداری در حرفه مامایی تاکید کرد و گفت: گشاده رویی و لبخند زدن با بیمار تاثیر قاب توجهی در کاهش درد مادر خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کارشناسان مامایی نهایت تدبیر را در برقراری ارتباط مدنظر قرار دهند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا