بسم الله الرحمن الرحیم

اهميت عزاداري و تعظیم شعائر در ایام فاطمیه مقارن با نوروز

مردم متدین و مکتبی ما ثابت کرده اند که پیرو اهل بیت عصمت و طهارت هستند و طبق حدیث شریف که امام صادق علیه السلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: شیعیان ما در شادی و غم با ما شریکند:«... وَ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا...»[1] در غم اهل بیت شریکند؛ با توجه به این که امسال ایام نوروز مقارن با ایام فاطمیه شده لازم است احترام این ایام را حفظ نمائیم و به گونه ای عمل کنیم که مرضی رضای خداوند منان و متعال و اهل بیت علیهم السلام باشد.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به دخترش فاطمه سلام الله علیها فرمود: دخترم جبرائیل از طرف خدا به من خبر داد؛ تو اولین کسی هستی که از اهل بیت من به من ملحق خواهی شد؛ پس وای و نفرین و تمام بدبختی برای کسی است که به تو ظلم کند؛ و رستگاری بزرگ برای کسی است که تو را یاری کند.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله لفاطمة الزهراء سلام الله علیه: «يا بنية، لقد أخبرنى جبرئيل عليه السلام عن الله أنكِ أول من يلحقنى من أهل بيتى، فالويل كله لمن ظلمكِ، و الفوز العظيم لمن نصركِ»[2]

امروز تعظم ایام فاطمیه، بدون شک تعظیم شعائر الهی است؛ و موجب خشنودی حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.و عزاداریهایی که برای شهادت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا علیه سلام برپا می شود؛ از مصادیق نصرت حضرت است که موجب رستگاری بزرگ خواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته می فرمایند: آن پرچم هايي که در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بلند مي شود پرچم هايي است که به اسم نصرت او بلند مي شود يعني با عزاداري هايمان با زبان حال به حضرت مي گوييم: اگر جنازه ات دل شب دفن شد و ما نبوديم خدمتي در آن روز آنجام دهيم اين خدمت ناقابل ماست در اين روز و از خداوند متعال مي خواهيم آن را از ما بپذيرد و ما را به فوز عظيم برساند.

فردا که رسد وعده جنات نعیم / تسلیم کنم هر چه غلامی دارم

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ایی مد ظله العالی در قسمتی از پیام خود که به مناسبت آغاز سال 1392 هجری شمسی بیان نمودند؛ می فرماید:

«به هم‌میهنان عزیزمان عرض میكنم توجه داشته باشند كه ایام فاطمیه در اواسط روزهای عید است و تكریم و احترام این ایام برای همه‌ی ما لازم است.»[3]

به همین مناسبت به نظر بعض مراجع معظم تقلید دامت افاضاتهم که در مورد تقارن نوروز و ایام ایام فاطمیه بیان نموده اند اشاره می شود:

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)

با اهداء سلام و تحیت؛

نظر مبارکتان را نسبت به برگزاری مراسم جشن عیدانه در فروردین ماه سال 1393 که بعضی از روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می­باشد، مرقوم فرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

جواب: احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است بنابراین ایام فاطمیه اوّل 13، 14 و 15 جمادی الاولی (24، 25 و 26 اسفند 1392) و همچنین ایام فاطمیه دوم 1، 2 و 3 جمادی الثانی (12، 13 و­14 فروردین 1393) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود و از برکات آن بهره ­مند گردند.

ولی در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد. همیشه در سایه لطف پروردگار و عنایت آن حضرت موفق باشید.

محضر مبارك مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني دامت برکاته

با سلام و احترام؛

ضمن عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا دختر گرامي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله، بفرماييد با توجه به معلوم‌نبودن دقيق تاريخ شهادت آن بزرگوار، بهترين ايام جهت عزاداري براي حضرت چه روزهايي است؟ و بهترين نوع عزاداري در اين شهادت عظمي چيست؟

بسم الله الرحمن الرحيم

عليكم السلام و رحمة الله

نسبت به روز شهادت حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا سلام الله عليها اقوال مختلفي ذكر شده است، لكن آنچه بيشتر مورد توجّه علماء واقع شده است فاطميه اول و فاطميه دوّم در ماه جمادي الاولي و جمادي الثانية است؛ و شايسته است كه شيعيان از روز سيزدهم جمادي الاولي تا سوّم جمادي الثانية سوگوار، و با انجام مراسم عزاداري آن حضرت، ارادت و مودّت خود را به اهل بيت عليهم‌ السلام اظهار نمايند، و از انجام مراسمي‌ كه موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است اجتناب نمايند.

و بهترين عزاداري، بيان فضائل و مناقب و مصائب آن حضرت و ذكر اخلاق و سيره عملي و دفاع ايشان از امام مظلوم حضرت اميرالمؤمنين عليه ‌السلام است كه در همه اعصار بايد براي مردم تبيين شود.

ان‌شاء الله تعالي مؤمنين با تمسّك به قرآن و عترت به بهترين صورت ممكن به ساحت مقدّس آن بزرگوار عرض ادب و اخلاص نمايند، به ويژه بانوان متدينه با حفظ حجاب و عفّت و پاكدامني، ايشان را الگوي خود قرار دهند.

 

پاسخ مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي نوری همدانی دامت برکاته به سوال جمعی از مقلدین معظم له پیرامون تقارن ایام فاطمیه با عید نوروز پاسخ معظم له به شرح زیر می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

یکی از جلوه های محبت مردم متعهد ایران نسبت به اهلبیت عصمت علیهم السلام این است که مردم ولایتمدار این مملکت در طول تاریخ هر موقعی که ایام عید با ایام عزاداری اهلبیت علیهم السلام مواجه شده است، مراسم و آداب عزاداری را بر مراسم عید ترجیح داده اند و به این وسیله ارادت خود به اهلبیت علیهم السلام را به نمایش گذاشته اند.

بنابراین روز 13 و 14 و 15 جمادی الأولی که مصادف با 24 و 25 و 26 اسفند 1392 و فاطمیه اول است،

و نیز روز اول و دوم و سوم جمادی الثانیه که مصادف با 12 و 13 و 14 فروردین سال 1393 میباشد و فاطمیه دوم است، ایام عزاداری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام میباشد.

در بین این دو ایام برگزاری مراسم دیگر با رعایت موازین شرعی اشکال ندارد.

خداوند متعال عید سال 1393 را بر همگان مبارک بفرماید.

آیةالله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته در دیدار جمعی از خادمین ایام فاطمیه فرمودند: من به نوبه خودم قدم های آن جوانانی که با پای برهنه در عزای صدیقه کبری(سلام الله علیها) بر سر و سینه می زنند حاضرم ببوسم و خاک پای آنها را به صورتم بمالم.

پاسخ دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی دامت برکاته: بین دو فاطمیه، نباید مراسم جشن و شادی برگزار کنید. همچنین برگزاری مهمانی که با عزاداری حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیها منافات دارد، خوش‌یُمن نیست.

پاسخ دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی دامت برکاته: مابین فاطمیتین دوم و سوم مانند سایر روزهاست و اقامه مجالس جشن و شادی در آن اشکال شرعی ندارد و فاطمیه ثانیه روزهای 13, 14, 15 جمادی‌اول و فاطمیه ثالثه روزهای 1, 2, 3 جمادی‌ثانی می‌باشد. بنابرین روزهای 12, 13, 14 فروردین سال 1393 شمسی، مصادف با فاطمیه سوم است و باید از کارهایی که مناسب ایام شهادت صدیقه طاهره علیها السلام نمی‌باشد، اجتناب شود.

(خاطرنشان می‌شود که علت سه روز دانستن فاطمیه دوم و سوم این است که 75 یا 95 روز بعد از رحلت پیامبر بوده است و ماه قمری می‌تواند 29 یا 30 باشد لذا 75 یا 95 روز بعد از رحلت پیامبر چند احتمال می‌تواند داشته باشد)



[1]وسائل الشيعة، ج‌14، ص: 508‌

[2]من فقه الزهراء عليها السلام؛ ج‌5، ص: 565

[3] پيام نوروزی ۱۳۹۲ رهبر معظّم انقلاب اسلامی«مدظلّه‌العالی»30/12/1391

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا