دکتر احمد ابویی

 یزدفردا"دکتر احمد ابویی :اول) یکی از شاخص هایی که بافت قدیم شهر یزد را متمایز می نماید وسعت چند هکتاری ان می باشد که در کمال تعجب گاهی از این پتانسیل به عنوان یک معضل یاد شده  ونسخه های تخریب قسمتی از این بافت توسط بسیاری از افراد مسئول وغیر مسئول تجویز می گردد گویی عادت کرده ایم همیشه صورت مسئله را پاک کنیم .

متاسفانه گردشگران داخلی وخارجی که به یزد سفر می کنند با توجه به وسعت چند هکتاری بافت قدیم هرگز قادر نخواهند بود از تمامی زیبایی های بافت تاریخی بازدید به عمل اورده ولذت تردد در کوچه پس کوچه های تاریخی یزد را با حسرت از دست می دهند و شاید کمتر گردشگری است که مثلا مسیر مسجد جامع را تا زندان اسکندر پیاده طی نموده باشد . اگرچه حداقل می توان به تعداد انگشتان دست  از این مسیر های گردشگری در یزد تعریف نمود ولی مطمئنابه مرور زمان نداشتن بازدید کننده موجب کم رونقی ،تخریب وفراموشی قسمت هایی از بافت  خواهد شد .

دوم ) شهر ونیز خواهر خوانده بالقوه شهر یزد محسوب می شود چرا که اگراز شهر یزد به عنوان اولین شهر خشت خام جهان نام برده میشود  ونیز نیز اولین شهر ابی جهان قلمداد  می گردد ونیز شهری است در کشور ایتالیا که کوچه های ان از ابراهایی تشکیل شده که ساکنان شهر وگردشگران  بوسیله قایق در ان تردد ورفت وامد می کنند ومدرنیته تنها باعث تبدیل قایق ها قدیمی به قایق های قویتر جدیدتر وزیبا تر گردیده وگرنه رفت وامد هنوز در این شهر مانند سالیان گذشته صورت می گیرد  .

http://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_85369.jpeg

جالب است بدانید که یکی از کشورهای  عرب همسایه اقدام به ساخت منطقه ای گردشگری با استفاده از تلفیقی از معماری شهر یزد با باد گیر هایش و وابراههایی به سبک شهر ونیز نموده است . واقعیت انست که  مامدت زمان درازیست که  در یک بی برنامگی مطلق  بسر می بریم ودر باد غرور تمدن 2500 ساله خود همسایه های عرب خود را دست  کم گرفته  ومیدان  را برای حضور انان باز گذاشته ایم وانان از این موقعیت به خوبی استفاده کرده ودر خلا وجودی ما در منطقه وجهان به جایگاهی در خور در تمامی ابعاد اقتصادی ،ورزشی وحتی فرهنگی رسیده اند که جای تامل دارد.

سوم ) کوچه های کاهگلی بافت قدیم شهر یزد به فراخور موقعیت های شهری قدیم خود ،عرض های مختلفی دارند کوچه هایی که منتهی به مسجد وبازار وبارانداز وکاروانسرا می شوند عریض تر وکوچه های فرعی تر کم عرض تر وگاهی انقدر کم عرض که به کوچه  های اشتی کنان منتهی می شوند .

زمانی تنها وسیله نقلیه در این کوچه ها شتر واسب والاغ بود وبعدها دوچرخه ،اما حالا عصر ماشین است وهر خانواده حداقل یک اتومبیل دارد ایا بافت قدیم یزد تحمل این همه خودرو را دارد .ایا لزومی دارد وسیله نقلیه عمومی متناسب با بافت قدیم در شهر یزد داشته باشیم؟ خود روهایی نظیرمینی ماینر، ماتیس ، ام وی ام وفولکس و....از جمله خود روهایی هستند که می توان در مورد انان تحقیق کرد .

اکثریت گردشگران  افرادی هستند که برای استراحت ،تجدید قوا وکسب روحیه وسپری کردن  ساعاتی خوش در کنار خانواده با در نظر گرفتن علایق فرهنگی واجتماعی و...  خود دست به مسافرت می زنند .وهمه ی انان به شدت در پی کسب تجربه های جدید بوده وهر تجربه جدیدی که برای انان تازگی داشته وانان را حیرت زده نماید برای انان دل پذیر وخوشایند است  والبته این مطلب را هم در نظر داشته باشیم که صنعت و بازار  گردشگری ، مثل سایرموارد مشابه تابع قوانین عرضه وتقاضا بازار است .


http://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_85369.jpeg

کالسکه سواری در اصفهان ،دوچرخه تاکسی در اسیای جنوب شرقی ،اتوبوس های دو طیقه روباز در انگلستان و..همه در پی قانون عرضه وتقاضا  واستقبال گردشگران بوجود امده و به کار خود ادامه می دهند .

الف)  استقبال خوب گردشگران یزدی از دوچرخه تاکسی در ایام عید که توسط خانه سالمندان مهریز ساخته شده  ودر بافت قدیم تردد میکرد از موارد قابل تامل است (این دوچرخه تاکسی با الگو برداری از تاکسی دوچرخه های کشورهای اسیای جنوب شرقی ،اروپا و امریکا !!! ساخته شده که خالی از نقص نیست اما شروع خوبی می باشد وما امادگی مشاوره دادن ومشاوره گرفتن را داریم در طی این چند روز حتی سفارش ساخت هم داشته ایم ) تصاویر  تاکسی دوچرخه پیوست می باشد

ب ) یزد پتانسیل انرا دارد که در هر فصل از سال میزبان میهمانان وگردشگران باشد مهم انست که شرایط انرا مسئولین وبخش خصوصی برنامه ریزی ومهیا نمایند وعید بهترین زمان برای دعوت از مردم برای شرکت در این مناسبت ها وجشنواره ها ست (مثل جشنواره تابستانی کیش ،تور قونیه ترکیه و...)  جشنواره طلا وجواهرات یزد شاید یکی از گزینه ها باشد

ج) معمولا خشت اول وزیر بنای هر برنامه ریزی جمع اوری اطلاعات است در هفته پایانی تعطیلات بخش خصوصی ودولتی در کنار هم باید اطلاعات اولیه  مربوط به علایق گردشگران، نقایص وپتانسیل های گردشگری یزد را برای اینده ی بهتر جمع اوری نمایند.


http://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_85369.jpeg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا