سرانجام مجوز بهره برداری معدن توران پشت که خطری جدی برای تخت رستم و چشمه‌های جوشان یزد بود، لغو شد. محوطه تخت رستم به هزاره های چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد.

مجوز بهره برداری معدن توران پشت لغو شد. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که اگر این معدن راه‌اندازی می‌شد، خسارات و صدمات جبران ناپذیری به محوطه باستانی تخت رستم یزد وارد می‌آمد.

 
سید محمد سید حسینی، معاون عمرانی استانداری یزد با اعلام این خبر به chn گفت:« با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز بهره برداری معدن توران پشت لغو شد و امید است که محوطه تخت رستم همچنان محفوظ بماند.»
 
به گفته او، اقداماتی که طی چند ماه گذشته در راستای صیانت از آثار تاریخی یزد انجام شده است، در کل استان‌ها بی مانند بوده و همین روند در سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند.
 
مطالعات مقدماتی و گمانه زنی ها حاکی از آن است که محوطه تخت رستم سکونتگاه انسان های اولیه بوده و نشانه های متعدد زندگی در دوره های مختلف تاریخی را در دل خود حفظ کرده است.محوطه تخت ‌رستم علاوه بر زیبایی و دارابودن آثار تاریخی در مجاورت روستای توران‌پشت قرار دارد که قدمت این روستا هم به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد.
 

این اثر یک تختگاه باهسته سنگی از جنس رسوبی است که نسبت به دشت اطراف حدود یکصد و سی متر مرتفع است و باتوجه به ویژگی‌های طبیعی، تاریخی منطقه نظیر گنبدهای آهکی، بقاع روستای توران پشت و غیره از چشم انداز زیبائی برخوردار است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا