محسن اختياري

كاهش قابل ملاحظه آمار جرائم و تخلفات  رانندگي در روزهاي ابتدايي سال جاري كه نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد آن بوديم و بعضا در مواردي تا بيست درصد هم مي رسيد ضمن آنكه موجب خرسندي است بسيار قابل تامل است .
اگر چه نوروز امسال شاهد افزايش ميزان سفرها بوديم ، كاهش فاحش تخلفات و حوادث و به تبع آن ميزان خسارات و تلفات جاده اي بيانگر نكات بسياري است كه نه تنها مي بايست مورد توجه مسئولين قرار گيرد بلكه بايد مبنايي باشد براي تجزيه و تحليل دلايل و عوامل آن و تلاش در جهت ادامه اين روند مثبت كه در كشور ما بسيار جاي كار دارد .
عوامل متعددي بطور مستقيم و غيرمستقيم در بروز اين روند مثبت دخيل مي باشد كه پرداختن به هركدام خود نيازمند مباحث مفصل است و ليكن آنچه در اين مقال مد نظر است تاثير افزايش نشاط و آرامش جمعي در كاهش جرائم و تخلفات است .
بر مبناي واقعيتهاي موجود در ميزان تلفات جاده اي جزء كشورهاي پيشرو در دنيا مي باشيم ، و از سويي طبق آمار ارائه شده از سوي سازمانهاي ذيربط و بويژه سازمان بهداشت جهاني هر نفر تلفات جاده اي چيزي بالغ بر دو ميليون  دلار  يعني معادلي حدود  شش  ميليارد  تومان هزينه به هر كشور تحميل مي كند ؛ شايد در نظر اول اين رقم كمي عجيب و دور از ذهن به نظر برسد ، اما اگر با اندكي تامل و دقت در ابعاد مختلف موضوع بويژه  خسارات و هزينه هاي غير مستقيم آن به ماجرا نگاه كنيم اين رقم و حتي بيش از آن هم درست و منطقي خواهد بود؛ شايد در نگاه اول ميزان خسارتهاي وارده در هر تصادف فقط خسارات مستقيم مالي و مادي آن به نظر مي رسد و ليكن هزينه هاي غير مستقيم بسيار بيشتر خواهد بود .
در نظر بگيريد كه مرگ يك نفر در يك حادثه جاده اي مي تواند منجر به بي سرپرست شدن يك خانواده شود ، حال اگر فقط همين بعد قضيه را مورد كنكاش قرار دهيم متوجه خواهيم شد كه چه هزينه هاي هنگفتي فقط از همين جنبه ماجرا تحميل خواهد شد ؛ چه بسا بي سرپرست شدن يك خانواده كاملا سرنوشت افراد آن خانواده  و بخصوص فرزندان آنرا دگرگون نمايد ، چرا كه فرزنداني كه با وجود پدر مي توانند آينده اي روشن و مفيد براي خود و جامعه داشته باشند چه بسا در مسيرهايي قرار گيرند كه سرانجام درگير بزهكاري و ناهنجاريهاي متعدد  اجتماعي گوناگون شوند كه خود جاي مباحث مفصل دارد ، و اين تنها يك بعد قضيه خواهد بود ؛ از سويي ضربه هاي شديد عاطفي و روحي و رواني به افراد و اثرات مستقيم و غير مستقيم آن بر زندگي و كارايي افرادي كه درگير اين بحرانها هستند بعد ديگري از ماجراست .
الاايحال  آنچه در نگارش اين مطلب مورد نظر است ارتباط افزايش اميد ونشاط و آرامش اجتماعي در كاهش جرائم ، تخلفات و درنهايت تلفات مي باشد .
واقعيتي كه همگي ما در ماههاي اخير بويژه پس از انتخابات سال گذشته كاملا شاهد آن هستيم ايجاد نوعي ثبات و آرامش در سطوح و ابعاد مختلف جامعه و در پي آن افزايش اميد و نشاط اجتماعي مي باشد كه نه تنها تاثيرات مثبت آن قابل انكار نيست بلكه در جنبه هاي گوناگون زندگي فردي و اجتماعي همگي ما كاملا محسوس است .

 كاهش قابل ملاحظه و درخور تامل آمار حوادث و تلفات جاده اي در نتيجه افزايش آرامش و كاهش استرسها خود گواه بسيار گويايي بر اين واقعيت انكارناپذير و مثبت خواهد بود .
اگر چه نقش عوامل متعددي كه در كاهش چشمگير اين پارامترها  موثر مي باشند مانند تلاشهاي مستقيم عوامل دخيل ، نظير پليس و نيروهاي انتظامي  ،  عوامل راهداري ، اورژانس وهلال احمر و ساير ارگانهاي ذيربط قابل انكار نيست و ليكن جهش اين پارامترها بعضا تا حدود بيست درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آنقدر قابل ملاحظه مي باشد كه قطعا مي بايست به دنبال عوامل ديگري كه حتي ممكن است دور از ذهن بوده و ليكن بطور غير مستقيم در آن دخيل مي باشد بگرديم . در راستاي درك اين مهم اگر به اين موضوع ساده بينديشيم كه رانندگي يك فرد در حالت عصبي و استرس تا چه اندازه نسبت به حالتي كه فرد در هشياري و آرامش كامل است مي تواند احتمال وقوع حادثه را افزايش دهد ، مسئله بيشتر قابل درك خواهد بود ؛ وحال اگر اين موضوع را به كل جامعه تعميم دهيم ، ضمن آنكه اثرات متقابل آن در بين افراد نيز باعث افزايش روند مثبت مي گردد ، تاثيرات مثبت آن كاملا منطقي و قابل توجيه خواهد بود .
از اينرو بدون ترديد افزايش اميد و پويايي و در پي آن شور و نشاط اجتماعي و به تبع آن كاهش ميزان استرسها و عصبيتها در سطح كل اجتماع يكي از دلايل كاملا آشكار خواهد بود ، چراكه اين موضوع كل جامعه و كشور را تحت تاثير خود قرار مي دهد .
پرداختن به اين مهم يعني افزايش پارامترهاي مثبت اجتماعي در زمينه هاي گوناگون با افزايش اميد ، نشاط و آرامش جامعه ، واقعيت انكار ناپذير و مهمي است كه از جنبه هاي مختلف قابل توجه و بررسي مي باشد كه در اين مقال نمي گنجد ، و ليكن آنچه در اين ميان درخور توجه است اينكه تاثيرات قابل ملاحظه و مثبت موضوع آنقدر داراي اهميت است كه توجه كامل مسئولين در رده هاي مختلف را مي طلبد كه درنهايت همگي ما بطور مستقيم و غير مستقيم اين تاثيرات را در زندگي فردي و اجتماعي خويش احساس خواهيم كرد .
و در نهايت اينكه افزايش اميد و نشاط دستاوردهاي بسياري بهمراه خواهد داشت كه آرامش اجتماعي و كاهش استرسها و به تبع آن كاهش جرائم ، تخلفات و تلفات خواهد بود .
با اميد به فرداهايي سرشار از اميد ، نشاط و آرامش و تهي از استرس و تنش .


                                                                                                                  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا