مدیر مرکز بهداشت،درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این دانشگاه که به مناسبت 18 فروردین ماه، روز جهانی سلامت، انجام شد، ارزیابی این مرکز از وضعیت سلامت در دانشگاه یزد را تشریح کرد.

دکتر الهام نورانی گفت: در مهرماه سال گذشته برای دانشجویان ورودی جدید طرح پایش سلامت جسمی و روانشناختی دانشجویان اجرا شد در این طرح بیش از 3500 نفر از دانشجویان این دانشگاه از لحاظ سلامت جسم و روان معاینه شدند. تست هایی تحت نظر وزارت علوم درباره وضعیت جسمی و روانشناختی دانشجویان در اختیار آنان قرار گرفت. همچنین فشار خون و بینایی و قد و وزن دانشجویان نیز توسط پزشک بررسی شد.

خانم دکتر نورانی درباره مشاوره فردی مرکز مشاوره دانشگاه گفت: هر روزه مراجعان این مرکز با توجه به مشکلی که دارند به کارشناس ارشد یا دکتر بالینی معرفی می شوند. در زمان امتحانات نیز دانشجویانی که بیماری خاصی دارند با تشخیص شورای پزشکی و موافقت دانشگاه برای حذف پزشکی معرفی می شوند.
وی اظهار کرد: از مهرماه تا اسفندماه پارسال 274 نفر برای اولین بار و در مجموع 1500 نفر برای دریافت مشاوره های فردی در این مرکز پذیرش شده اند.

مدیر مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه  درباره مشکلات رایج میان دانشجویان مراجعه کننده به این مرکز گفت: این مراجعه کنندگان بیشتر دچار مشکلات خانوادگی، ارتباط فردی با جنس مخالف، عدم اعتماد به نفس و ناکامی‌های تحصیلی است. وی همچنین مهمترین علل مراجعات کارکنان دانشگاه به این مرکز را نارضایتی از سبک زندگی، مشکلات ارتباطی با فرزندان، افزایش قند یا چربی خون و اخذ گواهی استعلاجی ذکر کرد.

وی افزود: امروزه به دلیل مشکلاتی که در نوع تغذیه وجود دارد، خطر ابتلا به دیابت و چربی خون بسیار زیاد است و چون مرکز مشاوره با کمبود بودجه روبروست اگر دانشگاه  می توانست بودجه ای را به  مرکز مشاوره  اختصاص دهد تا همه کارمندان تحت بررسی غربالگری دیابت، چربی و فشار خون و پوکی استخوان قرار گیرند وآموزش همگانی داده شود بسیار در پیشگیری این بیماری‌ها موثر است.

وی خاطرنشان کرد: بخشهای دیگر دانشگاه باید با مرکز مشاوره همکاری داشته باشند مثلا بخش آموزش دانشگاه می‌تواند دانشجویان مشروطی را به مرکز مشاوره معرفی کند تا قبل از اینکه اخراج شوند مشکلات آنان شناسایی و به آنان کمک شود.

خانم دکتر نورانی با تأکید براینکه که مشاوره گروهی بسیار تاثیرگذار است، گفت: دانشگاه باید همکاری کند تا برای مرکز مشاوره تبلیغات بیشتری صورت گیرد و همچنین کارگاه آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ  بیشتری برپا شود.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه بیان کرد: چهار نفر از دانشجویان سال گذشته در مورد بیماری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی آموزش های لازم را دیده اند و قرار است امسال کل دانشجویان دانشگاه تحت پوشش قرار بگیرند.همچنین کارگاه آموزش پیش از ازدواج و کارگاه مهارت های ارتباطی را در خوابگاه‌های دختر و پسر برگزارشده که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

وی درپایان با اشاره به توانمندی‌های تخصصی این مرکز گفت: هم اکنون متخصصینی که در مرکز مشاوره فعالیت دارند خانم دکتر طباطبایی کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی و مشکلات خانوادگی. خانم دکتر دهقانپور کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت. خانم متین کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی در خوابگاهها. آقایان دکتر امیدیان و دکتر بخشایش از اعضای هیأت علمی دانشگاه و دکتر توشه دکترای مددکاری اجتماعی هستند. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد تنها دانشگاهی است که در مرکز مشاوره خود، از مشاورانی با مدرک دکترای مددکاری بهره‌مند است.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا