دکتر محمد رضا متوسل الحسینی گفت:  با توجه به رواج شهرنشینی و صنعتی شدن پدیده پرورش دام، افراد بیشتر به نگهداری از انواع حیوانات دست آموز و سرگرم کننده و تزئینی روی آورده اند که از جمله آن ها همستر می باشد.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی گفت: نگهداری از حیوانات اهلی همواره یکی از سرگرمی های بشر بوده است. با توجه به رواج شهرنشینی و صنعتی شدن پدیده پرورش دام، افراد بیشتر به نگهداری از انواع حیوانات دست آموز و سرگرم کننده و تزئینی روی آورده اند که از جمله آن ها همستر می باشد. با وجود آن که معمولا همستر ها در بین حیوانات خانگی از نظر انتقال بیمارهای مشترک به انسان پرخطر نمی باشند اما در هر حال بیماری های قابل انتقال از همستر به انسان را باید شناخت.

ضمن اینکه نگهداری اینگونه حیوانات باید با مجوز محیط زیست باشد آگاهی از بیماری هایی که همستر ها می توانند انتقال دهند و چگونگی نگهداری آن ها و حفظ سلامت و بهداشت صاحبان آن ها با توجه به فروش فزاینده این حیوانات در سطح شهر ها و استقبال مردم از نگهداری از این حیوانات در منزل بسیار مهم است.

این مقام مسئول در خصوص بیماری های قابل انتقال از همستر به انسان اذعان داشت: در مواردی مشاهده شده که قارچ های جلدی، بیماری ویروسی التهاب پرده های مغزی، هاری، آلودگی انگلی (خصوصا کرم کدو)، سالمونلوز و تولارمی را به انسان منتقل نموده اند.

وی پیرامون روش های جلوگیری از بروز بیماری در همستر، تشخیص و درمان به موقع آن و رفع خطر ابتلا صاحبان همستر به بیماری های مشترک توضیح داد: دارندگان همستر باید علائم بیماری در همستر که شامل کاهش اشتها و تحرک یا افزایش تحرک و تهاجم، کاهش وزن، ترشحات غیر طبیعی از دهان، بینی و چشم ها، تغییر رنگ و قوام مدفوع، پوشش کثیف و کدر بدن، ایستادن غیر طبیعی و وجود زخم یا تحریک در پوست حیوان می شود را بشناسند و در صورت مشاهده هر کدام از آن ها سریعا جهت تشخیص نوع بیماری و درمان آن به دامپزشک مراجعه نمایند. همچنین جیره غذایی صحیح و محل زندگی مناسب بر اساس توصیه دامپزشکی را برای حیوانات خود تدارک دیده و هر بار پس از تمیز کردن قفس و یا در دست گرفتن همستر، دست های خود را با آب و صابون بشویند. به علاوه از گاز گرفته شدن و یا خراشیده شدن بدن توسط همستر اجتناب نموده و آن را از محل نگهداری، پخت و تهیه غذای مصرفی خانواده دور نگه دارند.

دکتر متوسل الحسینی در پایان تصریح کرد: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی (مبتلاء به ایدز، سرطان، پیوند اعضاء، کودکان زیر 5 سال و سالمندان و زنان باردار) در معرض خطر بیشتری نسبت به بیمارهای مشترک همستر و انسان قرار دارند و باید در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا