رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه یزد توسعه‌ رشته‌ها، جذب اعضای هیأت علمی و تأمین امکانات آزمایشگاهی را از اولویت‌های این دانشکده در سال جاری برشمرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، آقای دکتر محمد رضا نوربالا با بیان اینکه این دانشکده در حال حاضر سه گروه آموزشی زمین شناسی، شیمی و زیست شناسی را در برمی‌گیرد، گفت: گروه زمین شناسی درسال گذشته اولین دوره دانش آموختگی در مقطع کارشناسی را داشت که با آمار قبولی 17نفر  در آزمون کارشناسی ارشد پارسال درخشش چشمگیری داشته است.

وی افزود: در سال تحصیلی 92-91 نیز دو عضو هیأت علمی در گرایش پترولوژی ودر سال تحصیلی 93-92 یک عضو در گرایش رسوب شناسی جذب شده‌اند. وی افزود: اقدامات لازم برای جذب یک دانشجوی دکترا در گرایش رسوب شناسی نیز انجام شده است. وی همچنین یادآور شد در سال گذشته پژوهشگر نمونه دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نیز از گروه زمین شناسی بوده است.

آقای دکتر محمدرضا نوربالا درباره چشم انداز این گروه در سال جدید  گفت: امید است درسال جاری علاوه برتامین فضای مناسب برای گروه، اقدامات لازم برای جذب اعضای هیات علمی در گرایش های زمین شناسی مهندسی، آب شناسی وچینه فسیل و یک کارشناس آموزشی و همچنین خرید تعدادی میکروسکوپ برای آزمایشگاهای سنگ شناسی وکانی شناسی و تجهیز آزمایشگاه مقطع گیری انجام گیرد. وی همچنین از انجام پیگیری های لازم در خصوص راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در گرایش زمین شناسی زیست محیطی خبر داد.


رییس دانشکده علوم پایه  درباره عملکرد گروه شیمی در سال گذشته گفت: این گروه در شهریورماه گذشته شانزدهمین کنگره شیمی ایران را با حضور بیش از 1500 نفر از صاحب نظران،پژوهشگران و دانشجویان رشته شیمی در دانشگاه یزد برگزار کرد که این کنگره بزرگترین گردهمایی در تاریخ دانشگاه یزد بود. وی افزود: تعداد کل مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره 2090 عنوان بود که پس از داوری 1379عنوان مقاله برای ارائه در در کنگره پذیرفته شد و از این تعداد نیز 1306 عنوان به صورت پوسترو مابقی به صورت سخنرانی در سه روزارائه شد.

آقای دکتر محمدرضا نوربالا خاطرنشان کرد: تعداد مقالات ISI  همکاران گروه شیمی درسال گذشته بیش از یک صد مقاله و آمار قبول شدگان در کنکور ارشد سال 92 گروه شیمی 62 نفر بوده است که آمار درخور توجهی است. وی اظهار کرد: در سال گذشته اقدامات لازم برای راه‌اندازی رشته نانوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد انجام گرفت و ساخت آزمایشگاه شیمی در محل ساختمان آزمایشگاهی آزادی در پردیس اصلی پی گیری شد. وی ابراز امیدواری کرد در سال جاری با مساعدت هیأت رییسه دانشگاه، این آزمایشگاه سکوبندی و تجهیز شود.

وی انتخاب آقای دکتر علی بنویدی به عنوان پژوهشگر نمونه استانی، ارتقای پنجمین عضو هیأت علمی این دانشکده به مرتبه استادی و انتخاب آقای دکتر محمد مظلوم به عنوان استاد نمونه کشوری در پایان سال 91 را از دیگر افتخارات گروه شیمی برشمرد. آقای دکتر نوربالا خاطرنشان کرد: بر اساس رتبه بندی اخیر دانشگاه، گروه شیمی بالاترین رتبه را در بین تمام گروههای آموزشی دانشگاه داشته است.

وی با اشاره به خرید دستگاه کروماتوگرافی گازی از بودجه شبکه آزمایشگاهی علمی ایران (شاعا) و پی گیری امور مربوط به جذب دو عضو هیات علمی درگرایش های شیمی معدنی و شیمی آلی، در خصوص سایر فعالیت های در دست اقدام این گروه گفت: امیدواریم بزودی کابل کشی اینترنتی محل جدید اختصاص داده شده برای مرکز محاسبات ساختمان علوم پایه انجام شود و مکان فعلی این مرکز در اختیار آزمایشگاه شیمی محاسباتی قرار گیرد و  آزمایشگاه‌ شیمی محاسباتی نیز مکان فعلی خود را به دانشکده فیزیک واگذار کند.

آقای دکتر نوربالا تأمین مواد شیمیایی لازم برای دانشجویان ارشد را از دیگر موارد در دست این گروه عنوان و خاطرنشان کرد این مواد صرفا در آزمایشگاه های آموزشی رشته های شیمی و نساجی وآزمایشگاه های سرویسی استفاده می‌شود.

رییس دانشکده علوم پایه درباره اقدامات انجام گرفته در گروه زیست شناسی در سال گذشته گفت: پذیرش قریب به 30 دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش ژنتیک در سومین دوره پذیرش دانشجوی ارشد همچنین دانش‌آموختگی 11 نفر از دانشجویان ورودی اول ارشد ژنتیک و راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله این اقدامات است. وی افزود: این آزمایشگاه تحت حمایت های مالی ستاد توسعه زیست فناوری است.

آقای دکتر نوربالا درباره برنامه‌های این گروه در سال جاری هم گفت: پیگیری اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ژنتیک، جذب اعضای هیأت علمی جدید در تخصصهای مورد نیاز بین رشته ای، پیگیری جذب اعتبارات لازم برای بهسازی و تکمیل تجهیزات آزمایشگاه تحقیقاتی و همچنین پیگیری گسترش فضاهای اداری،آموزشی و پژوهشی گروه از جمله این برنامه هاست.

رییس دانشکده علوم پایه در پایان آمار دانش آموختگان این دانشکده در سال گذشته را بدین شرح اعلام کرد: تعداد دانش آموختگان کارشنلسی شیمی 162 نفر، زمین شناسی 37 نفر و زیست شناسی 47 نفر، کارشناسی ارشد شیمی58نفر، زمین شناسی 9نفر و زیست‌شناسی 12 نفر. وی تعداد دانش آموختگان دکترای شیمی را هم 4 نفر اعلام کرد.













  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا