یزد فردا" دکتر محمد عبدالحسین زاده اظهار داشت: با توجه به اجرای منظم واکسیناسیون علیه بیماری شاربن (سیاه زخم) در طی سال های گذشته،  کانون های بیماری شاربن در استان یزد بسيار كم است.

 یه گزارش یزد فردا" وی در ادامه عنوان کرد: بیماری شاربن یک بیماری حاد و کشنده در میان جمعیت دام ها به ویژه علفخواران (گاو، گوسفند، بز، شتر و اسب) است.

عامل بيماري يك باكتري خاكزي بوده كه در خاك مراتع آلوده وجود دارد و توسط خوردن علوفه آلوده بويژه در فصل بهار به دام منتقل مي شود؛ باکتری قادر به بقاء طولانی مدت در خاک مي باشد.

بیماری شاربن منجر به مرگ سریع در دام شده و از اين طريق خسارات اقتصادي به دامداران وارد مي نمايد.

انسان نيز در اثر تماس و يا مصرف گوشت دام بيمار به اين بيماري مبتلا مي شود؛ بيماري در انسان به شکل پوستی، تنفسی و گوارشی بروز می کند. لذا اين بيماري از نظر بهداشت عمومي نيز مهم است.

دکتر عبدالحسین زاده تصریح نمود: با توجه به استراتژی سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر هدفمند نمودن واکسیناسیون شاربن، كارشناسان دامپزشكي بر مراقبت فعال این بیماری، آزمایش و پیگیری هرگونه تلفات ناگهانی در دام ها جهت تأیید یا رد ابتلا به بیماری شاربن متمرکز شده اند و بر همین اساس در سال 92 طي 1545 نوبت بازديد از واحدهاي اپيدميولوژيك دامي استان 19469 راس دام سنگين و 174187 رأس دام سبك مورد بازرسی و معاينه قرار گرفته و اقدامات لازم بهداشتی بعمل آمده است.

وی در پایان متذکر شد: با توجه به مهلک بودن این بیماری مسری و مشترک، از دامداران تقاضا می شود موارد مشکوک شامل هرگونه تلفات ناگهاني دام كه همراه با خروج خون تيره از دهان و يا ساير منافذ بدن دام تلف شده است را با کارشناسان دامپزشکی در میان بگذارند تا اقدامات کارشناسی لازم صورت گیرد. لاشه دام هاي مشكوك بايد سوزانده شده و يا در عمق 2 متري خاك همراه آهك دفن گردد و به هيچ عنوان اين لاشه ها نبايد باز (كالبد گشايي) گرديده يا در مراتع رها گردند. زيرا باعث آلودگي طولاني مدت مراتع ميگردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا