گفتگو با دکتر مهدی کاشفی زاده عضو شورای اسلامی شهر یزد

 یزد فردا:دكتر مهدي كاشفي زاده عضو شوراي اسلامي شهر يزد  گفت :

اگر بخواهيم مسائل مرتبط با يك شهر را مورد كنكاش قرار دهيم كار دشواري است، چراكه ابعاد يك شهر را با ابعاد يك نفر انسان از نظر پيچيدگي مشابه دانستند.

وي يكي از موارد مهم و مورد توجه در هر شهري را ناوگان حمل و نقل عمومي آن دانست وبااشاره به اتوبوسهاي درون شهري و جايگاههاي آن ، افزود:

حال اين سئوال مطرح مي شود كه چه كنيم تا ساكنين يك شهر به جاي استفاده از وسيله نقليه شخصي براي جابجايي ، از اين وسيله عمومي استفاده كنند.

دكتر كاشفي زاده با اشاره به فرسودگي برخي اتوبوسهاي درون شهري تصريح كرد :

در ابتداي امر بايستي اتوبوسهاي فرسوده كنار گذاشته شده و اتوبوس هاي جديدي كه در تابستان داراي سيستم سرمايشي و در زمستان داراي سيستم گرمايشي مناسب هستند، جايگزين آنها شوند.

وي ادامه داد: اتوبوسهاي جديد نسبت به اتوبوسهاي قديمي آلودگي زيست محيطي كمتري ايجاد مي كنند.

وي با بيان جايگاههاي مسافران خاطرنشان ساخت :

با توجه به هواي كويري شهر يزد كه در تابستان خيلي گرم و سوزان و در زمستان خيلي سرد و خشك مي باشد، اگر اين جايگاهها مدرن طراحي و ساخته شوند كه محيط آن در تابستان خنك و در زمستان گرم باشد، درصد بيشتري از مردم از اين وسيله استفاده مي كنند.

اين عضو شوراي اسلامي شهر يزد با اشاره به سرعت جابجايي مسافران اظهارداشت:

هر چه زمان كمتري را مسافر براي جابجايي از يك نقطه به نقطه ديگر هزينه نمايد و همچنين هر چه از نظر مالي هزينه كمتري را بپردازد، بيشتر مورد استقبال مردم قرار مي گيرد.

وي خاطرنشان ساخت : با توجه به فرهنگ مذهبي كه در يزد ما حاكم مي باشد و بانوان ما از حجاب كامل ديني همچون چادر و مانتو و مقنعه برخوردارند و بيشترين گروه افرادي كه از اين وسيله نقليه عمومي استفاده مي كنند، خانمها هستند و با توجه به وضعيت گرماي تابستان در شهر ما ، بايد تدبيري انديشيده شود كه هم اتوبوسها و هم جايگاههاي محل سوار شدن و پياده شدن مسافر از امكانات سرمايشي خوبي برخوردار باشد.

دكتر كاشفي زاده يكي ديگر از موارد برنامه ريزي را اتوبوسهاي سريع السير يا BRT دانست و افزود: با توجه به اينكه يزد جزء كلانشهرها قرار گرفته طرح مترو ضروري به نظر مي رسد كه بايستي تحت مطالعه و بررسي قرار گيرد.

وي با اشاره به كمبود پاركها و فضاي سبز و وجود تفرجگاهها و شهربازيها در سطح شهر گفت:

اگر مي خواهيم قشر نوجوان و جوان ما به وسايل تفريحي و سرگرمي نامناسبي چون ماهواره ها و امثال آنها روي نياورند بايستي محيط هاي سرگرم كننده سالم را گسترش دهيم

جالب آن است كه بدانيم اگر مراكز تفريحي سالم را گسترش دهيم آنوقت است كه همه اعضاي يك خانواده مي توانند در كنار هم لذت ببرند و اين خود در كنار تفريح كردن ، لذت زندگي را دو چندان مي كند.

وي اظهارداشت: شهربازيها ، مجموعه سرگرمي هاي سالم در يك مكان براي خانواده ها در سنين متفاوت كه در شهرهاي بزرگ ايران مثل اصفهان و تهران و مشهد و غيره وجود دارد،

بايستي در همه شهرها ايجاد گردد ولي متاسفانه در شهر ما جاي آن خالي است كه سالهاي قبل بنام پارك شادي تاسيس شد ولي ديگر تجهيز و بازسازي نشد و حتي روز بروز دچاركهنگي شده و از رده خارج گرديد

كه علاوه بر اينكه مردم عزيزمان از اين امكانات بي بهره اند، هموطناني كه از شهرهاي ديگر به يزد مي آيند متاسفانه جايي براي سرگرمي خانواده هايشان فراهم نمي باشد و لذا شهرداري يا بايستي خود براي بازسازي و ساخت آن دست به كار شوند يا اينكه به بخش خصوصي واگذار نمايد.

دكتر كاشفي زاده با اشاره به دعوت نخبگان و فرهيختگان و انديشمندان و اصناف اين شهر در شوراي شهر و شهرداري تصريح كرد:

بايد دست نياز به سوي آنان دراز كنيم و از آنها درخواست نمائيم تا همه بيايند و با تفكر و تعقل در ساختن و ساماندهي شهرشان نقش داشته باشند .

زيرا با خرد جمعي و گفتگوي سازنده و كار كارشناسانه و عالمانه و نشستن در يك محفل صميمي كه به نوعي مي توان آن را اتاق فكر ناميد به عملكرد موفقيت آميز و نتيجه رضايت بخش رسيد؛

در تاييد آن همين بس كه نبي مكرم اسلام پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) فرمودند : كه يك دقيقه فكر بهتر از 70سال عبادت است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا