دکتر احمد ابویی


اول ) معمولا عیدها به غیر از دید وباز دید ومسافرت، یکی از کم خرج ترین تفریحهای طیقه متوسط  رفتن به سینماست وتعطیلات عید هم ، یکی از بهترین زمان های اکران برای فیلم ها محسوب می شود طبیعی است که اکران این روزها باید متعلق به فیلم هایی باشد که بیشترین موفقیت را در جشنواره ی فیلم فجر کسب کرده اند اما همیشه اینطور نیست چون بعضی از فیلم ها در یک قانون نا نوشته همیشه در بهترین زمان وبا بیشترین تعداد سینما اکران می شود و همه جوره هم از انها حمایت اشکار وپنهان میشود .
بهر حال عید امسال به اتفاق خانواده تصمیم گرفتیم به دیدن فیلم چ  به کارگردانی استاد حاتمی کیا که این روزها سخت عصبانی است برویم حتی بلیط انراهم تهیه کردیم اما در فاصله شروع شدن تا فیلم با دیدن یوستر فیلم خط ویژه تصمیمان عوض شد وقتی دیدیم که این فیلم بهترین فیلم از نگاه تماشگران در جشنواره فیلم فجراست حس کنجکاویمان تحریک شد وبلیط ها را براحتی !!عوض کردیم وبه دیدن فیلم خط ویژه رفتیم .
دوم ) خط ویژه  همان فیلمی است که  تهیه کننده اش در یک اقدام بشر دوستانه اقدام به برگزاری اکران خصوصی فیلم برای جمع اوری دیه 300 میلیونی یک متهم به قتل نمود این کار با استقبال کم نظیر هنرمندان ورزشکاران خانواده شهدا وانسانهای بزرگواری روبرو شدکه امده بودند تا شادی عید خود را با دیگران تقسیم کنند چهره هایی چون رضا عطاران،  بهاره رهنما، رخشان بنی اعتماد ،،تهمینه میلانی ،هدایتی مالک باشگاه استیل اذین! و فرزندان شهید کشوری وشهید همت از حاضرین این کار انسان دوستانه بودند اگرچه 300میلیون پول برای دیه جمع شد اما اولیای دم هم از حق خود گذشته وقرار شد این پول صرف ساخت مدرسه ای در منطقه ای محروم گردد .
خانواده شهدا،هنرمندان وورزشکاران از سرمایه های اجتماعی هستند که باید قدر انها بیش از گذشته دانسته شود واستفاده ابزاری از انها باید منسوخ گردد تا در موقعیتهای خطیر  وبزنگاههای تاریخی بتوان از اعتماد عمومی مردم به انها استفاده نمود  همان کاری که جهان پهلوان تختی انرا  در زلزله بوئین زهرا انجام  داد براستی ایا ما قدر سرمایه های نمادین خود را می دانیم ؟ باور کنیم محبوبیت وعزت وذلت  تنها دست خداست
سوم ) برای ما جالب بود که ببینیم چه چیزی باعث شده تا تماشگران این فیلم را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کنند زیرا:
الف) فیلم نه کارگردان پر اوازه ای داشت .
ب) ونه  هنر پیشه سوپر استاری در ان بازی می کرد.
ج)  ونه یک فیلم فارسی محسوب می شد ونه یک فیلم جشنواره ای
د) ونه تکنولوژی جدیدی در ساخت ان استفاده شده بود .
پس جه جیزی می تواند باعث رضایت بینندگان فیلم شده باشد ؟فیلم با یک موسیقی  رپ اغاز  می شد وبیننده را اماده می کرد تا فیلمی متفاوت را نظاره کند این روز ها همه چیز در حال تغییر است حتی ذائقه شنیداری جوانان ما نیزتغییر نموده است مهم این است که مسئولین هم تغییر را حس کنند بعضی اوقات اعتراض به وضع موجود خود را به صورت متفاوت نشان می دهد وخیلی ها یا متوجه وضع موجود نمی شوند ویا اصرار وتصمیمی برای متوجه شدن ندارند .
داستان فیلم روایتگر طنز سیاهی است که برشی واقعی از جامعه حال حاضر کشور را نشان می دهد وتما شاچی نا خودا گاه خود را در فضای واقعی فیلم احساس کرده همزاد پنداری نموده ودر گیر مشکلات این روزهای جوانان می شود .
 وجود رانت ،ریا ،اقازاده ها ،عدم توجه به نخبگان ، مشکلات ازدواج ، اشتغال ،طلاق ومشکلات اجتماعی ناشی ازان حال وروز جامعه ای را نشان می دهد که در پی تغییر وضع موجود به دولت تدبیر وامید رای داد .
 باور کنید گاهی دیدن یک فیلم تاثیر ان از دهها سمینار وجلسه ودیدار مردمی بیشتر است اگر مردم با دیدن این فیلم که حکایت درد های انهاست همه متفق القولند این انتخاب مردم برای مسئولین تامل برانگیز ومسئولیت زا می باشد این انتخاب را جدی بگیرید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا