این مجموعه شامل خلاصه ای از مهمترین اخبار رویدادهای آموزش عالی کشور در هفته پایانی فروردین ماه امسال است. این اخبار که هرهفته از سوی روابط عمومی دانشگاه یزد گردآوری می‌شود، مشتمل بر اخبار وزارت علوم و سایر دانشگاه‌های کشور است که در رسانه‌های داخلی منتشر شده‌است و اخبار مربوط به دانشگاه یزد را در برنمی گیرد.

حضور رئيس جمهوری در دانشگاه سيستان و بلوچستان

ریيس جمهور در هنگام ورود به دانشگاه سيستان و بلوچستان با استقبال و ابراز احساسات دانشجويان اين دانشگاه مواجه شد . دكتر حسن روحاني بر مزار شهيد گمنام دانشگاه سيستان و بلوچستان حضوريافت وبا قرائت  فاتحه و نثار تاج گل به مقام شامخ اين شهيد بزرگوار اداي احترام كرد .وی در محل دانشگاه سيستان و بلوچستان در نشست هاي جداگانه اي با ايثارگران و منتخبين، علما و روحانيون و سرمايه گذاران اين استان ديدار و گفتگو كرد.

 

تاریخ امتحانات دانشگاه ها به خاطر جام جهانی تغییر نمی‌کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت:‌ تاریخ امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه ها به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی تغییر نخواهد کرد.

 

معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور انصراف دادند

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم از انصراف معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور از دریافت یارانه خبرداد.

 

آغاز ثبت نام کارت الکترونیک کتاب برای دانشجویان

دانشجویان متقاضی دریافت کارت الکترونیک یارانه ای کتاب از چهارشنبه 27 فروردین ماه می توانند به سامانه ثبت نام به نشانی Tibf.net مراجعه کنند. پس از ثبت نام، توزیع کارتها از 7 اردیبهشت ماه تا پایان نمایشگاه کتاب ادامه دارد. هر دانشجو مجاز به دریافت یک کارت الکترونیکی یارانه‌ای کتاب است. اعتبار موجود در کارت‌ها 600 هزار ریال است که 300 هزار ریال آن به عنوان یارانه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معادل آن نیز توسط شخص دریافت کننده کارت به صورت اینترنتی پرداخت می‌شود. یارانه پرداختی برای خرید کتاب از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

 

فراخوان جایزه ون هویی در زمینه نوآوری آموزشی

سازمان علمي ، فرهنگي و آموزشي یونسکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکوي جمهوری خلق چین، اهداي جایزه "ون هویی" در زمینه نوآوری آموزشی در سال 2014 را با عنوان "نوآوری در یادگیری مادام‌العمر: ایجاد پلی به سوی آینده"، در چارچوب برنامه "آموزش برای نوآوری و توسعه در منطقه آسیا و اقیانوسیه" (APEID) اعلام کرده است. داوطلبان مي توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، تکمیل فرم تقاضا و فرم توافقنامه به آدرس اينترنتي
http://www.unescobkk.org/education/apeid/wenhuiaward 2014مراجعه كنند .

 

پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور ادامه دارد

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: پذیرش دانشجویان دوره دکترای پژوهش محور از طریق شرکت در آزمون نیمه متمرکز، مصاحبه و بررسی سوابق پژوهشی ادامه دارد و ظرفیت این دوره ها به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده است.

 

اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از نروژ

گویا یکی از دلایل اخراج این دانشجویان، تحصیل آنها در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالوژی و مکانیک و افزایش تعداد پذیرفته شدگان در این رشته‌ها در یک سال اخیر است. معاون دانشجویی وزارت علوم با اعلام این خبر، تغییر رشته را شرط ادامه تحصیل این دانشجویان ذکرکرد.

 

جنجال‌های حضور سعید جلیلی در دانشگاه امیرکبیر

سعید جلیلی به مناسبت جشن ملی هسته ای در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شد. اما دانشجویان مخالف و موافق وی شعارهایی در هنگام سخنرانی و در طول اجرا شدن این برنامه سر دادند و این مراسم را تبدیل به یکی از نشست‌های پر حاشیه دانشگاه‌ها در سال 93 کردند.

 

اعلام زمان اعزام دانشجویان مجرد به عمره مفرده

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: زمان اعزام دانشجویان پسر مجرد به مفره مفرده از 6 اردیبهشت ماه آغاز می شود. حجت الاسلام سید محمد رضا فقیهی در خصوص فرایند ثبت نام و اعزام دانشجویان به عتبات عالیات گفت: در حال حاضر به علت اعزام دانشگاهیان به عمره مفرده فعالیت های مرتبط با عتبات عالیات متوقف شده است.

 

تازه ترین تصمیمات برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران

در هفته ای که گذشت باز هم اخباری از دانشگاه تهران و انتخاب رییسش به گوش می رسید. استادان دانشگاه تهران پیشنهاد کرده اند که برخی استادان پیشکستوت و تاثیر گذار این دانشگاه در کمیته تعیین رئیس این دانشگاه عضو شده و از بین خود یک دو یا سه نفر را به عنوان گزینه کسب کرسی ریاست به وزیر علوم معرفی کنند. از سوی دیگر، پیش از این وزارت علوم اعلام کرده بود که رئیس دانشگاه تهران تا اردیبهشت ماه معین خواهد شد.

 

یک تحقیق دردسر ساز دانشگاه شریف

یک محقق دانشگاه شریف اقدام به رسانه ای کردن یک تحقیق در خصوص علت آلودگی هوای تهران کرد که نشان می داد بنزین و دیزل بی کیفیت، پایتخت را آلوده می کند. بعد از انتشار این خبر شرکت فرآورده های نفتی اقدام به صدور جوابیه ای برای دانشگاه صنعتی شریف کرد.دانشگاه در این بیانیه با یادآور شدن بی‌طرفی تحقیقات علمی، بر اهمیت توجه به پژوهش‌های سودمند و به کارگیری نتایج آن‌ها برای بهبود کیفیت زندگی مردم تاکید کرده است.

 

پژوهانه 30 میلیون تومانی به اساتید دانشگاه آزاد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص پژوهانه 30 میلیون تومانی برای اعضای هیأت علمی این دانشگاه، خبر داد. ابراهیم واشقانی فراهانی درباره بودجه های پژوهشی دانشگاه آزاد، گفت: 8 درصد بودجه کل دانشگاه آزاد مربوط به پژوهش است که باید 5 درصد آن از محل شهریه ها و 3 درصد از محل فعالیت های برون دانشگاهی تامین شود و حمایت از طرح های شرکتهای دانش بنیان در این چارچوب دیده شده است.

 

راه اندازی مشاوره تلفنی دانشگاه علم و صنعت از مهر ماه

مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت به منظور توسعه خدمات مشاوره اي جهت دانشجويان دانشگاه، راه اندازی سیستم مشاوره تلفنی را در دستور کاری خود قرار داده و احتمالا از مهرماه سال جاری راه اندازی می شود. در ساعت غیراداری که دانشجویان به مشاوران دانشگاه دسترسی ندارند می توانند از طریق مشاوره تلفنی مسایل و مشکلات خود را بیان کنند.

 

اولین مرکز مد و لباس دانشگاهی افتتاح می‌شود

اولین مرکز مد و لباس دانشگاهی تحت عنوان  "طرح پرنیا" در دانشگاه الزهرا (س) افتتاح می شود. این نمایشگاه روز یکشنبه 31 فروردین مصادف با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دانشگاه الزهرا (س) افتتاح خواهد شد. کارشناس بخش دانشگاهی بنیاد ملی مد و لباس افزود: این نمایشگاه جهت ترویج فرهنگ مد و لباس اسلامی ایرانی در بین جوانان به ویژه دانشجویان و افزایش قدرت انتخاب دانشجویان در زمینه پوشش در دانشگاه ها راه اندازی می شود.

 

ساخت "داروی ضد سرطان" از عصاره گياه زردچوبه

محققان دانشگاه تربیت مدرس، ترکیبی دارویی تولید نموده‌اند که قادر به شناسایی و حذف سلول‌های سرطانی است و این ترکیب که از عصاره گیاه زردچوبه تهیه شده است تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

 

دستیابی به فناوری پردازش اطلاعات در دستگاه عصبی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، موفق به استفاده از ساختارهای حافظه آنالوگ در مقیاس نانو شدند. دکتر فرنود مریخ بیات دکترای الکترونیک دیجیتال از دانشگاه صنعتی شریف و محقق طرح در این باره اظهار کرد: از روش ارائه شده می‌توان جهت پیاده‌سازی سخت‌افزاری و بهینه‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده کرد. این تحقیق، گامی در جهت دستیابی به پردازشگرهای هوشمند آنالوگ است که به جهت برخورداری از مقیاس نانو، از توان محاسباتی بسیار بالایی برخوردار خواهند بود.

 

سنجش دقیق ویتامین C در فرآورده‌های دارویی

محققان شیمی دانشگاه مازندران، روشی حساس و دقیق جهت اندازه‌گیری ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C در نمونه‌های زیستی طراحی کردند در سال‌های اخیر، روش‌های مبتنی بر نورتابی شیمیایی به عنوان حساس‌ترین ابزار تشخیص در تحلیل‌های پزشکی مطرح شده و علی‌رغم حساسیت بالا، مطالعات گسترده جهت افزایش گزینش‌پذیری و بهبود حد تشخیص این روش‌ها ادامه دارد.

 

ساخت حسگر اندازه‌گیری هم زمان استامینوفن و کدئین در نمونه‌ دارویی

محققان شیمی دانشگاه اراک به کمک نانولوله‌های کربنی، موفق به ساخت حسگری شدند که بدون نیاز به مراحل طولانی آماده‌سازی نمونه، قادر به اندازه‌گیری هم زمان مقادیر ناچیز استامینوفن و کدئین در داروها است. نتایج این پژوهش نشان داد حسگر تولید شده، بدون نیاز به آماده‌سازی نمونه، دارای حساسیت و انتخاب‌پذیری بالایی در اندازه‌گیری همزمان دو داروی استامینوفن و کدئین است. هزینه پایین تولید، تکرارپذیری، سرعت پاسخ و پایداری بالا و همچنین تأثیرپذیری کم از گونه‌های مزاحم در اندازه‌گیری، از ویژگی‌های دیگر این حسگر است.

 

شبیه‌سازی مهم ترین بخش سامانه توربین‌های گازی

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید یک نرم‌افزار صنعتی برای بررسی مهم ترین بخش یک نیروگاه گازی واقعی شدند. این نرم‌افزار رفتار توربین گازی نیروگاه در تمامی حالت‌های کاری و اضطراری را که سامانه واقعی در معرض آن قرار خواهد گرفت ، شبیه‌سازی می‌کند و کارشناسان می‌توانند با کمک این شبیه‌ساز به بهبود عملکرد سیستم کنترل توربین‌های گازی کشور بپردازند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا