دکتر شایسته دادفرنیا استاد تمام دانشگاه یزد و هیات علمی گروه شیمی است او که در مدت زمان کوتاهی موفق به گزراندن مراتب علمی ودریافت مرتبه استاد تمامی شده است در این گفت وگو که به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) انجام شده است به زنان جامعه توصیه می‌کند خود را بیش از این باور داشته باشند. او موفقیت خود را اول به یاری خداوند و بعد از آن به تلاش خودش نسبت می‌دهد.

بعد از سلام و احوال پرسی و تبریک روز زن از ایشان پرسیدیم چند فرزند دارند و مراتب علمی را تا کنون چگونه سپری کرده اند؟

دارای یک فرزند دختر هستم که در حال حاضر در رشته هنر مشغول به تحصیل است، لیسانس خود را از آمریکا در رشته ریاضی و شیمی، مدرک فوق لیسانس را در رشته شیمی تجزیه و در شاخه کروماتوگرافی از آمریکا دریافت کرده ام همچنین مدارک دکترای خود را از دانشگاه شیراز و فوق دکترا را از انگلستان اخذ کرده‌ام.

لطفا اگر ممکن است از اولین روزهایی که وارد دانشگاه یزد شدید برایمان بگویید؟

در سال 1373 به ایران آمدم و اول سراغ دانشگاه یزد را گرفتم، کار خود را در دانشگاه آغاز کردم و تا سال 76 به عنوان مدیر گروه شیمی دانشگاه یزد فعالیت کردم و پس از آن  تا سال 84 مدیر گروه تحصیلات تکمیلی بودم و به عبارتی تحصیلات تکمیلی دانشگاه در آن زمان راه اندازی شد و از سال 84 تا 85 نیز معاون پژوهشی دانشگاه یزد بودم.

در اولین روزهایی که به دانشگاه یزد آمده بودم دانشسرای عالی یزد رشته فیزیک داشت ولی از امکانات آزمایشگاه و رشته شیمی بهره مند نبود و برای برخی آزمایش های درس شیمی دانشجویان را به دانشگاه آزاد می بردیم تا از امکانات آنجا استفاده کنند ولی در نهایت به همت اساتید و مسؤولان وقت دانشگاه توانستیم رشته شیمی را  در دانشگاه یزد دایر کنیم ولی هنوز آزمایشگاه جامعی که بتوان آزمایش­های فیزیک و شیمی را پوشش دهد در دانشگاه نداریم که امید است بزودی افتتاح شود.

بسیار مایلیم به عنوان یک بانوی موفق از توفیقات شما در عرصه‌های مختلف بدانیم.

 در کمترین زمان مراتب علمی در دانشیاری و سپس استاد تمامی را در سال 1384کسب کردم.اولین زنی بودم که در دانشگاه های استان به سمت استاد تمامی نایل شدم در حال حاضر علاوه بر تدریس در دانشگاه، ویراستار علمی نشریه شیمی محیط زیست هستم همچنین ریاست کمیته محیط زیست گروه شیمی محیط زیست انجمن شیمی ایران را بر عهده دارم.

در اوایلی که به دانشگاه یزد آمده بودم امکانات مناسبی برای تحقیق و پژوهش در دسترس نبود ولی با این حال از هر وسیله ای برای به نتیجه رسیدن تحقیقاتم استفاده می کردم و توانستم اولین مقاله ISI دانشگاه را به ثبت برسانم و بعد از افزایش امکانات دانشگاه مقاله نویسی و پژوهش در دانشگاه رونق بیشتری گرفت و تا کنون 70 مقاله ISI  را به چاپ رساندم، در حال حاضر نیز فصلی از کتاب میکرو استخراج را بنا به درخواست موسسه چاپ کتاب Hindawi journal of chemistry در هلند با همکاری یکی از اعضای هیات علمی گروه شیمی به انجام رسانده ایم که به زودی چاپ می شود.

 شیمی برای شما چه مفهومی دارد؟

 بخشی از زندگی است.علمی که همه زندگی ما به آن وابسته است حتی غذا، هوا، پوشاک.

 نظر شما در مورد پیشرفت این رشته در دانشگاه یزد چیست؟

توانمندی های دانشگاه یزد زیاد است، این رشته تحصیلی تا کنون توانسته است گسترش خوبی را در مراکز علمی استان نسبت به برخی استان های دیگر داشته باشد همچنین رشته شیمی در رتبه بندی های داخلی دانشگاه یزد توانسته رتبه اول را کسب کند.

 با توجه به اینکه یزد یک شهر صنعتی است باید امکانات دانشگاه در زمینه آزمایشگاهی بیشتر باشد تا بتواند در آزمایش تحقیقات صنعتی نیز همکاری صنعت و دانشگاه محقق شود چرا که ایده ها از صنعت و دانشجویان به دانشگاه می آید و این می تواند کمک و درآمدزایی خوبی  را ایجاد کند. نیروی انسانی و محیط  صنعتی یزد برخوردار از ظرفیت هایی است که بتوان روی آن کار کرد به شرط اینکه امکانات داشته باشیم.

از دیدگاه شما در زمینه ارتباط با صنعت در چه جایگاهی قرار داریم؟

هنوز فعالیت تولیدی در ایران نهادینه نشده است و کارخانه ها همچنان از خرید لوازم جانبی خارجی بیشتر استقبال می کنند تا اینکه خودشان اقدام به تولید کنند و تولید داخلی را توسعه دهند. البته این کار شدنی ولی زمانبر است و باید درعلوم پایه سرمایه گذاری کرد چراکه درآمدزایی هرچند در بلند مدت در پی خواهد داشت بنابراین صبر و پشتکار باید داشت و اعتماد به اینکه تولید داخل حتی بهتر از خارج توسعه می یابد و جامعه هم باید همگام با این روند به پیش برود به طوری که خیرین هم به سمت سرمایه گزاری در کارهای علمی بروند.

 بهترین یافته های شیمی از نظر شما چیست؟ و آیا از نظر دانشگاهی، تدریس شیمی نیاز به تغییر ندارد؟

تحقیقاتی که کاربرد بیرونی داشته باشد از نظر من بهترین یافته ها است. این تغییر لازم است ضمن اینکه برخی سر فصل دروس شیمی توسط انجمن شیمی ایران با نظر سنجی های لازم، در حال تغییر است.از نظر دانشگاهی نیز علم شیمی در ایران همگام با غرب و سایر کشورها در حرکت هستیم در بحث شیمی به طوری که مجله انجمن شیمی ایران در آسیا اغلب رتبه اول را دارا است.

رمز موفقیت خود را تاکنون در چه می دانید؟

 اول از همه لطف خدا بود، من از آن دسته افرادی نبودم که به راحتی این مراتب را طی کنم و سختی ها را در مسیر برای رسیدن به هدف همیشه تحمل کردم، تسلیم نمی شدم و با تلاش و توکل به خدا موفق شدم. با توجه به اینکه سال ها در غرب زندگی کردم ولی هرگز تاثیری از مسائل اعتقادی آنها نپذیرفتم و همواره نکات مثبت غربی ها مانند وجدان کاری و اخلاق را مورد توجه قرار می دادم.

زنان در صورتی که به نقش برنامه ریزی و مدیریت امور در موفقیت اعتقاد داشته باشند می توانند همزمان در خانه داری و اشتغال مدیریتی موفق داشته باشند ضمن اینکه باید در کنار برنامه ریزی دقیق از خودگذشتگی و ایثار داشت تا به نتیجه مطلوب رسید.

 از خاطرات تدریس بگویید؟

اندکی سخت گیر و مقرراتی هستم، بی نظمی دانشجویان باعث رنجش استاد می شود، هم اکنون با خیلی از شاگردانم در حال همکاری هستم. اگر بخواهیم یک آسیب شناسی داشته باشیم باید بگویم امروزه دانشجویان از رشته ای که برای تحصیل در آن به دانشگاه وارد می شوند شناختی ندارند و همین موضوع هم عامل بی انگیزگی و کم انگیزگی در آنها می شود که در دانشجویان دیده می شود.

 و سخن شما درباره چشم انداز دانشگاه یزد چیست؟

دانشگاه یزد برای پیشرفت برنامه ریزی خوبی دارد و اتاق فکر دانشگاه با جدیت در تلاش است تا به هدف اصلی دانشگاه که جای گرفتن در بین ده دانشگاه برتر ایران است برسیم. مدیریت باید همه جانبه و چند بعدی باشد، دانشجو، استاد، کارمند همه جزئی از بدنه دانشگاه هستند و این فکر که ما باید پیشرفت کنیم  باید در ذهن همه اقشار دانشگاه نهادینه شود تا به حقیقت بپیوندد.

                                                                                                                                    گزارشگر: زینب زارع

                                                                                                                                   تصاویر: مهدی دهقان چناری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا