محمد رضا شوق الشعرا


مفیدی؟ دهبیدی پور؟ انصاری فر؟ و یا یک غیر ارشادی؟ چه کسی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خواهد شد؟
اشتباه انتخاب مدیرکل روابط عمومی و مدیرکل امور اجتماعی استانداری، با انتخاب فرد کوچک دیگری برای مدیرکلی ارشاد یزد تکمیل خوهد شد؟
فرهنگ و هنر یزد یک مقوله بسیار «جدی» است، که بسیاری آن را «شوخی» گرفته اند!
امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، سال « اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، و اما یک ماه از شروع سال جدید و پیام رهبری گذشته و هنوز برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، که ماههای پایانی سال گذشته نیز مدیرکل نداشت، مدیرکلی انتخاب و معرفی نشده است، تا همچنان کلاف فرهنگ و هنر یزد سر در گم باشد.
اداره کل مدیرسازی که توانسته مدیرکل به استانداری یزد صادر کند! آنهم در حد مدیرکلی امور اجتماعی استان، قادر نیست و نمی تواند تا مدیرکلی برای ساماندهی امور خود از درون و بدنه خود انتخاب نماید؟ و یا شاید مشکل انتخاب مدیرکل ارشاد یزد در این باشد، که مدیرکل ارشاد یزد، نباید بزرگتر و توانمندتر از معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد باشد؟ و براستی! مگر می شود مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی، بزرگتر و قدرتر از معاونان استاندار باشد!؟
فرهنگ یزد در مرحله بحران است، بحران عمیق و ریشه داری که هجوم مهاجران ایرانی و غیر ایرانی آن را تشدید کرده است.
مهاجرانی که از دیگر شهرهای ایران اسلامی به یزد آمده اند، قسمت ها و تکه هایی از فرهنگ خود را و بخصوص در زمینه «حجاب» و «پوشش» و «رفتارهای اجتماعی» به یزد داده اند و در مقابل، کمی از خصلت های فرهنگ و مردم یزد را کسب نموده اند! خصلت هایی که خود یزدی در حال فرار از آن می باشند.
امروز اکثر فروشنده های زن و دختر مغازه های یزد، ( حتی ساندویچی ها و شیرینی فروشی ها) و بخصوص پاساژهای تازه ساز یزد، غیر یزدی و مهاجر هستند، با پوشش هایی جذاب و زیبا و گاه فریبنده، فروشندگانی که نقش مهمی در تغییر ذائقه فرهنگی زنان و مردان یزدی، داشته و  دارند و ایفاء می کنند.
تا قبل از پیروزی انقلاب در همه فروشگاه های شهر یزد، تنها یک فروشنده زن وجود داشت، که آنهم بیوه سال دار بود.
فرهنگ استان یزد، از اردکان و میبد و اشکذر گرفته تا یزد، در معرض سقوط و تغییر شدید و گسترده است، و در این میان، مدیران «سیاسی» و مسئولان «مذهبی» آن نیز نقش بسیار مهمی در این سقوط و تغییر و نابودی، داشته اند و  دارند.
مهاجران افغانستانی، اینک تاثیر زیادی بر وضعیت اقتصاد و اشتغال استان دارند، و نتیجه ازدواج مردان افغانی با زنان ایرانی و وضعیت اشتغال و درآمد آنان، دورنمای خطرناکی را برای استان نوید می دهد.
فرهنگ و هنر یزد یک مقوله بسیار «جدی» است، که بسیاری آن را «شوخی» گرفته اند! و این شوخی، سخت و بسیار خطرناک است.
یزد امروز، نه دارالعباده، نه دیار قنات و قنوت و قناعت، نه حسینیه ایران، که یک معجون مجنون کننده است، معجون حیرت آوری که نماد مشخص و بارز آن، شورای شهرش می باشد!
براستی! با وجود تعدد مراکز موازی فرهنگی و هنری و اجتماعی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، چه نقشی در فرهنگ و هنر یزد دارد؟ و مهمتر اینکه، در مدتی که اداره کل مدیر کل نداشته، مگر اتفاق خاصی در یزد افتاده؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا