استاندار یزد گفت: بالاترین نقشی که خداند متعال به انسان و آن هم زن داده، این است که زن در قامت حضرت فاطمه (س)، وارث پیامبر و وحی الهی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در جشن بهارین طلوع که صبح دو شنبه اول اردیبهشت ماه و با حضور جمعی از بانوان برگزیده یزدی در سالن دانش آموز برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن و مادر و سالروز میلاد امام خمینی(ره)، از همه دست اندرکاران برگزاری این جشن تقدیر کرد و گفت:
سه رویکرد، نسبت به زن در جامعه وجود دارد و آن عبارت است از رویکرد سنتی، رویکرد غربی و رویکرد اسلامی.
استاندار یزد در تشریح رویکرد سنتی خاطر نشان کرد: در رویکرد سنتی توقع این است که زن بیشتر وقت خود را در خانه بگذراند و به کارهای منزل بپردازد و در خدمت شوهر و فرزندانش باشد.
وی افزود: در رویکرد دوم که رویکرد غربیها به زن است، به بهانه اینکه بتوانند زن را ابزار و وسیله ای در خدمت تجارت قرار دهند ، او را به اصطلاح آزاد قلمداد میکنند .
میرمحمدی رویکرد اسلامی را واجد نگاه انسانی به زن دانست و افزود: در این رویکرد است که می بینیم، زنان با مردان تفاوتی ندارند و از حقوق انسانی برخوردارند و در ایفای نقشهای سیاسی، اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و سایر نقشها همپای مردان حرکت میکنند که در این رابطه، اسلام الگویی برای زنان دارد و آن الگو حضرت فاطمه(س) است.
استاندار یزد با اشاره به رویکرد سنتی در نگاه به زن و به تبع آن معرفی حضرت فاطمه(س) در جریان این رویکرد ادامه داد: در رویکرد سنتی ، فاطمه زهرا(س) به مثابه یک الگو، بیشتر به عنوان چهره ای مظلوم ، رنج کشیده و مورد ستم مطرح است و عمدتاً روی ابعاد مظلومیت و رنج دیدگی او تکیه می شود و این بیشتر از این منظر است تا احساسات شنونده را تحریک کنند و در بیان احوالات ایشان، اشکی از مستمعین بگیرند.
وی افزود: در رویکرد غربی نیز ارزشهای زن مطرح نیست . بلکه طرح کنندگان این رویکرد، نظرات جنسی و ابزاری به زن دارند و اگر از حقوق زن صحبتی به میان می آورند برای منافع طیفهای خاصی است، و گرنه زن از حقوق خود در غرب هم برخوردار نیست.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه در رویکرد اسلامی به زن، میتوانیم از زندگی حضرت فاطمه (س) درسهای زیادی بگیریم گفت: حکمت الهی و رمز و رموزات خداوندی، چنان سرنوشتی را رقم زد که زن در زندگی انسانی نقش اول را ایفا کند چرا که وقتی زندگی پیامبر را مرور میکنیم حضرت فاطمه(س) را در این زندگی میبینیم که به دلیل زمان تولدش که 5 سال قبل یا 5 سال بعد بعثت مطرح است -و به هر حال با زمان بعثت و نزول وحی مرتبط می شود- همیشه همراه پدر است. پدری که به پیامبری از طرف خدا در جامعه ای جاهل و بت پرست مبعوث شده، همان جامعه ای که نمیتواند فکر و ایده و مطلب جدید را تحمل و تقبل کند.
استاندار یزد در ادامه با اشاره به مشکلات پیامبر در سالهای اول بعثت برای ترویج و تبلیغ دین اسلام در کانون بت پرستی جاهلی آن زمان، غمخوار پدر در همه این رنجها و سختیها و دشواریها را دختر کوچکش فاطمه(س) دانست و گفت: فاطمه دستهای کوچک و لطیفش را به سر و صورت پدر می کشید تا رنج نادرستیها و زشت کرداریهای بت پرستان و جامعه جاهلی آن روز را از چهره پدر دور کند. کسی که در شعب ابیطالب به دلیل آنکه محصور بودند، سختیهای زیادی را شاهد بود و با همه این سختیها پرورش می یافت و با گذشت زمان رشد می کرد و در کنار پدر و مادر ساخته می شد .
میرمحمدی، در ادامه با اشاره به نسب حضرت فاطمه(س) گفت: فاطمه از جانب پدر، پدری فرستاده خدا داشت و مادری ثروتمند، مادری از طبقه اشراف و دارا و البته اهل گذشت چرا که حضرت خدیجه با همه ثروت و مکنتی که داشت و در آن روز در طبقات بالای جامعه قرار می گرفت، همه ثروتش را در راه پیامبر و برای رسالت او داد .
وی افزود: بنابراین فاطمه از پدری پیامبر و مادری اهل ایثار و گذشت و بدون دلبستگی به دنیا پای به عرصه گیتی نهاد.
استاندار یزد با طرح این سوال که از این موضوع چه درسی میگیریم؟ افزود: میفهمیم که کانون خانواده برای پرورش فرزندان بسیار مهم است و نقش اساسی را دارد چرا که وقتی به اصالت خانوادگی اشاره میکنیم از همین نکته سرچشمه می گیرد و محرز است که خانواده اصیل معیارها و ملاکهای خاص خود را دارد و به هر خانواده ای اصیل نمی گویند.
وی درس اول زندگی حضرت فاطمه(س) را داشتن نقش اصلی در تربیت فرزندان، توسط پدر و مادر و در پناه کانون خانواده دانست و خاطر نشان کرد:
فرزند ان از همان کودکی صفات اخلاقی را از پدر و مادر میآموزند . صفاتی مثل صداقت یا دروغ، درستی یا فساد، متانت یا جلف گری، علاقه یا خشونت، مهربانی یا خشم و غضب و انواع آنچه به عنوان صفات خوب و بد تلقی می شود، چرا که فرزند به مانند نهالیست که در دامان مادر و در پناه پدر و در کانون خانواده رشد می کند بنابراین پدران و مادران نقش اولیه و اصلی را در تربیت فرزند دارند.
استاندار یزد سپس با بیان این نکته که پدران اگر بخواهند فرزندانشان را درست تربیت کنند باید از اخلاق و رفتار و کردار محمدی(ص) برخوردار باشند و مادران نیز از اخلاق و رفتار و منش فاطمی(س) افزود:
درس دومی که از زندگی حضرت زهرا(س) میگیریم ، بررسی چگونگی ازدواج آن حضرت با علی(ع) است. ما در فرهنگ خودمان هم این موضوع را داریم که زن و شوهر باید کفو هم باشند و می بینیم که کفو فاطمه(س)، علی(ع) است و علی کسی است که در خاندان پیامبر رشد کرده ، پرورش یافته و ساخته شده و با آن فرهنگ آمیخته شده است و بنابراین میتواند همسر فاطمه(س) باشد.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به سختیهای فراوان زندگی حضرت علی(ع) در 23 سال سکوت و 5 سال خلافتش افزود: فاطمه تنها کسی بود که به علی(ع) آرامش می داد و همه دغدغه ها و استرسها را از او دور میکرد و مجددا چهره ای خلاق و فعال و آماده و با آرامش از او می ساخت و او را برای مدیریت امور اجتماع مهیا مینمود و این نقش را در قالب یک همسرایفاء می کرد.
وی ادامه داد: درسی که از این موضوع می آموزیم این است که همسران باید شوهران خود را درک کرده و آلام و رنج آنها را از آنها دور کنند و علاقه مندی را نیز در آنها افزون نموده و آنها را شرمنده لطف و محبت خود سازند و طبیعی است که مردان نیز در پاسخ به این محبتها و مهربانیها جز محبت و علاقه چیزی از خود نشان نخواهند داد.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس، این روابط متقابل مهربانانه، مسئولانه و سازنده را مابین حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) خاطر نشان کرد و با اشاره به نقش مادری آن حضرت گفت: فاطمه(س) به عنوان مادر، مادر امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) و زینب کبری(س) است. امام حسن(ع) که با تدبیر خود جلوی بسیاری از خونریزی ها را گرفت و در حفظ اسلام و مکتب و دین در زمان خود موثرترین اقدام را کرد و امام حسین(ع) که چهره مبارز جهانی شد و تاریخ هرگز چنین مبارزی را در مقام اینکه حق، صورت باطل نگیرد و باطل لباس حق بر خود نپوشد، به یاد ندارد- کسی که به میدان آمد و با ایثار خون خویش اسلام و مکتب اسلام را برای جهانیان حفظ کرد- و زینب کبری(س) شیر زنی که پیام عاشورا را به نسل آنروز و نسلهای بعد منتقل کرد تا این قیام همیشه زنده بماند و همیشه جاری و ساری باشد. و این نقش مادراست.
میرمحمدی در ادامه خطاب به بانوان برگزیده یزدی افزود: مورد دیگری که بسیار مورد توجه باید قرار گیرد و زنان جامعه ما باید بدان افتخار کنند این است که فاطمه(س) وارث پیامبر و وحی الهی است. پیامبری که خاتم انبیاست . بنابراین آنچه به عنوان وحی از جانب خدا آمده و آنچه به عنوان سنت رسول الله (ص) مطرح است همه به عنوان میراثی در نزد فاطمه(س) است. بنابراین فاطمه وارث پیامبر و وحی است و این بدین معنی است که وحی از طریق فاطمه(س) منتقل می شود و پیوند نبوت و امامت، فاطمه(س) است و زنان ما باید توجه کنند که این بالاترین نقشی است که خداند متعال به انسان و آن هم زن داده است.
وی افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که زن حامل پیام و وحی الهیست و این زن است که همه این مسائل را به نسل بعد منتقل میکند و پی در پی نسلها از این جریان جاری وحی استفاده میکنند و بهره مند می شوند.
استاندار یزد در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان و دست اندرکاران این مراسم، از مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به عنوان برگزار کننده خواست تا معیارها و ملاکهای انتخاب بانوان برگزیده را به گونه ای منتشر کند تا افکار عمومی در جریان آن قرا گیرد و دختران و زنان جامعه با مطالعه آن، معیارها و ارزشهای مورد نظر را فرا گیرند.


مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا