احسان شوق الشعرا

یزد دیگری رنگ و بوی دیار قنات، قنوت و قناعت را ندارد و به تازگی با شاهکارهای مدیریت شهری می توان یزد را شهر مغازه ها و پاساژها دانست،شهری که نیمی از ترافیکش را مسئولین شهری ساخته اند و حال برای حلش پل رو و زیرگذر هر روز می سازند.
اگر به یک گوشه شهر مثل خیابان تیمسار فلاحی نگاهی حتی غیر کارشناسی بیاندازیم خواهیم دید که این خیابان با عرض همچون کوچه اش طاقت و توان داشتن دو پاساژ و شش بانک و یک بازارچه و سه مدرسه را ندارد.در کمال تعجب به تازگی مجتمع تجاری دیگری در این خیابان بدون در نظر گرفتن ترافیک شهری و ازدیام ماشین شروع بکار نموده که پارکینگش معلوم نیست کجاست و چگونه تامین خواهد شد و در کنار این مجتمع قرار است یک بانک نیز ساخته و به ترافیک این خیابان اضافه گردد سالها قبل هم روبروی این مجتمع یک مجتمع تجاری دیگری بدون پارکینگ ساخته و معضلی برای این خیابان شده است.
و اما براستی سوالی کوچک از بزرگ مسئولین شهری یزد،که ادعای کارشناس بودن و برای مردم کار نمودن را یدک می کشند این است که چگونه با گرفتن جریمه و خسارت مجوز ساختن مجتمع های تجاری را می دهند و آیا برای ساخت یک مجتمع در یک خیابان ، همه جوانب سنجیده می شود؟از کارشناسان فنی و متخصص شهری پرسیده می شود که این خیابان با عرض کمش چقدر می تواند ترافیک را تحمل کند.البته این را مردم کوچه و بازار نیز می دانند که این خیابان کشش این همه مغازه و ماشین را ندارد چه برسد به متخصصین!!
شاید نتیجه رای سطحی به برخی بدون تخصص ها برای پست تخصصی شورای شهر یکی از این دلایل باشد.شهر یزد با اینهمه مغازه دیگر کششی برای کاسبی ندارد،امنیت شغلی مغازه دارن قدیم با اینگونه عملکرد به خطر افتاده و در خیابان های همچون دکتر حسابی هر روز در جلوی چشمان مامورین شهرداری، خانه ای تبدیل به مغازه می شود و بسیاری  کاسبیشان شده است مغازه داری.
شهرداری نیز با نگاه کاسبکارانه تنها به گرفتن جریمه و خسارت بسنده می کند و در آینده شاید به ازای هر یزدی یک مغازه در شهر وجود داشته باشد و این یعنی به جای تولید ملی ،کار دلالی و واسطه ای رونق خواهد داشت.
حال بگذریم در دیگر خیابان های شهر و دیگر مجتمع های تجاری هنوز پارکینگش زیر علامت سوال بزرگ قرار دارد و این یعنی عدم وجود مدیریت کلان شهری برای یزد.
خبر خوش دیگر اینکه به زودی قرار است مجتمع تجاری دیگری در داخل میدان جانباز و در پیچ خیابان افتتاح گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا