.

سهیل شریعتمداری

24 خرداد یادآور حماسه باشکوهی است که مردم با حضور تاریخی خود ثابت کردند فصل تغییر فرا رسیده و باید با عزمی استوار بار دیگر امید را در جامعه زنده کرد.

البته کار دشوار در این انتخابات، مجاب کردن مردمی بود که در سال 88 بنا به دلایلی حس می کردند این بار لزومی به شرکت نیست، اما خوشبختانه با اعلام حضور آیت ا... هاشمی رفسنجانی تا حدودی دیدها تغییر کرد. وجود این مرد، موجی به راه انداخت که تمام طبقات جامعه را در بر گرفت، در آن روزها اکثر مردم معتقد بودند اوضاع کشور تنها به دست هاشمی رفسنجانی بهبود می یابد.

اما رد صلاحیت هاشمی به یکباره تمام امیدها را فرو نشاند. دیگر چشم های نگران تنها منتظر یک معجزه بود. تا اینکه برخوردهای زیرکانه و دوراندیشی این پیر سیاست، حمایت او از اصلاح طلبان و همراهی سید محمد خاتمی از گفتمان روحانی بار دیگر کام مردم را شیرین و عزم شان را برای حضور هرچه پرشورتر در این حماسه ملی جزم کرد.

پس از این اتفاق بود که نخبگان و شخصیت های سیاسی کشور به تبعیت از این دو روحانی، حمایت خود را از دکتر حسن روحانی آغاز کرده، صحنه را برای پیروزی اعتدالیون فراهم کردند.

« با آگاهی از همه مشکلات و خطرات، با همه توان و آبرویم آمده ام تا با دولت تدبیر و امید و با گفتمان نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق جامعه و تعامل سازنده با جهان، راستی و درستکاری را به مردم عرضه کنم» اینها جملات شخصی بود که در آن روزها با تاکید بر صداقت و درستکاری، تنها راه نجات کشور از این بن بست را حضور حداکثری مردم در انتخابات 92 اعلام کرد.

روحانی در زمان ثبت نام و از همان آغاز، در سخنانش خطاب به مردم گفت:" بیایید دست در دست هم نهیم و نگذاریم ایرانمان ویران و بهارمان زمستان شود". او با اشراف کامل بر مشکلات و نیازهای کشور پا به عرصه رقابت گذاشته بود تا با عزمی استوار، امیدها را زنده کرده، وضعیت کشور را بهبود ببخشد.

این کاندید مصمم در معرفی دولت تدبیر و امید بر این نکته تاکید داشت که ارکان این دولت بر صلح و سلام و آشتی پایه ریزی خواهد شد و «آشتی با نخبگان، اساتید و مدیران لایق و بازگشت آنها به کار با دولت فراجناحی» ، « آشتی با مردم و دعوت همه جناح‌ها و گروه‌های دلسوز نظام و کشور زیر یک چتر و خیمه با تدوین و تصویب حقوق شهروندی» و « آشتی با جهان با تعامل سازنده و دیپلماسی فعال جهت پایان فشارهای ظالمانه علیه ملت ایران و تأمین منافع و امنیت ملی» اصولی است که به آنها اعتقادی راسخ دارد.

بدیهی است حماسه حضور در دو تاریخ رخ داد اولی دوم خرداد و دیگری روز بیست و چهارم. زیرا در این دو روز تاریخی مردم علی رغم تمام فشارها و تحلیل های موجود، وفاداری خود را به تفکر اصلاح ‌طلبی و اعتماد به گفتمان اعتلال، نشان دادند.

24 خرداد امید به آینده و فردای روشن بود. این روز نشان داد مردم می‌توانند سرنوشت خود را آن گونه که می خواهند و لیاقتش را دارند رقم بزنند.

وقتی به قبل از انتخابات باز می گردیم و مسائل سالهای قبل را مرور می کنیم تازه متوجه می شویم تا چه اندازه امید به مردم کشور بازگشته که البته باید با تمام وجود به حفظ آن بپردازیم.

خوشبختانه این بار نیز اصلاح‌ طلبان با اشراف بر مشکلات و دغدغه هایی که در مدیریت اجرایی کشور به وجود آمده بود به میدان آمدند و بار دیگر گفتمان اصلاح طلبی را به ثمر رساندند.

همانطور که دکتر حسن روحانی سال گذشته در چنین روزهایی مردم را برای تغییر سرنوشت کشور دعوت کرد و گفت « برای بازگشت آرامش و امید به چشم‌های خسته، دست‌های بسته و دل‌های شکسته جامعه، دست یاری به سوی تک‌تک شما دراز می‌کنم» مردم با عزم قوی به صحنه آمدند و به گفتمانی رای دادند که شایسته سالاری و میانه روی را محور قرارداده، تعامل سازنده با جهان و توجه به منافع ملی را از اولویت های خود می داند. مردم امیدوارانه حماسه ۲۴ خرداد را رقم زدند، حماسه ای که پیام روشن آن اعتدال و اعتماد بود.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا