علی اصغر باقری

بسمه تعالی

 

«« امام خامنه ای: ملت ايران بايد خود را قوی کند »»

ميلاد آخرين ذخيره الهی مهدی موعود مبارکباد

نايب الزِياره بوديم:

آموزه های دینی اسلامی و سخنان بزرگان دینی ما بر این اصل تأکید دارد که نایب الزیاره بودن برای دیگران نه اینکه از ثواب زیارت کم نمی کند بلکه ثوابهای مضاعفی را برای زائر نیز در پی خواهد داشت. لذا غالب زائرین در مشاهد مشرفه زیارتهای خود را به نیابت از اقوام و آشنایان و مؤمنین و مؤمنات اعم از گذشته و حال انجام داده و به تبع آن ما نیز در ایام گذشته نائب الزیاره در مدینه منوره و مکّه مکرّمه بودیم. خداوند متعال قسمت همه بنماید که بارها از نزدیک به چنین مشاهد مشرفه و برگزیده از سوی خداوند تبارک و تعالی برویم و از فیوضات معنوی آن برخوردار و تجدید عهدی با خدای متعال در اطاعت و بندگی و عبودیّت باشد.

 ایام ولادت امام حسین و امام زین العابدین و ابوالفضل العباس علیهم السلام در مدینه بودن مایه افتخار و خوشحالی بود و برگزاری جشنهایی از سوی شیعیان مدینه و زائران شیعی اگر چه از نظر کمّی کم ولی از نظر محتوا جشنی واقعی و خالصانه بود که در آن فضای غربت و غریبی اهل بیت علیهم السلام برگزار شد و هیچ گناهی در این جشنها انجام نمی شود بر خلاف جشنهایی که بعضاً به نام امام زمان (عج) در ایران صورت گرفته و سراسر آن گناه و معصیت با گذاشتن نوارهای موسیقی و مبتذل و..

 

در ارتباط با این سفر معنوی مواردی را به شرح ذیل به عرض می رساند انشاء ا... که مفید واقع شود.

 

اجمالی از پیشینه تاریخی وهّابیّت حاکم در عربستان

همانطور که در شماره قبل اشاره شد قریب سیصد سال پیش انگلیس مکار و استعمارگر بمنظور نفوذ و تسلط بر ممالک اسلامی تلاشهای گسترده ای را آغاز نمود. یکی از ثمرات این تلاشهای ویرانگر، تأسیس فرقه های ضاله وهابیّت در میان اهل تسنن به مرکزیّت حجاز و فرقه ضالّه بهائیّت در بین شیعیان به مرکزیّت ایران بود تا با اختلافات شدید مذهبی مسلمانان را به جان هم انداخته تا بتوانند به اهداف استعماری خود برسند. اگر چه در ایران با رشادتهای امیرکبیر فتنه بهائیت با اعدام سید علی محمد باب تا اندازه ای سرکوب شد اما به قیمت جان امیر کبیر تمام شد و انگلستان و جهانخوران بعدی چون امریکا همواره از این فرقه ضاله حمایت کرده و می کنند.

اما جریان انحرافی وهابیّت با حمایتهای مالی و پرسنلی انگلستان تقویت شد بطوریکه در زمان امپراطوری عثمانی علیه حکومت مرکزی اقداماتی را ترتیب داده و از دویست سال پیش حملاتی را به شهرهای نجف و کربلا ترتیب داده و شیعیان را به قتل می رساندند. اما با آغاز جنگ جهانی اول که قریب یکصد سال پیش صورت گرفت و شکست امپراطوری عثمانی بدست دول غربی، قوم محمدبن عبدالوهآب و طایفه سعودی حاکمان رسمی حجاز شده و کشوری به نام عربستان سعودی شکل گرفت و پس از چندی قبور ائمه بقیع علیهم السلام بدست اینها تخریب گردید و همچنان این فرقه ضالّه فتنه انگیزی های خود را علیه وحدت جهان اسلام بکار برده و با حمایتهای امریکا و اسرائیل و انگلیس و دول غربی اهداف کفار حربی را به اسم اسلام اجرا می نمایند که اخبار و جریانهای آن فراگیر و همه با خبرند.

 

استمرار تلاشهای انگلیس و امریکا    

بسیار ساده اندیشی است که کسی گمان کند دشمنان قسم خورده اسلام که بیش از سیصد سال زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند تا توانستند بین مسلمانان اختلاف افکنی نموده و مسلمانان را به مسائل حاشیه ای مشغول نمایند، هم اکنون با وقوع انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی و احیای شعار وحدت بر محور اسلام در جهان، بگذارند دست آوردهایشان به باد فنا برود. لذا روشن است که تلاشهای آنان صد چندان شده تا آب رفته را به جوی بازگردانند. بدیهی است که تنها راه رهایی از دام های آنان بیداری مسلمانان و پرهیز از اختلافات می باشد. اما متأسفانه عده ای آگاهانه یا نا آگاهانه چه در میان اهل تسنن و چه در میان شیعیان به مسائل اختلافی دامن زده و آب به آسیاب دشمن می ریزند. در عرصه های سیاسی داخلی مان نیز بقدری دیدگاهها و اختلاف ها بالا می گیرد که هیچ ملاحظه ای برای مصالح اسلام و کشور در نظر گرفته نمی شود بطوریکه دشمن مدیریّت این اختلافات را در دست گرفته و نقش آفرینی می کند. فتنه 88 یکی از فتنه هایی بود که دشمن توانست پس از 10 سال برنامه ریزی نظام اسلامی را به بهانه انتخابات ریاست جمهوری به چالش جدی کشانده و ماهها کشور در تب و تاب جهالت و نادانی عده ای خودخواه و مغرور سوخت و کارشان بجایی رسید که بالاترین مقدسات مردم ایران را زیر پا نهاده و در روز عاشورا به رقص و پایکوبی پرداخته و خیمه ها و نمادهای عزای حسینی را به آتش کشیده و سران فتنه نیز در حمایت از چنین اعمال زشتی آنان را مردمی خداجوی نامیدند!! همان خدایی که این روزها وهّابیت کوردل از آن دم می زند و هر آنچه غیرخدایی که آنان از آن فهم دارند را متهم به شرک نموده و جواز قتل صادر می کنند.      

 

اگر نبود آن عنایتهای غیبی برای مردم ایران و اگر نبود تدبیرهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب، بعید نبود که فتنه گران 88 آن قضایای مشروطیّت را تکرار و شیخ فضل ا... نوری ها بودند که به دار آویخته و به پای آن رقص و پایکوبی می شد. و زمینه برای شکل گیری وهابیّتی دیگر در بین شیعیان فراهم می گردید چرا که آنها که وهابیّت را در حجاز ایجاد کردند همانها پشت فتنه 88 بودند و سران اصلی فتنه 88 با سفارت انگلستان مستقیماً ذر ارتباط بوده و دلارهای ملک عبدا... که توسط یکی از سران فتنه هم شهری ما گرفته شده بود در این فتنه هزینه شد و آن فرزند اصلی فتنه در طول چهار سال متواری بودنش در انگلستان بسر برد و هم اکنون هم که به برکت حمایتهای همه جانبه بابا به کشور بازگشته، پرونده شان در حال گذران در پیچ و خم های دادگستری است!! اما آن طلبه هایی که چند سال پیش قصد طرح چند سوال از بابای فتنه را در روز 15 خرداد داشتند بلافاصله دستگیر و با ضرب و شتم زندانی شده و در زمان کوتاهی احکام سنگینی علیه آنان چون تبعید و شلاق صادر شد!!  

 

پنجره گنبد نبوی

روحانی کاروان در صحن مسجدالنبی(ص) پیرامون پنجره ای که بر بالای گنبد خضراء است توضیح داد: زمانی آسمان برکاتش را از مدینه گرفته بود لذا به حدیثی برخوردند که اگر آسمان قبر پیامبر گرامی اسلام را مشاهده نماید برکاتش را نازل می نماید لذا پنجره ای از سقف مرقد شریف باز نمودند و برکات آسمانی بر مدینه نازل شد و از آن زمان تا کنون یک پنجره بر بالای گنبد نبوی باز شده است. یکی از زائران جوان گفت: حاج آقا خانه ما هم پنجره دارد آیا آسمان برکاتش را بر ما نازل می کند؟ حاج آقا که گمان کردند وی شوخی می کند پاسخی نگفتند اما شاید پاسخش این باشد که اگر آسمان در خانه ماها عبودیّت و بندگی خداوند را مشاهده نماید دلیلی ندارد که برکاتش را نازل نکند اما اگر در غالب خانه ها از بندگی خداوند خبری نباشد و پیروی از هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی حاکم باشد، به جای نماز شب پا نشینی پای ماهواره باب باشد و صف های جماعت خلوت و ماشینهای ریش تراشی فعال و بد حجابی و بی حجابی و آواز و موسیقی و لهو و لعب پر رونق باشد آسمان نیز برکاتش را به حد اقل خواهد رساند.  

 

بی نظمی در فرودگاه و هواپیما

یکی از ایرادهایی که به ما ایرانی ها می گیرند بی صبری و بی حوصلگی هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیماست. غالباً می خواهند زودتر کار تمام شود در حالیکه زمان زیاد است و عجله ای در کار نیست. یک مورد آن زمانی است که درب سالن برای سوار شدن به هواپیما باز می شود و علی رغم تأکید کارکنان سعودی که در یک صف بیایید اما همگی به طرف درب خروج هجوم می برند که تصویر بدی بجا می گذارد. در زمانی هم که هواپیما در حال فرود است و همگی باید کمربندهایشان بسته و در جای خود باشند بعضی رعایت نکرده و اقدام به پایین آوردن ساک دستی ها از جعبه های بالای سر می کنند که این کار خلاف مقررات داخل هواپیماست و خطراتی برای دیگران هم دارد این عمل زمانی به اوج خود می رسد که چرخ های هواپیما به زمین می رسد و علی رغم اینکه علامت کمربندها بسته باشد فعال است عده زیادی اقدام به بلند شدن نموده تا وسایل همراه را بردارند! برخورد خدمه هواپیمای سعودی و بازگرداندن مجدد وسایل همراه و بستن درب های جعبه سقفی صحنه خوشایندی برای ما ایرانی ها ندارد و شایسته است مسئولین حج و زیارت در جلسات توجیهی به این نکات پرداخته و زائران را توجیه نمایند. این بی نظمی ها و تخلفات آشکار صلواتهایی هم که هنگام برخاستن و نشستن هواپیما فرستاده می شود را نیز خراب و بهانه ای به وهّابیّت برای تخریب بیشتر شیعه می دهد.

 

تذکر روحانی کاروان درباره تراشیدن ریش

متأسفانه یکی از محرمات رایج که عنوان گناه و فسق دارد مسئله تراشیدن ریش است. روحانی کاروان در تذکری یاد آور شد حالا که به این سرزمین مقدس پا گذاشته اید با خدای خود عهد و پیمان ببیندیم که گناه و معصیت نکنیم؛ از جمله چیزهایی که هیچ کدام از مراجع تقلید آنرا جایز ندانسته اند مسئله تراشیدن ریش است لذا صورتی که به پرده خانه خدا گذاشته شده نباید به معصیت آلوده شود. روحانی خیلی ظرافتمندانه و محترمانه این مسئله را بیان نمود اما گویا این تذکر در عده ای که به این کار عادت کرده بودند از جمله مدیر کاروان اثری نکرد!!

 

مدیر و روحانی کاروان

مدیر کاروان خوب در کنار روحانی خوب چیزی است که حق زائر می باشد چه بسا کسانی در طول عمر خود همین یکبار بتوانند به سفر زیارتی در سرزمین وحی بروند. از طرفی کاروانهای 160 نفره زیارتی انتخاب مدیر و روحانی توانمند را می طلبد اما توانمند بودن مدیر به معنای تندخو بودن و بی ادب بودن نیست و مدیر در عین ادب و آرامی باید توانمند هم باشد سازمان حج و زیارت به دور از نگاههایی که در دیگر سازمانهای دولتی وجود دارد و با تغییر دولتها چه بسا یکشبه دهها نفر از کار بر کنار شده و نور چشمی های جدید بر سر کار بیایند، به فکر شناسایی و انتخاب مدیران توانمندی باشد که شاید داوطلب هم نباشند ولی شایستگی لازم را برای چنین کار بزرگی دارند.   

پشت چادری

پشت چادری به منظور شناسایی زائران بوِیژه خانمها در انبوه دیگر زائران می باشد که با طرحها و رنگهای مختلف و با درج مشخصات دفتر زیارتی اعزام کننده و شهر و استان مربوطه به چادر و همچنین حوله احرام مردها زده می شود که هر دفتر زیارتی با توجه به سلیقه ای که دارد طراحی و ارائه می نماید. شکیل بودن این پشت چادری نیز حائز اهمیّت است بطوریکه بعضی از زائران دیگر کشورها دستمالهای بزرگی را با رنگهای مشخص بر شانه زائران خود می اندازند تا زائرانشان از راه دور شناخته شوند و اگر کسی گم شد در اسرع وقت پیدا شود. متأسفانه کاروان زیارتی ما در اقدامی شدیداً اقتصادی به چند سانتیمتر رمان سبز رنگ که توسط مدیر کاروان اتو زده شده و به صورت 8 در آمده بود اکتفا نمود که در بین این همه کاروان ایرانی و خارجی چنین چیزی تازگی داشت و جا دارد مسئولین حج و زیارت یزد یک تعریف مشخصی از پشت چادری داشته باشند تا اینقدر سبک گرفته نشود. برادران اصفهانی که بعضاً از نظر اقتصادی زبانزد عربها هم هستند پشت چادری های شکیل و آبرومندی داشتند.  

 

پله برقی: در مدینه منوره و مکه معظمه جهت رفتن به سرویسها و طبقات بالایی از پله برقی باید استفاده نمود لذا آشنایی با نحوه قرار گرفتن بر روی آن و پیاده شدن برای هر زائری ضروری است متأسفانه بعضی که آشنایی ندارند باعث افتادن آنها و آسیب رساندن به خود و دیگر زائران   می شود در کاروان ما چند مورد اتفاق افتاد که با خاموش کردن پله توسط مسئول آن از آسیب بیشتر جلو گیری شد لذا ضروری است کسانی که با پله برقی آشنایی ندارند قبل از سفر تمرینهایی داشته باشند و سازمان حج و زیارت در جلسات توجیهی به آن بپردازد.

 

حاشیه ای در مهمترین جلسه توجیهی

در مورخ 2/3/93 یک جلسه توجیهی در ورزشگاه 6 هزار نفری شاهدیه برای زائران بسیاری از کاروانها برگزار شد در این همایش ششهزار نفره و  3 ساعته که با سخنرانی مدیرکل حج و زیارت استان و امام جمعه محترم آغاز شد مراحل عمره مفرده؛ احرام و طواف و نماز طواف و سعی و تقصیر و طواف نساء و نماز طواف نساء بطور عملی نشان داده شد. زینت بخش مجلس پارچه بزرگی بود که بر روی آن نوشته شده بود: خرمشهر را خدا آزاد کرد امام خمینی(ره) اما در اواسط همایش و بعد از سخنرانی امام جمعه و قبل از آغاز برنامه اصلی و عملی مراحل احرام مفرده با عجله این پارچه جمع آوری شد که هیچ دلیلی برای انجام این کار وجود نداشت. جا دارد مدیر کل حج و زیارت یزد علت چنین کاری را در وسط جلسه ای رسمی بیان نموده تا شائبه ها برطرف شود.

 

یادی از زائران به قتل رسیده حرم امام خمینی(ره)

در خبرها آمد که اتوبوس زائران پاکستانی حرم امام خمینی(ره) در حین بازگشت در منطقه تفتان پاکستان مورد حمله وهابی ها قرار گرفت و 23 تن از این زائران به شهادت رسیدند.  در اجر و پاداش این زائران به این کلام مطهری زمان آیت ا... مصباح یزدی اشاره می شود که در جمع زائران پیاده حضرت امام(ره) که هر سال از استان اصفهان عازم حرم ایشان می‌شوند فرمودند: تصور شخصی من این است که شاید ثواب کار شما، مانند ثواب کار کساني باشد که با پاي پياده به حرم سيدالشهدا(ع) مشرف مي‌شوند.          

از آنجا که حرکت امام خمینی(ره) برای خدا و برای نجات اسلام و در راستای نهضت حسینی و عاشورایی بود هرگونه علاقمندی به امام راحل در واقع علاقه مندی به اسلام و امام حسین علیه السلام است.

 

 (به یاد دلاوریهای شهید مؤمنی –  طلائیّه - بهمن 1362)

    تهیه و تکثیر: یزد - علی اصغر باقری 23/3/93 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا