حکایت جاده فولاد آلیاژی – ندوشن حکایت پر غصه ای است که در عین مظلومیت و بی توجهی به آن به دلیل رفت و آمد تریلی ها، " جاده بندرعباس " لقب و به دلیل کم عرض بودن و خطرات آن " جاده مرگ " نام گرفته است.

جاده ای که روزانه شاهد رفت و آمد حدود 150 تا 200 دستگاه تریلی و کامیون حامل سنگ ها و خاک های  معدنی است ؛ تریلی هایی که آرامش و آسایش را از مردم سلب کرده اند و جاده ای که به دلیل عرض کم آن، مشکلاتی را برای رهگذران در مواجهه با تریلی ها ایجاد کرده است.

جاده ای که مردم به اجبار از آن گذر می کنند و هر بار شهادتین خود را می گویند؛ جاده ای که لعن و نفرین های مردم را به جان می خرد و آن را نثار بی خردی، بی تجربگی و سوء مدیریت مجریان آن می کند؛ مردمی که سالها از فقدان راه رنج می بردند و امروز بهره کافی از حقوقشان نمی برند.

جاده ای که سوت مرگ تریلی هایش گوش رهگذران را می خراشد؛ تریلی هایی که خواب، چشمان رانندگانش  را امان نمی دهد و زیر گرفتن ماشین های سواری با پنج سرنشین برایشان خیالی نیست و  بیمه ثالث خیالشان را راحت کرده است.

آری حکایت جاده ندوشن حکایت بلعیده شدن ماهیان کوچک توسط نهنگ ها و حکایت غرق شدن شناگران ماهر در گرداب دریاست و مستولیان امر را خیالی نیست.

حکایت این جاده از حدود 15 سال پیش شروع شد که مردم دلشان به نزدیک تر شدن فاصله میان ندوشن و مرکز استان و شهرستان خوش بود؛ اما نمی دانستند که روزی  رفت و آمد " سفیران مرگ " بلای جانشان می شود.

ساخت این جاده که بیش از 10 سال طول کشید؛ دارای عرض کم است و از استاندارد های لازم برخوردار نیست و ظرفیت لازم برای رفت و امدهای تریلی ها و کامیون ها را ندارد.

در حالیکه بارها مشکلات جاده فوالاد آلیازی – ندوشن به مسئولان راه و شهرسازی استان گوشزد و گفته شد که این مسیر ، محل  عبور و جولان تریلی ها و کامیون ها نیست و آنها جان مردم را به خطر انداخته اند گوش شنوایی نبود.

تریلی هایی که بدون رعایت قوانین و ضابطه و بی توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این مسیر جولان می دهند و مردم باید نظارگر آن باشند و مسئولان نسبت به آن بی توجه.

مردم ندوشن می گویند عبور تریلی ها و استخراج معادن هیچ نفع و سودی برای منطقه ندارد و از بین بردن محیط زیست و نابودی مراتع و به خطر انداختن جال و مال مردم تنها فایده آن است.

سئوال اینجاست که عوارض استخراج معادن ندوشن در کجا هزینه می شود؟ مسئولان کی می خواهند به خواسته های به حق مردم منطقه پاسخ دهند؟  آیا ساماندهی این جاده باید به قیمت جان دهها نفر تمام شود؟. آیا مسئولان راه و شهرسازی استان یکبار در این مسیر رفت و آمد کرده اند تا بتوانند مشکلات آن را درک و لمس کنند؟. چه کسی مسئول حفظ جان و مال مردمی است که در این مسیر تردد می کنند؟و  به راستی جان مردم برای مسئولان چه اهمیتی دارد و  چه کسی پاسخگوست؟.

امیدواریم مسئولان برای رفع مشکلات این جاده اقدام عاجلی انجام دهند و این نوشتار تذکر آخر مردم خوب ندوشن باشد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا