رمضان، ماه ضيافت الله، کرامت الله، استجابت دعا، قبولی عبادات، ماه برکت، رحمت و مغفرت، ماه تسبيح نفس ها و عبادت خواب ها و ماه بسته بودن درهاي جهنم و باز بودن درهاي بهشت است؛ ماهی که اولش رحمت، میانه اش مغفرت و آخرش برآورده شدن دعاها و رهایی از آتش جهنم است.

رمضان، ماه بندگي خدا، ماه توبه كردن و روی آوردن به خدا و ماه بهار قرآن و ايمان، ماه استغفار و آمرزش گناهان و ماه رحمت الهي و دعوت به سوي خداوند است.

رمضان، ماه اصلاح نفس، ماه اصلاح زبان، ماه اخوت و برادري و صلح ميان مسلمانان و نمادی از عظمت كبريايي، توحيد و يكتاپرستي است.

ماهی است که روزی مومن در آن فراوان مي شود و کسی که در این ماه روزه داری را افطاری مي دهد، باعث آمرزش گناهان و آزادی او از آتش دوزخ مي شود و از ثواب روزه داری نیز بهره مند می گردد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: " رمضان، رمضان نامیده شد؛ زیرا گناهان را می سوزاند".

خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات، همه ساله به میهمانی 30 روزه خود دعوت می كند؛ در این ماه شریف، درهای آسمان و بهشت باز شده و درهای دوزخ بسته می شود و شياطين به غل و زنجير کشيده می شوند.

" و هذا شهر عظمته و كرمته و شرفته و فضلته علی الشهور و هو شهر الذی فرضت صیامه علی و هو شهر رمضان الذی انزلت فیه القران".

این ماه، مقامش عظیم و كرامت و شرافت و فضیلتش بر سایر ماهها بسیار است و این ماه روزه اش واجب و در آن قرآن نازل شد.

ماه مبارك رمضان، فرصتی ارزشمند برای تطهیر روح و زدودن گناهان از قلب و جان  انسان است و لحظه به لحظه آن به سرعت در حال گذر است، اینکه چقدر انسانها می توانند از این ماه بهرمند شوند به برنامه ریزی دقیق و تلاش آنها بستگی دارد.

رمضان ، ماهی است كه خداوند متعال در شان آن می فرماید: " شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان..." ماه رمضان، ماهی است كه در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است.

رمضان، ماه سحری ها و افطاری ها، ماه قدرشناسی ها، خود شناسی ها و ریاضت کشیدن برای نزدیک شدن به خدا است؛ بهاری است که درخت جان را فرصت سیراب شدن از باران رحمت الهی می دهد و با نوای قرآن شکوفه های ایمان بر شاخسارش می نشیند و در شب قدر، میوه ولایت به ثمر می نشیند تا کام بندگی اش شیرین شود.

در ماه ضیافت الهی، مومنین برای حضور در بهترین میهمانی زندگی، سحرگاه از خواب برخاسته و بر سر سفره ای می نشینند که میزبانش پروردگار یکتاست.

تلاش و دقت و برنامه ریزی در انجام واجبات و مستحبات از نکات مهمی است که باید در این ماه رحمت و مغفرت مورد توجه روزه داران  قرار گیرد تا انسان بتواند از لحظه به لحظه این ماه استفاده کند و از برکات آن بهره مند شود.

رمضان از بهترين ماه هاي سال است و خداوند امتيازات فراواني براي آن عنايت کرده است؛ امتيازاتي که در هيچ يک از ماههاي ديگر وجود ندارد و ممکن نيست انسان در غير این ماه به آن فضايل و پاداش ها دست يابد.

در این ماه، بیش از سایر ماهها به قرائت و تدبر در قرآن توصیه شده است و انس با آن در این ماه باید در برنامه ریزی ها، جایگاه ویژه ای داشته باشد و نسبت به آن توجه بیشتری شود.

فرصت های ماه مبارك رمضان که به سرعت در حال گذر است را باید غنیمت شماریم ؛ چرا که این ماه مبارک، طلایی ترین لحظات عمر انسان های مومن بوده كه نفس هایش در نزد خدا به منزله تسبیح حق است و ثواب یك شب قدر با عمر انسان برابری می كند و باید انسان از این فرصت های طلایی بیشتر بهره مند شود و با معبود خود بیشتر انس گیرد .

مسلمانان با یک ماه روزه گرفتن، زمينه کاملي را براي پديد آمدن حالت تقوا به معناي کامل آن در خود فراهم می سازند؛ زيرا هر گاه انسان از انجام خواست هاي طبيعي تن، خود داري کرد به خوبي مي تواند از پيروي هواي نفس خود داري کند.

با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان، نورانيت و صفاي ويژه اي در روح انسان پديد مي آيد و براي عبادت و تهذيب نفس و اصلاح اخلاق، آمادگي خاصي در روزه داران نمودار مي شود. 

حلول ماه مبارک رمضان ، ماه بهار و نزول قرآن بر تمامی مسلمانان جهان مبارک باد.

 

احمد جعفری ندوشن

مسئول روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا