امیرحسین رادمنش

زندگی انسان در همه قرون و اعصار تابع مسائل و موضوعات محیطی مختلف بوده است. از زمانی که انسان مجبور به سکونت در دل کوهها و غارها بود تا امروز که در شهرهای مدرن و پیشرفته و شلوغ با جمعیت متراکم ساکن شده است همواره مقتضیات و شرایطی بوده که انسانها ناگزیر از توجه بدانها بوده‌اند. گسترش دانش و فن که پس ازانقلاب صنعتی و خاصه پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفته است. باعث افزایش جمعیت و مهاجرت، تراکم در نقاط گروهی، تشکیل شهرهای بزرگ با محله‌های پرجمعیت، افزایش قیمت و کمبود زمین، تأمین انرژی، حمل و نقل و مشکلات زیست محیطی زیادی شده لذا بشر مجبور به انجام تغییراتی در خصوص زندگی اجتماعی خود شده است.

یکی از شاخه‌های روان شناسی خود را متولی مطالعه و پژوهش در زمینه اثرات محیط فیزیکی بر زندگی انسانها می‌داند که از آن به روان شناسی محیط نگر تعبیر می‌شود. روان‌شناسان محیط‌نگر از جمله مسائلی که مورد مطالعه قرار می‌دهند، اثرات روان شناسختی زندگی در محیط های مختلف است ؛ محیط می‌تواند اثرات گوناگونی بر زندگی انسانها بگذارد. اخیراً در مطالعات روان شناسان این شاخه علمی دو موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

1 ـ فشارهای روانی

2 ـ کیفیت زندگی

سوال اصلی در این زمینه این است که انسانها چگونه برنامه‌ریزی کنند تا فشارهای روانی را مورد شناسایی قرار داده با آن مقابله کنند تا زندگی آنها از کیفیت مناسبی برخوردار باشد؟

از جمله راهکارها استفاده مناسب از عناصر مؤثر در ارتقاء بهداشت روانی شهروندان است که  بدانها پرداخته شده است. نظیر 1 ـ استفاده بجا از فضای سبز شهر 2 ـ کمک گرفتن از رنگها درموقعیتهای مختلف.

در بخش پایانی مقاله (1)با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام در خصوص محیط زیست گذری هرچند کوتاه بر منابع اسلامی در این زمینه شده است.

دغدغه خاطر انسان عصر حاضر در آستانه ورود به هزاره سوم میلادی حفاظت از محیط زیست است.

زیرا سلامتی و هستی‌اش بدان وابسته است.

طبیعتی که متعلق به همه عصرها و نسلهاست.

حفظ محیط زیست برای ادامه حیات مهمترین مسئله و چشم‌انداز در جهان کنونی است و شاید بتوان ادعا کرد که محیط زیست بعنوان یکی از مهمترین سامانه‌های حیات بخش و تضمین کننده زندگی سالم همواره تکیه گاه مهم و سالمی برای تداوم حیات بوده.

نماینده پیشرو حیات بر روی زمین و همراه دیرینه انسان است. دوستی و همگامی و همراهی محیط زیست و انسان چنان عمیق و گسترده است که بسیاری از آداب و سنن و رفتار و عقاید نسبت به محیط زیست در تفکر انسان پدید آمده و تا کنون نیز از رونق نیافتاده است.

بنابراین بحث محیط زیست فقط یک مقوله ملی و منطقه‌ای نیست، بلکه یک مقوله گسترده جهانی و بین‌المللی است. هرچند که بعضی از انسانها نسبت بدان بسیار بی‌توجه و سهل‌انگارند.


1-شهرسازی آنلاین-بانک اطلاعات شهرساز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا