یک فیزیوتراپیست و رئیس هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در شعبه یزد روشهای استفاده صحیح از تبلت را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی: ذبیح الله برجسته فیزیوتراپیست و رئیس هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در شعبه یزد در پاسخ به این که چگونه به شیوه درست، تبلت‌ها را در دست بگیریم؟ تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های کاربرانی که هر روز، دو سه ساعت یا بیشتر از تبلت استفاده می‌کنند، پیدا کردن راه‌هایی برای در دست گرفتن آسان تبلت‌ها بدون آسیب دیدن به گردن و مفاصل دست‌هایشان هستند.

وی ادامه داد: بدیهی است که وقتی تبلت‌ها به خصوص تبلت‌های ۱۰ اینچی را مدت طولانی در دست بگیریم، می‌توانند برای سلامتی ما مشکل‌زا باشند.

این فیزیوتراپیست با اشاره به این مطلب که ما تبلت‌ها را در ۲ وضعیت اصلی نشسته و خوابیده استفاده می‌کنیم افزود: . در حالت نشسته ۳ حالت شامل گذاشتن  تبلت روی پاها، تبلت را روی میز می‌گذاریم و پشت میز می‌نشینیم و تبلت را با یک دست یا دو دست می‌گیرم، دست‌ها را کمی بالا می‌آوریم و تبلت را در ارتفاعی نزدیک به سرمان می‌گیریم رخ می دهد.

برجسته با اشاره به شیوه های درست برای گرفتن تبلت گفت:  در حالت نشسته، هر چه تبلت را بالا‌تر بگیریم، طوری که به سرمان نزدیک‌تر باشد، از لحاظ ارگونومی، وضعیت صحیح‌تری گرفته‌ایم، از آنجا که نمی‌شود به صورت طولانی با دست تبلت را بالا گرفت، ایده‌آل این است که از میزی ارتفاعش کمی از حد روتین بیشتر باشد استفاده کرد، طوری که وقتی دستتان را روی میز می‌گذارید و تبلت را به دست می‌گیرید، تبلت ارتقاعی نزدیک به ارتفاع سرتان داشته باشد و یا از میز مخصوص آن استفاده کرد.

 این فیزیوتراپیست یادآورشد: اگر موارد استفاده صحیح از تبلت رعایت نشود، در طولانی‌مدت دچار آسیب مفاصل و اندام‌ها که ناشی از گرفتن وضعیت ثابت و بی‌تحرک به مدت طولانی است می شود.

 دقت کنید تبلت‌ها برای تایپ طولانی طراحی نشده‌اند!

برجسته خطاب به کاربران تبلت خاطرنشان کرد: اگر زیاد با تبلت تایپ کنید، انگشت شست شما دچار مشکل می‌شود. پس اگر با تبلت زیاد تایپ می‌کنید به فکر تهیه یک کیبورد به عنوان وسیله جانبی باشید از سوی دیگر هنگام کار با تبلت از حالت نشسته خارج شده و کمی قدم بزنید.

این فیزیوتراپیست در ادامه عنوان کرد: یکی از مشکلات کار با تبلت‌ها در حالت خوابیده، فشاری است که وزن تبلت روی کف دست و مچ‌ها وارد می‌آورد، در حالت نشسته این فشار محسوس نیست، اما در حالت خوابیده، چون وزن بیشتر روی لبه تبلت توزیع می‌شود، میزان فشار بیشتر می‌شود، بیشتر این فشار روی قاعده انگشت شست (عضات تنار) وارد می‌آید.

وی با بیان این که کاربران تبلت هنگام استفاده به شکل خوابیده و به صورت طولانی مدت دچار مور مور کف دست می شوند توصیه کرد:  به صورت آگاهانه، هر چند دقیقه یک بار تبلت را در دست‌هایتان جابه جا کنید، به طوری که وزنش مدام به یک نقطه دستتان وارد نشود.

این فیزیوتراپیست با تاکید بر این که دست‌هایتان را گاهی کمی ورزش بدهید افزود:  در صورت مورمور شدن دستها سندرم CTS یا تونل کارپال در فرد رخ می دهد ، در این اختلال کانالی که در مچ دست وجود دارد و عصب دست از آن می‌گذرد، تنگ می شود لذا این افراد در حالت خوابیده، از تبلت استفاده نکنند و با احتیاط زیاد یا با استفاده از وسایل جانبی از تبلت استفاده کنند.

 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا