معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار در همايش شانزدهم يزد شناسي با موضوع پيشينه عفاف و حجاب در يزد، گفت: ما هنوز زبان مناسب براي تفهيم عفاف و حجاب را براي نسل جديد نيافته ايم. از اين رو و با توجه به رسالت مهمي كه در اين خصوص است، نياز به هم افزايي بين سازماني براي اجراي برنامه ها داريم.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، "محمد علي طالبي"، صبح چهارشنبه 25 تير، در همايش شانزدهم يزد شناسي، با موضوع "پيشينه عفاف و حجاب در يزد با تاكيد بر نقش زنان يزدي در مبارزه با كشف حجاب اجباري" كه با حضور مدير كل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري، مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، مدير كل روابط عمومي استانداري و همچنين جمعي از فرهيختگان استان در مركز همايش دانشگاه علوم پزشكي و به همت سازمان اسناد و كتابخانه هاي ملي استان برگزار شد، در خصوص بحث حجاب و عفاف به سخنراني پرداخت.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد، سر آمد حركت هاي مقاومتي در برابر عوامل داخلي و خارجي كه سعي بر تحليل الگو هاي پذيرفته شده ديني داشته اند را مقاومت در برابر كشف حجاب عنوان كرد و اين پيشينه مثبت را افتخار مردمان دارالعباده در طول تاريخ دانست.
طالبي با بيان اينكه رعايت حجاب و عفاف در استان يزد بسيار روشن است، گفت: پيشينه مردم يزد در اين خصوص نشان دهنده تلاش رهبران ديني اين استان بوده است.
وي افزود: اين پيشينه مثبت مردمان يزد كافي نيست؛ چراكه امروز با توجه به شرايط موجود، رسالت و ماموريت مهمي پيرامون حجاب و عفاف بر عهده متوليان خواهد بود. از اين رو، لازم است همه ما در احياي فرهنگ گذشتگان كوشا باشيم.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در خصوص عفاف و حجاب كارهاي بسياري در استان انجام شده است، گفت: اين امور كافي نيست و ما همچنان در بحث عفاف و حجاب دچار مشكل هستيم.
وي افزود: مشكلات استان ما در سطح پايين تري نسبت به سايرين است، اما بحث نبود مفاهمه بين نسلي وجود دارد و ما هنوز زبان مناسب براي تفهيم عفاف و حجاب را براي نسل جديد كه در هجمه فرهنگ هاي متعدد قرار گرفته اند، نيافته ايم.
به گفته وي، در اين خصوص نياز به برنامه ريزي مدون است به گونه اي كه اين برنامه ها مورد حمايت و پذيرش نخبگان جامعه بوده و با همت و عزم ملي تحقق يابد.
طالبي افزود: اينكه هردستگاه به تنهايي برنامه اي را در نظر بگيرد بسنده نمي كند بلكه مي بايست در اين مسير هم افزايي بين سازماني صورت بگيرد و برنامه ها در يك راستا باشند.
وي ضعف عمده در برنامه ريزي فرهنگي را در خصوص مخاطب شناسي عنوان كرد و اين مشكل را در حوزه حجاب و عفاف نيز صادق دانست و گفت: البته اين ايراد براي هماش هايي از اين دست صادق نيست؛ چراكه در اين جلسه مخاطبان خاص گرد هم آمده اند.


پوشش در دوران باستان نشانه احترام و طبقه بالاي اجتماعي زنان بود


"فخر السادات خامسي هامانه" نيز در اين همايش به ارايه چكيده اي از مقاله علمي پژوهشي خود با عنوان "چادر؛ پوشش اسلامي با پيشينه ايراني" كه در همايش بين المللي تجليل از طلايه داران عفاف و حجاب جزو 10 مقاله برگزيده شناخته شده بود، پرداخت.
مدير كل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري، با اشاره به فلسفه حجاب از ديد شهيد مطهري، بحث عفت و پاكدامني را بحثي فطري دانست و گفت: انگيزه پوشش در ميان زنان از دوران گذشته تاكنون وجود داشته است و يك نوع وظيفه اخلاقي و كرامت انساني به شمار مي آيد.
خامسي به بحث پوشش و حجاب در ايران باستان پرداخت و در اين خصوص گفت: پوشش در دوران باستان موجب فضيلت و حرمت زن و ويژه اشراف و طبقات بالاي اجتماعي بوده است و به اين وسيله زنان محترم و داراي طبقات بالاي اجتماعي از زنان بد نام تمايز داده مي شدند.
وي همچنين در مورد مباحثي با عنوان سرآمدي ايرانيان در صنعت پوشاك، بازتاب قدمت پوشاك در قالب واژه هاي ايراني، ريشه يابي واژه چادر، پيشينه استفاده از چادر در فرهنگ ايراني و همچنين ويژگي هاي چادر در عهدهاي متعدد تاريخ سخن گفت.
گفتني است در اين همايش علمي، " سيد محمد جواد صداقت كشفي" پژوهشگر و قائم مقام صدا و سيماي مركز يزد، "محمد رضا ملك ثابت" عضو هيأت علمي دانشگاه و مدير اسناد و كتابخانه ملي استان با موضوع "يزد در اسناد تاريخي كشف حجاب"، و همچنين  " خانم نيك پور" پژوهشگر و مدير مدرسه علمه الزهرا (س) يزد، با موضوع دستاورد هاي حجاب، به ارايه سخناني پرداختند.






سایت خبری یزد

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا