به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي يزد در اين همايش علمي كه با حضور بيش از 100نفر از فرهيختگان استان،  پيشكسوتان،  علاقمندان  به پژوهش هاي تاريخي وكارشناسان حوزه زنان و حجاب در مركز همايش دانشگاه علوم پزشكي برگزار شد به موضوع پيشينه عفاف وحجاب در يزد با تاكيد بر نقش زنان يزدي در مبارزه با كشف حجاب اجباري پرداخته شد.

درابتداي اين همايش محمدرضا  ملك ثابت مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و دبير همايش هاي علمي يزد شناسي  ضمن خوشامد گويي به حضار و تشكر از دفتر امور بانوان و خانواده استانداري براي همكاري در برگزاري اين همايش، انتقال گنجينه عظيم و غني فرهنگ اسلامي و ايراني را درگرو حفظ و نگهداري باورها و تبيين تاريخ افتخارات اين مرزوبوم دانست و افزود: برگزاري همايش هاي يزد شناسي نقش مهمي در تقويت باورهاي ديني و ملي و بيان هويت و گذشته با شكوه ايران و يزد داشته است.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه در ادامه ضمن سخنراني علمي و تاريخي درباره خواستگاه و زمينه هاي مبارزه استعمار و دولت هاي دست نشانده با حجاب زنان در كشورهاي اسلامي و ايران؛ به موضوع پيشينه عفاف و حجاب يزد در اسناد تاريخي كشف حجاب پرداخت و تصاويري از نمونه اسناد آن زمان را ارائه داد.

ملك ثابت گفت:استان یزد در ماجرای مبارزه مردم ایران با پدیده شوم كشف حجاب اجباری رضاخان دارای ویژگی های ارزنده ای است كه این استان را در سطح كشور متمایز كرده است.یكی از آنها مقابله شجاعانه عالم مجاهد شهید شیخ محمد تقی بافقی در برابر حضور بی حجاب همسر رضا شاه در حرم حضرت معصومه(س)است كه منجر به تعویق هشت ساله كشف حجاب در ايران شد .

همچنين آيت الله حائري يزدي در حوزه علميه قم و بسياري از روحانيون يزدي به اين امر اعتراض كردند كه اغلب آنها بازداشت و تبعيد شدند و اسامي آنها در اسناد مربوط به آن دوران موجود است.

وي اقدام آگاهانه و شجاعانه زنان يزدي در ارسال نامه اعتراض به مجلس شوراي ملي را نيز نوعي مبارزه مدني و ديپلماتيك دانست كه در آن زمان سابقه نداشت، چرا كه زنان كشور تنها از طريق مبارزه منفي يا حركت هاي انقلابي مانند مسجد گوهر شاد مخالفت خود را با كشف حجاب نشان مي دادند.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان با توجه به ويژگي هاي خاص يزد در مبارزه با كشف حجاب پيشنهاد كرد همايش ملي مبارزه با كشف حجاب در سالروز اين پديده شوم(17دي ماه)در يزد برپا شود.

مدرس تاريخ دانشگاه در بخش پاياني سخنان خود گفت:هرچند قانون كشف حجاب اجباري با رفتن رضا خان لغو شد، اما مبارزه با حجاب از دستور كار استعمارگران و وابستگان داخلي آنها خارج نشد .وي افزود در دوره پهلوي دوم بجاي مقابله با "حجاب" به مقابه با "حيا" برخواستند وبجاي سلاح" سر نيزه" از سلاح "تبليغات" استفاده كردند.رژيم شاه با ياري رسانه هاي گروهي وسينما سياست رواج بي حجابي وبي عفتي را دنبال كرد،  هر چند در مقابل او زنان ايران به حجاب خود جنبه سياسي ایدئولوژیك دادند واز آن براي مبارزه با طاغوت تا پيروزي اتقلاب اسلامي ادامه دادند.

ملك ثابت گفت : اكنون نيز رواج بي بندباري و عادي سازي ارتباط محرم ونامحرم از اهداف اصلي شبكه هاي مخرب ماهواره اي است.

 وي اظهار اميدواري كرد كه مردم ايران در اين زمان نيز  در مقابل جنگ نرم دشمن بايستند و از هويت فرهنگي خويش دفاع كنند.

در ادامه دكتر محمد علي طالبي معاون سياسي امنيتي استاندار يزد ضمن تشكر از سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و دفتر بانوان و خانواده استانداري براي برگزاري همايش عفاف و حجاب گفت:استان يزد با توجه به اينكه همواره در در طول تاريخ از يك خواستگاه ديني و اعتقادي برخوردار  بوده است مردمانش اهتمام به رعايت عفاف و حجاب را سر لوحه كار خود قرار داده اند و حتي سرآمد حركت هاي مقاومتي در برابر عوامل داخلي و خارجي كه الگوهايي به غير از الگوهاي ديني داشته اند بوده اند.

وي ضمن اشاره به ايستادگي رهبران ديني يزد مانند شيخ محمد تقي بافقي در مقابل جريان كشف حجاب به رسالت سنگين امروز در حفظ عفاف و حجاب اشاره كرد و افزود:

علا رغم كارهاي بسياري كه در بحث رعايت حجاب در جامعه انجام شده است و بن مايه هايي كه در جامعه داريم هنوز در رعايت عفاف و حجاب مشكلاتي وجود دارد و وضعيت جامعه ما به صورتي است كه مي بينيد.

وي ريشه اين مشكلات را در دو محور  قابل بررسي دانست:1.عدم مفاهمه بين نسلي موضوع حجاب در مقابل هجمه هاي داخلي و خارجي 2.موازي كاري دستگاه هاي مسئول در زمينه سياستگذاري عفاف و حجاب مانند نيروي انتظامي، استانداري و ...

طالبي با بيان اينكه رعايت عفاف و حجاب در استان يزد بسيار روشن است گفت:پيشينه مردم يزد در اين خصوص نشان دهنده تلاش رهبران ديني اين استان بوده است.

وي افزود:اين پيشينه مثبت مردمان يزد كافي نيست، چرا كه امروز با توجه به شرايط موجود، رسالت و ماموريت مهمي پيرامون عفاف و حجاب بر عهده متوليان خواهد بود.از اين رو لازم است همه ما در احياي فرهنگ گذشتگان كوشا باشيم.

به كفته وي در اين خصوص نياز به برنامه ريزي مدون است به گونه اي كه اين برنامه ها مورد حمايت و پذيرش نخبگان جامعه بوده و با همت و عزم ملي تحقق يابد.

طالبي افزود اينكه هر دستگاهي به تنهايي برنامه اي را در نظر بگيرد بسنده نمي كند بلكه مي بايست در اين مسير هم افزايي بين سازماني صورت بگيردو برنامه ها در يك راستا باشند.

وي ضعف عمده در برنامه ريزي فرهنگي را در خصوص مخاطب شناسي عنوان كرد و اين مشكل را در حوزه عفاف و حجاب نيز صادق دانست و گفت:

البته اين ايراد براي همايش هايي از اين دست صادق نيست؛ چرا كه در اين جلسه مخاطبان خاص علمي گرد هم آمده اند.

در ادامه اين همايش خانم دكتر خامسي مشاور استاندار و مدير كل امور بانوان و خانواده استانداري به ارايه چكيده اي از مقاله علمي پژوهشي خود با عنوان "چادر؛ پوشش اسلامي با پيشينه ايراني" كه در همايش بين المللي تجليل از طلايه داران عفاف و حجاب جزو 10 مقاله برگزيده شناخته شده بود، پرداخت.

مدير كل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري، با اشاره به فلسفه حجاب از ديد شهيد مطهري، بحث عفت و پاكدامني را بحثي فطري دانست و گفت: انگيزه پوشش در ميان زنان از دوران گذشته تاكنون وجود داشته است و يك نوع وظيفه اخلاقي و كرامت انساني به شمار مي آيد.

خامسي به بحث پوشش و حجاب در ايران باستان پرداخت و در اين خصوص گفت: پوشش در دوران باستان موجب فضيلت و حرمت زن و ويژه اشراف و طبقات بالاي اجتماعي بوده است و به اين وسيله زنان محترم و داراي طبقات بالاي اجتماعي از زنان بد نام تمايز داده مي شدند.

وي همچنين در مورد مباحثي با عنوان سرآمدي ايرانيان در صنعت پوشاك، بازتاب قدمت پوشاك در قالب واژه هاي ايراني، ريشه يابي واژه چادر، پيشينه استفاده از چادر در فرهنگ ايراني و همچنين ويژگي هاي چادر در عهدهاي متعدد تاريخ سخن گفت.

حجت الاسلام و المسلمين سيد جواد صداقت كشفي پژوهشگر و جانشين صدا و سيماي مركز يزد از ديگر سخنرانان اين همايش علمي بود كه ضمن ارائه مصاديق حال و گذشته به موضوع حفظ حريم محرم و نامحرم در يزد پرداخت.

سخنران پاياني اين همايش علمي سركار خانم نيك پور مدير مدرسه علميه الزهراي يزد بود كه با ذكر مصاديق قرآني عفاف و حجاب در خصوص دستاوردهاي حجاب و آسيب  شناسي آن در يزد ارائه سخن نمودند.

در حاشيه اين همايش نمايشگاهي از اسناد ويژه عفاف و حجاب يزد و اسناد اداري يزد در خصوص اجراي امريه كشف حجاب به نمايش در آمده بود كه مورد استقبال عموم شركت كنندگان قرار گرفت.

اين همايش كه از ساعت 9:30 صبح روز 25 تيرماه آغاز شده بود تا ساعت 12 ادامه يافت.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا