فروغ میرجلیلی، متولد 1363، متاهل و دارای یک فرزند، دانشجوی دوره دکترای رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه یزد............

 فروغ میرجلیلی، متولد 1363، متاهل و دارای یک فرزند، دانشجوی دوره دکترای رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه یزد. وی در سال 1381 در کنکور سراسری در گروه زبان های خارجی رتبه چهارم کشوری و رتبه اول منطقه را کسب کرده است و با انتخاب دانشگاه یزد، مقطع کارشناسی (زبان و ادبیات انگلیسی) و کارشناسی ارشد (آموزش زبان انگلیسی) را در این دانشگاه گذرانده است. وی هم اکنون در دوره دکترای آموزش زبان انگلیسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل است.

میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، با ابراز رضایت از رشته و دانشگاه انتخابی خود می گوید: دانشجویان می بایست رشته مورد علاقه خود را بدون توجه به توقعات دیگران، متناسب با علاقه خودشان انتخاب کنند وتحت تاثیر دیگران قرار نگیرند.

دبیرستان، کنکور، انتخاب رشته و ورود به دانشگاه

من دوره اول دبیرستان را در مدرسه سنت اندروز در شهر کلچستر انگلیس و دوره دوم دبیرستان را در مدرسه نمونه یزد گذرانده ایم. در سال 1381 در کنکور سراسری در گروه زبان های خارجی شرکت کردم ورتبه چهارم کشوری ورتبه اول منطقه راکسب کردم و باوجود اینکه می‌توانستم در دانشگاه‌های دیگر ثبت نام کنم دانشگاه یزد را انتخاب کردم.

دیپلم ریاضی فیزیک دارم و با توجه به رتبه سال کنکور در رشته ریاضی می‌توانستم در یکی از رشته های مهندسی نیز قبول شوم ولی با توجه به علاقه ام به رشته زبان انگلیسی، با اطمینان کامل رشته زبان انگلیسی را انتخاب کردم و شاید یکی از دلایل رسیدن من به تحصیلات تکمیلی در این رشته؛ علاقه مندی من بود. به نظر من دانشجویان می بایست رشته مورد علاقه خود را بدون توجه به توصیه وسفارش دیگران، متناسب با علاقه خودشان انتخاب کنند وتحت تاثیر دیگران قرار نگیرند البته به نظر من دانستن یک زبان غیر از زبان مادری آن هم کامل و تدریس آن، بسیار نشاط آور و شادی بخش است .

چرا دانشگاه یزد؟

من همیشه علاقه داشتم در شهر محل سکونتم و در کنار خانواده با آرامش تحصیل کنم. خانواده وخصوصا پدرم نیز که سابقه خدمت در دانشگاه یزد را دارند و وضعیت دانشگاه‌های کشور را می‌دانستند مرا به این امر تشویق می کردند. از این انتخاب بسیار خوشحال و راضیم.

استادان جوان و پر انگیزه

از دوره کارشناسی به علت آنکه رتبه اول را داشتم مستقیما به دوره کارشناسی ارشد وارد شدم که البته می‌توانستم به سایر دانشگاه‌ها بروم ولی دانشگاه یزد را انتخاب کردم چون استادان دانشگاه یزد اغلب جوان و پر انگیزه هستند و به دانشجو و کلاس و درس توجه بیشتری دارند. در دانشگاه‌های با سابقه این توجه کمتر است. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد به همکاری درآموزش عالی امام جواد(ع) دعوت شدم و در آنجا به عنوان مربی مشغول کار شدم. همزمان با استفاده از بورس تحصیلی مربیان وپس از امتحان و مصاحبه و قبولی می‌توانستم در یکی از دانشگاه‌ها که البته پذیرش چند دانشگاه در تهران و اصفهان را  داشتم وارد مقطع دکترا شوم که این بار به خاطر کارم  در یزد مجددا دانشگاه یزد را انتخاب کردم که فکر می‌کنم اگر شرایط کار را هم نداشتم باز دانشگاه یزد را انتخاب می‌کردم چون از تحصیل در این دانشگاه رضایت داشتم.

تماس با دوستان ممتازی که تحصیل در دانشگاه‌های دیگر را آزموده اند

اتفاقا برخی از هم دوره های تحصیلی ام که رتبه های خوبی  هم داشتند  دانشگاه یزد را انتخاب نکردند و به دانشگاهای دیگر رفتند و حال که مقایسه می‌کنیم دانشگاه یزد چیزی کمتر از دانشگاه‌های دیگر ندارد و حتی می‌توان گفت که در دانشگاه یزد انگیزه تحصیل در دانشجویان وتلاش استادان گروه در بعضی موارد بیشتر نیز هست واین امتیاز خوبی است.

دانشگاه یزد در مقایسه با دانشگاه‌های قدیمی دانشگاه جوانی است و دو دوره است که در رشته زبان دانشجوی دکترا پذیرفته است و طبیعی است که نمی‌توان آن را با دانشگاه‌های با سابقه مقایسه کرد و این موضوع برای اکثر رشته های این دانشگاه صادق است ولی روند پیشرفت سریع را می‌توان مشاهده کرد؛ که ارتقای علمی روز افزون  اعضای هیأت علمی در مدت کوتاه؛ مقالات علمی و تلاش دانشجویان و استادان  از آن جمله است و ان‌شا الله باحضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی  این روند سریعتر وپر بار تر هم خواهد شد و با توجه به فرهنگ تلاش  و سخت کوشی در استان یزد، مسلما دانشگاه یزد در آینده یکی از دانشگاه‌های طراز اول کشور خواهد شد.

آینده شغلی؟

من هم اکنون عضو هیات علمی و مدیر گروه زبان انگلیسی موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) که یکی دیگر از مراکز آموزش عالی پر تحرک و نو آور استان است، هستم. ولیکن متاسفانه بازارکار برای تحصیل کرده‌ها  دچار رکود بی‌سابقه‌ای شده است ولی دانشگاه‌ها می‌توانند با راه اندازی بانک اطلاعات از تحصیل کرده‌های خوب و ماهر خود و با ایجاد ارتباط با جامعه دانش‌آموختگان خود آنها را به بازار کار معرفی کنند که در این صورت جامعه و بخش خصوصی که در شرایط موجود مهمترین متقاضی تحصیلکرده های ماهر هستند راحت ترو با اطمینان بیشترآنان راپذیرا خواهد بود. این موضوع مختص بخش صنعت نیست بلکه باید دانشگاه با سایر بخشهای جامعه هم نیز این ارتباط مداوم را بر قرار نماید.

خوشبختانه رشته زبان با توجه به رشد سریع مراکز آموزش زبان و نیاز به مدرس زبان از پیش دبستانی نا تمامی سطوح دانشگاه و نیاز به دانش آموختگان این رشته در سایر بخش های جامعه از جمله صنعت، بازار کار  نسبتا خوبی دارد.

توصیه‌ای برای آنان که در آستانه انتخاب رشته‌اند

توصیه من وحتی توصیه خیلی ها اینست که حداقل تا دوره کار شناسی بهتر است محل تحصیل در محل زندگی باشد. مشکلات اقتصادی؛ ناهنجاری‌های اجتماعی و پدیده های روحی روانی ناشی از دوری از محیط خانواده و غیره درشهرهای غیر از محل زندگی، باعث افت تحصیلی وکاهش راندمان  کار دانشجویان است واین تجربه‌ای است که درتماس با سایر دوستانم که در شهرهای دیگر تحصیل کرده اند برایم حاصل شده است ولیکن اغلب دانشجویان خصوصا در بدو تحصیل دوست دارند در محلی غیر از محل زندگی خانواده خود تحصیل کنند ولی پس از گذشت یک تا دو ترم؛ اکثرا نعمت بودن در کنار خانواده و تحصیل کردن در شهر خود  را حس می‌کنند. 

نیازهای جامعه

اولین وظیفه من به عنوان فردی که در رشته آموزش زبان انگلیسی تحصیل کرده است تدریس درست زبان انگلیسی و تربیت مدرسان زبان انگلیسی است. ولی نقش رشته من به آموزش خلاصه نمی شود. استان یزد یک استان صنعتی است و کلیه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در یزد اگر دارای مهارت کافی باشند صنعتی بودن استان می تواند فرصت شغلی مناسبی برای آنها باشد، خصوصا کسانی که دارای مهارت مورد نیاز بازار کار هستند. البته مهارت صرفا دانستن یک کار فنی نیست بلکه مثلا دانشجوی رشته زبان که با راحتی می تواند انگلیسی صحبت کند و یا بنویسد ویا ترجمه کند و یا دانشجوی حسابداری که با نرم افزارهای موجود در بازار کار آشناست و یا هر دانشجویی که در رشته تحصیلی خود و با نگاه به نیاز های جامعه در دوره تحصیل خود تلاش و دانش اندوزی  می کند، دارای مهارت است که البته دانشگاه ها می توانند با این رویکرد؛ علاوه بر آموزش دروس آکادمیک ؛ دانشجویان را کمک نمایند.  

در مورد رشته زبان هم مراودات بازرگاني خارجی بين كارخانجات مستقر دراستان يزد و برخي از كشور ها؛  شرايط براي خدمت دانش‌آموختگان اين رشته نيز بيشتر از ساير استان‌ها فراهم است. من به سهم خود سعي دارم علاوه بر آموزش زبان در اين حيطه ها نیز فعاليت کنم.

الگويی برای زندگي

الگوي من در زندگی و تحصیل  پدرم است. ایشان دانشیار(باز نشسته) رشته فیزیک دانشگاه یزد هستند.  حتي در تدریس نيز از توصیه های ايشان استفاده مي‌کنم. ايشان با شناختي كه از محيط‌هاي علمي ، صنعتي و بازرگاني دارند، راهنمای خوبي در مقاطع مختلف تحصيلي وزندگي برايم بوده اند. و يكي مشوقان اصلی من براي انتخاب رشته زبان انگليسي، پدرم بوده اند چون علاقه من به این رشته را دریافته بودند  و به توصیه ايشان من دانشگاه يزد را براي تحصيل انتخاب كردم و خدا را شکر اصلا  پشیمان نیستم.

چشم اندازهای یک دانشگاه جوان

دانشگاه جوان يزد به سرعت به سمت يك دانشگاه مطرح در كشور پيش مي رود . با گسترش چشمگيرش مسلما به اهداف خود كه قرار است جزء 10 دانشگاه اول كشور باشد خواهد رسيد. به نظرم دانشگاه یزد برنامه اي استراتژيك طولاني مدت يعني برنامه براي چندين سال آينده ندارد و يا اگر دارد من اطلاع ندارم. در برخي از كشور ها براي دانشگاه هاي خود برنامه هاي صدساله و حتي بيشتر تعريف كرده اند . عدم برنامه طولاني مدت باعث پراكندگي كار و كاهش راندمان مي شود.

نكته ديگري كه بايد به آن توجه شود اينست كه دانشگاه یزد بايد در چند رشته مشخص صاحب نام شود وبه صورت قطب علمي كشور در آن رشته درآيد این رویکرد در اکثر دانشگاه های دنیا وجود دارد.

 

گزارشگر: الهام میرفخرائی

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا