استاندار یزد در نشست مسئولین عالی قضایی استان با فرمانداران خاطر نشان ساخت: واقعیت این است که در عصر حاضر میان نسلها فاصله ایجاد شده و نسل جدید بسیاری از مسائل را پذیرا نیست چون در فرهنگ متفاوتی رشد کرده و این امر باید مد نظر مسئولین قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" یک شنبه شب 29 تیرماه در نشست تخصصی مسئولین عالی قضایی استان با استاندار و فرمانداران سراسر استان با موضوع پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی، که در محل اداره کل دادگستری یزد برگزار شد، ضمن تشکر از برگزاری این جلسه ، خواستار ارتقاء سطح تعامل میان دستگاه های قضایی و اجرایی استان شد و این امر را رافع بسیاری از مشکلات و زمینه ساز هماهنگی های لازم جهت پیشگیری از وقوع جرائم دانست.
وی سپس خطاب به فرمانداران و مدیران اجرایی حاضر در این نشست خاطر نشان ساخت: انتظار این است که در چنین جلساتی، در کنار طرح موضوعات و مشکلات، پیشنهادات و راهکارهای لازم برای برون رفت از وضعیت فعلی و حرکت به سمت وضع مطلوب ارائه شود و این نشستها تنها به بیان مشکلات محدود نگردد.
استاندار یزد خاطر نشان ساخت: هر چه زمان می گذرد ، شرایط ما نیز تغییر می کند و زمینه های بروز و ظهور جرائم بیشتر می شود برای همین است که روندی که اکنون در جامعه مشاهده می شود، روند افزایش جرم است و از طرفی ساختارهای مردمی ما نیز روز به روز با گسست مواجه می شود.
وی با اشاره به حل اختلافات محلات توسط ریش سپیدان هر محله در سالهای گذشته ، به فضای فرهنگی، اجتماعی آن دوران اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم مراجعه به دادگاه و کلانتری را برای خود ننگ می دانستند و افتخار می کردند که حتی برای یکبار هم به مراجع قضایی و پلیس مراجعه نکرده اند و این به واسطه فضای فرهنگی حاکم بر جامعه بود که تلاش می کرد مشکلات و اختلافات را در درون خود حل و فصل نماید.
عالی ترین مقام اجرایی استان با طرح این سوال که چرا اکنون با انبوه پرونده های جرائم مختلف مواجه هستیم، به دلایلی همچون تغییر بافت جمعیتی، تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی و مهیاتر شدن زمینه بروز جرائم اشاره کرد و گفت:
حال باید چگونه به میدان بیاییم که این مشکلات حل و فصل شود؟
میرمحمدی در ادامه خطاب به فرمانداران محترم در رابطه با اجرایی کردن طرح مشاوره در زمینه حل اختلافات و پیشگیری از وقوع جرائم تاکید کرد: باید با تشکیل کمیته های مشاوره و ایجاد شبکه ای از کمیته های محلی و شناسایی افراد مورد اعتماد و وثوق محلات و عضویت ایشان در این کمیته ها ، کلیه اختلافات درون محلات جهت حل و فصل به این کمیته ها ارجاع شود زیرا در محلات مردم یکدیگر را بهتر می شناسند و این شناخت باعث ایجاد یک پیوند عاطفی و لزوم پاسداشت حرمت و حیثیت افراد نزد آشنایان می شود و به حل و فصل اختلافات و پیشگیری از وقوع جرائم کمک می کند.
رییس شورای تامین استان در ادامه به نقش هیاتهای مذهبی و کانونهای مساجد در زمینه ارائه مشاوره برای حل اختلافات و پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و تصریح نمود: نهادهای متعددی در این زمینه وجود دارد اما متاسفانه به سراغ آنها نرفته و ارتباط و تعامل مثبتی با آنها نداشته ایم و زمینه مشارکت آنها در انجام اموری که خیر و صلاح جامعه در آن است را فراهم نکرده ایم.
استاندار یزد سپس به موضوع تشکیل کمیته های صلح و آشتی در شهرستانها اشاره کرد و از جمله کارکردهای این کمیته ها را حل و فصل اختلافات خانوادگی ذکر کرد و هدف از این امر را ارجاع کمترین پرونده به دادگاه دانست و گفت: در همین رابطه، تشکیل کمیته داوری هم از مواردیست که جنبه کارسازی در حل اختلافات دارد.
میرمحمدی سپس تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید با دقت به آن پرداخته شود، مشخص شدن زمینه های بروز و ظهور جرائم و دلایل آن است تا از این راه بتوان در مسیر پیشگیری از وقوع جرائم اقدام کرد .
وی همچنین قاطعیت موجود در اجرای دستورالعملهای قضایی ابلاغی را نیز یکی دیگر از عوامل پیشگیری از وقوع جرائم دانست و با اشاره به نقش مردم و تشکلهای مردمی در پیشگیری از وقوع جرائم تصریح کرد:
مردم باید به سمت ایجاد تشکلهای اجتماعی حرکت کنند و در عین حال انتظار دارند تا حمایت لازم از سوی مراجع ذیربط از آنها انجام شود و اطمینان دارم که اگر این تشکلها حمایت شوند بسیاری از مسائل از طریق این تشکلهای مردمی حل و فصل خواهد شد .
استاندار یزد افزود: همواره به مردم لزوم مشارکت در امور را یادآور می شویم اما مردم نمی دانند چگونه و با چه شیوه ای باید به این فرایند مشارکتی وارد شوند. بنابراین باید مسیر حرکت به سمت این مشارکت هموار شود و هرگاه این اتفاق افتاده، شاهد مشارکت بسیار چشمگیر مردم در این امور بوده ایم.
وی خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال برای شرکت مردم در مراسم ماه محرم بخشنامه و دستور العملی برای مردم صادر نمی شود بلکه مردم این سنت را حفظ کرده و مشارکت بالایی در انجام آن دارند.
میرمحمدی ادامه داد: متاسفانه بعضی سنتها از میان رفته و همه دستگاه های ذیربط باید بکوشند تا این سنتهای حسنه اجتماعی را احیاء کنند.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به موضوع گسست نسلها عنوان کرد: واقعیت این است که در عصر حاضر میان نسلها فاصله ایجاد شده و نسل جدید بسیاری از مسائل را پذیرا نیست چون در فرهنگ متفاوتی رشد کرده و این امر باید مد نظر مسئولین قرار گیرد.
استاندار یزد در ادامه این نشست با اشاره به لزوم مشارکت آموزش و پرورش و نقش بسیار سازنده معلمین در پیشگیری از وقوع جرم افزود: باید کسانیکه تاثیر گذاری بالایی بر رفتار دانش اموزان و قاطبه مردم دارند شناسایی نموده و در زمینه های مختلف نقش آنها را پررنگ نماییم.
وی سپس به فرمانداران توصیه نمود تا نسبت به فعال کردن واحدهای اجتماعی در فرمانداری ها و لزوم تعامل آنها با مردم و محلات جهت حل و فصل مشکلات اقدام کنند.
میرمحمدی برخورد قاطع دستگاه قضایی با مجرمین را یکی دیگر از عوامل پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: در کنار برخورد سنجیده دستگاه قضایی در جلوگیری از ضایع شدن حق شهروندان ، مشخص شدن مجازات تخلفات و جرائم سنگین ، میتواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد و از این بابت از آقای حیدری و همکاران ایشان صمیمانه سپاسگزارم چرا که در مواردی که مشاهده شده، برخوردهای دقیق ، حقوقی و قاطع در مواجهه با جرائم داشته و قانون را دقیق اجرا نموده اند.
استاندار یزد بر لزوم همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی با دستگاه قضایی جهت پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آثار زیانبار تخلفات در جامعه تاکید کرد و با اشاره به لزوم برخورد با تخلفات اتباع بیگانه گفت:
طرح ساماندهی اتباع بیگانه مراحل نهایی خود را طی می کند و در اولین جلسه شورای تامین مطرح خواهدشد تا وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.
وی در پایان ابراز امیدواری نمود تا نتایج عملی مباحث مطروحه در این نشست، در جلسه آتی مشخص شود و پیشنهادات جدید جهت حل مشکلات ارائه گردد.
گفتنی است در این دیدار که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار وی را همراهی می کرد، پس از ارائه گزارش مدیر کل دادگستری استان و معاون پیشگیری از وقوع جرم این اداره کل، تعدادی از فرمانداران استان، برخی از مسائل و مشکلات حوزه های تحت مدیریت خود را مطرح نمودند.



> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا