به گزارش اداره آموزش و بررسی های اداره کل دامپزشکی استان یزد: بیماری سل یک بیماری مزمن و مشترک بین انسان و دام می باشد که از دیر باز سلامت دام و انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است. مبارزه با این بیماری در حیطه وظایف ادارات دامپزشکی تعریف شده و در صدر برنامه هاي این ارگان قرار دارد. گاوهای آلوده مخزن باکتری سل بوده و میکرب را از طریق شیر و ترشحات تنفسی هنگام سرفه دفع نموده و از این طریق  انسان و سایر دام ها را مبتلا   می سازد. لذا مهمترین راه پیشگیری از بیماری خودداری از خرید گاوهایی است که فاقد گواهی تست سل هستند.

دکتر عبدالحسین زاده گفت: با توجه به اینکه واکسن خاصی برای پیشگيری از این بیماری وجود ندارد، انجام تست سل بر روی دام ها و تشخیص دام های آلوده به منظور جداسازی و کشتار دام آلوده بهترین راهکار موجود به منظور کنترل و مقابله با این بيماري مشترک می باشد. در همین راستا طی 4 ماهه اول سال جاری تعداد پنج هزار نوبت سر دام در استان یزد تحت پوشش تست سل قرار گرفتند؛ و تعداد 8 راس دام آلوده شناسایی گردیدند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: پس از انجام تست سل در صورتی که از وجود این بيماری در دام اطمینان حاصل شود اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام و یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می شود.

    دکتر عبدالحسین زاده ضمن تاکید مجدد بر قابل انتقال بودن این بیماری به انسان اظهار داشت: بیماری سل یک بيماری واگیر باکتریایی است که می تواند از راه شیرو فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و تماس با دام آلوده و حتی از طریق استنشاق هوای آلوده دامداری به انسان منتقل شود به همین دلیل رعایت نکات ایمنی در هنگام تماس با دام از جمله استفاده از ماسک و دستکش و خودداری از نگهداری دام ها به صورت متراكم در محیط های مرطوب و فاقد نور و تهویه مناسب؛ و اجتناب از مصرف فراورده های غیر پاستوریزه لبنی می تواند نقش بسزایی در کاهش آمار ابتلاء به این بیماری داشته باشد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا