صدرالدین دهقان

ناگفته هایی از فعالیت های سیاسی و مبارزاتی حضرت ایت الله سید جواد حیدری          صدرالدین دهقان

روحانیت اصیل و پیشتاز در طول تاریخ همواره با استبداد و اختناق حاکمان ظلم و جور  در حال ستیز و مبارزه بودند  اما حسب شرایط و موقعیت های اجتماعی و سیاسی ، شیوه های مبارزاتی متفاوتی  داشته اند .

چنانچه  می بینیم که این استراتژیک و تاکتیک  در شیوه های مبارزاتی ائمه و معصومین   با حکام جور وظلم نیز دیده می شود و در این میان حضرت آیت اله سید جواد حیدری نیز در زمان رژیم ظلم گستر  شاهنشاهی  در جهت تبین اسلام ناب محمدی و ترویج آموزه های دینی و آرمان های امام خمینی  در قالب و شکل فعالیت های  فرهنگی و عقیدتی  و گاهی فراتر، مجاهدت و تلاش  می نموده است  به طوری که این حرکت های انقلابی  همواره  مورد رصد و پیگیری سازمان  اطلاعات  و امنیت رژیم شاهنشاهی ( ساواک) بوده است .

ساواک در مورخه 11/ 03/ 1357 طی گزارشی در خصوص فعالیت های  انقلابی و سیاسی این عالم جلیل القدر می نویسد : آیت اله سید جواد حیدری با امام خمینی از طریق برادرش در نجف در تماس می باشد و اقداماتی در خصوص تایید منافع( امام )خمینی و خلاف مصالح مملکت انجام داده که گزارشات آن قبلا ارسال گردیده و می بایست منزل وی مورد بازرسی و از طریق دادسرای نظامی تحت تعقیب قرار گیرد .

هنگامی که به اجبار، بسیاری از روحانیون مطرح و سرشناس جهت مراسم ستایش و دعا برای سلامتی شاه در مسجد حظیره گرد هم آمده بودند ، رژیم شاهنشاهی متوجه غیبت و فقدان آیت الله حیدری می شود و همین حرکت منفی و هوشمندانه باعث دستگیری و بازجویی وی توسط ساواک می گردد.

وی در زمان پیش از شروع نهضت امام خمینی ودر آغاز آن با مجاهدان و مبارزان از جمله امام موسی صدر که در لبنان بود ارتباط داشت و کمک هایی را جهت تقویت جبهه جهاد در لبنان علیه اسرائیل ارسال می نمود که اسناد  این مکاتبات و وصول هدایا موجود  است.

حمایت عاطفی،سیاسی و اقتصادی از مبارزان تبعیدی و همچنین رسیدگی به خانواده آنها که به طور پنهانی توسط ایشان انجام می گرفت ، حساسیت ساواک را بر می انگیخت و با مخالفت انها رو برو می شد.

وی سپس بعدها از طریق آشنا نمودن مردم با احکام زلال اسلامی و سیره زندگی معصومین بذر آگاهی و معرفت را در مزرعه دل های مشتلق و جوانان طالب می پراکند.

 زبان سلیس و شیوا و ساده زیستی و مردم داری ،خلوص و زهد این عالم دیندار باعث گردید تا در قلوب مردمان این دیار یادگار بماند به طوری که مردم قدر شناس این خطه همچون تشییع پیکر مرحوم ایت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی از فرزند معنوی و شاگرد راستین این عالم جلیل القدر چنان تجلیل خود جوشی را بعمل آورند که در نوع خود بی نظیر بود.             یادش گرامی و روانش شاد

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا