رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

حدود ده سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران كه از تهران به آموزش و پرورش يزد منتقل شدم گاه در بعضي از نشست‌ها و جلسات فرهنگي مي‌شنيدم درباره يكي از مديران كل استان مي‌گفتند: فلاني در مراسمي حين سخنراني گفته است «...از اوج درياها تا قعر آسمانها...»
عده‌اي اين مطلب و ديگر جملاتي نظاير آن را دست آويز قرار داده بودند و نقل محافل شده بود و اين اشتباه لفظي را بارها تكرار مي‌كردند.
حال اگر در سال 1393 در برابر دوربين‌هاي تصويربرداري و ضبط صوت‌هاي خبرنگاران كه ميليون‌ها نفر منتظر شنيدن و ديدن صدا و سيماي دولتمردان و مسئولان هستند مشاهده ‌كنند نماينده‌اي نامه‌اي تنظيم نموده و به امضاي عده‌اي از همكاران و دوستانش در مجلس شوراي اسلامي رسانده و به جاي كلمه «باقي»، «باغي» نوشته است و يا در موضوع هسته‌اي معترضانه عليه دولت صحبت كرده و نامه‌اي در 5 صفحه با دستخط خود مرقوم نموده و به جاي« npt ان. پي. تي» به فارسي و لاتين نوشته است:« mpt ام. پي. تي.» بديهي است در اسرع وقت مطلب پخش مي‌شود، به گوش عموم مي‌رسد، درافواه مي‌چرخد، سينه به سينه نقل و در سايت‌ها و روزنامه‌ها و نشريات درج مي‌گردد و هر كسي بر اساس فكر و ذهن و سليقه خود برداشت خاصي مي‌نمايد.
و گاه در ماوراء بحار و در كشورهاي بيگانه دست آويز مخالفان و معاندان واقع مي‌شود و با تمسخر و توهين به آن مي‌نگرند.
«متن تذكر چند نماينده مجلس به وزير دادگستري كه به "خاتمي ممنوع"‌مشهور شد،‌توسط جواد كريمي قدوسي،‌نماينده مشهد و كلات نوشته شد و 8 نماينده ديگر هم بعد از مطالعه متن و موافقت با مندرجاتش امضا و تقديم هيات رئيسه كردند. در اين تذكر، كلمه "باقي"‌به غلط "باغي"‌نوشته شده و علاوه بر نويسنده‌ي تذكر، هيچ كدام از نمايندگان امضا كننده هم متوجه اين غلط املايي فاحش نشده‌اند!* البته غلط املايي در هر متني مي‌تواند رخ دهد ولي وقتي يك طرح،‌ تذكر يا سوال رسمي به عنوان سند در مجلس شوراي اسلامي ثبت مي‌شود نمي‌توان آن را توجيه كرد مخصوصا‌ً اين كه علاوه بر نويسنده، 8 نماينده مجلس هم آن را بررسي، مطالعه، ‌تاييد و امضا كرده‌اند. اين، گذشته از غير مرتبط بودن تذكر با وظايف وزير دادگستري است كه انتظار مي‌رفت لااقل نمايندگان شرح وظايف وزرا را بدانند!»1
«در طرح دو فوريتي كه توسط جواد كريمي قدوسي تهيه و به هيات رييسه مجلس ارائه شده است، دو بار به معاهده «ان پي تي» كه مهمترين بحث حقوق بين اللمل در بحث انرژي اتمي است، اشاره شده و عجيب آن كه هر دو بار هم به زبان انگليسي و هم به زبان فارسي نام اين معاهده «ام پي تي mpt»، درج شده است. يك بار در عنوان طرح 5 صفحه‌اي و يك بار در متن آن به زبان انگليسي. اين طرح 5 صفحه‌اي كه با خط خود كريمي قدوسي توسط اداره قوانين مجلس تكثير و در اختيار خبرنگاران قرار گرفته است در كادر مربوط به عنوان طرح اين عبارت را با خود دارد: الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌اي و مصاديق آن در چارچوب معاهده «ام پي تي» در مذاكرات هسته‌اي».
در بند نهم اين طرح نيز كريمي قدوسي عينا‌چنين نوشته است «‌هر گونه موافقت با خواسته‌هاي طرف مقابل نبايد خارج از معاهده «mpt» باشد».2
نمايندگان مجلس در جايگاهي قرار گرفته‌اند و قانون اختياراتي به آنها داده است كه حق دارند در همه مسائل داخلي كشور اظهار نظر كنند و حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارند و بهتر از همه بايد بدانند كه در ايران برابر با قانون اساسي جمهوري اسلامي اصل، بر برائت است و هيچ كس از نظر قانون مجرم شناخته نمي‌شود مگر اينكه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد بنابراين مادام كه از بيت‌المال حقوق مي‌گيرند و از امكانات دولتي استفاد مي‌كنند و از تريبون‌هاي رسمي سخن مي‌گويند بنا بر سوگندي كه به قران و بر شرف انساني خويش تكيه و ياد نموده‌ا‌‌ند بايد به حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم بيش از هر زمان ديگري پاي‌بند باشند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرهاي خويش استقلال كشور و آزادي مردم و تامين مصالح آنها را مدنظر داشته باشند.
نويسنده اين سطور ضمن رعايت ادب و احترام به همه دولتمردان و مسئولان اجرايي از جمله نمايندگان براي هيچ يك از مديران و شخصيت‌ها قداستي خاص قائل نيست. بزرگان دين اسلام به ما آموخته‌اند و قانون اساسي بر اين امر صحه گذاشته است كه همگان به جز 14 معصوم عليهم صلوات ا... در معرض خطا و اشتباه مي‌باشند.
هر فرد بنا بر علم و ادب و اخلاق و رفتار و كردار سياسي و سلوك با مردم و در نهايت عملكردش در دوران مديريت طرفداران و مخالفاني براي خود گذاشته است. تقوي هم كه ملاك برتري افراد مي‌باشد تشخيص دهنده ميزان آن، خداوند متعال است كه آگاه به عالم غيب و اسرار مي‌باشد.
لذا سيدمحمد خاتمي هم از جمله مديراني است كه ديگران مي‌توانند با رعايت انصاف عملكردش را مورد انتقاد قرار دهند.
عده‌اي از نمايندگان اظهار مي‌نمايند از آن چه كه گاه در مجلس مي‌گذرد شرمنده و خجالت زده مي‌شوند.
محسن اسماعيلي، عضو شوراي نگهبان، خاتمي را «شخصيتي نجيب و فرهيخته» توصيف كرد و «مرضيه حبيب‌چي» هم او را انساني فرهنگي دانست. حتي حسين مظفر، نماينده اصولگراي مجلس نيز ابايي از آن ندارد كه بگويد «براي شخص آقاي خاتمي احترام زيادي قايلم، انسان مودب و فرهيخته‌اي است.» بنابراين تلاش‌هاي جسته‌وگريخته معدودي از پايداري‌ها راه به جايي نبرده است. هادي شوشتري مي‌گويد: «كشور در وضعيت خاصي قرار دارد و مردم در انتظار تصميم‌هاي جدي از سوي مجلسند، نه اينكه يك روز بخواهيم با وضع قوانين تنبيهي براي امور شخصي مردم مانع ايجاد كنيم و روز ديگر براي رييس‌جمهوري يك دوره محدوديت بخواهيم. من به عنوان يك نماينده گاهي از آنچه در بهارستان مي‌گذرد خجل مي‌شوم. انتظار از مجلس بيش از اينهاست و ما گاهي درگير حاشيه‌ايم تا متن».3
«محمدابراهيم رضايي» نماينده خمين در نطق ميان دستور خود در مجلس برخي صفت‌ها را نسبت به مخالفان فكري و سياسي خود به كار برد كه قابل تأمل است. به گزارش خبرنگار پارلماني ايران او با اشاره به جلسه‌اي در اراك، شركت‌كنندگان در اين جلسه را شماري «عناصر متوهم» خواند كه در حمايت از «سران فتنه» صحبت كردند و دولت را وامدار خود دانستند. اين نماينده مجلس خطاب به اين عده گفت: «بايد بدانند كه سرداران و شيران اجازه نمي‌دهند صداي شغال و زوزه گرگ در اين منطقه شنيده شود. »4
«جالب اينكه بر اساس ارزيابي‌هاي دقيق برخي در همين بهارستان، طرفداران كسي كه دوبار براي نشستن بر صندلي رياست‌جمهوري ايران از مردم راي بالاي 20ميليون گرفت، چيزي حدود صدنفر از اعضاي حزب و فاميل و خانواده برآورد شده است. با اين حال در برابر ادعاي 9 نماينده مبني بر حكم شوراي امنيت ملي براي منع صدا و سيماي خاتمي، علي مطهري تاكيد دارد كه «شورايعالي امنيت ملي مصوبه‌اي مبني بر ممنوع‌التصويري آقاي خاتمي ندارد.»5
محترمانه به آقاي كريمي قدوسي پيشنهاد مي‌گردد در بيان مطالب دقت نمايد و سعي كند موقعيت جايگاه با عظمتي را كه در آن نشسته‌است فراموش ننمايد.
و همانطور كه طي مقاله‌اي در شماره 369 آيينه تحت عنوان «نقدي بر سخنان كريمي قدوسي در مجلس شوراي اسلامي» به اطلاع خوانندگان رسيد به خاطر رسيدن به اهداف گروهي به تحريف تاريخ اسلام نپردازد.
«نخستين شرط مديريت صحيح كه بنده‌ي خدا علي«ع» به مالك بيان مي‌فرمايد تقواي الهي است، پس تقواي الهي يعني تنظيم رابطه‌ي «من با جز من» در مسير كمال مطلق. مالكا: ماداميكه تقواي الهي ترا بالاتر از آلودگي‌هاي اختلاط با مردم قرار ندهد، انتصاب تو از طرف زمامدار، يا انتخاب تو از طرف همان مردمي كه تو خود جزئي فرو رفته در آلودگي‌هاي آنان هستي، به چه كار آيد؟! مگر تصور مي‌كني يك ماهي ناچيز كه جزئي بي اهميت از اقيانوس است بتواند به اقيانوس و محتويات آن آگاه گردد و حكومت بر آن نمايد؟! »6
حسن ختام مقاله به نقل فرازي ديگر از فرمايش مولاي متقيان حضرت علي(ع) اختصاص مي‌يابد كه آن حضرت مديران را از خشم، غضب، غرور و تندي زبان بر حذر داشته است.
«مبادا هرگز! در آنچه كه با مردم مساوي هستي امتيازي بخواهي، و از اموري كه بر همه روشن است، غفلت كني، زيرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسئولي، و به زودي پرده از كارها يك سو رود، و انتقام ستمديده از تو باز مي‌گيرند، باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندي زبانت، را در اختيار خود بگير، و با پرهيز از شتابزدگي، و فروخوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرونشيند و اختيار نفس در دست تو باشد. و تو بر نفس مسلط نخواهي شد مگر با ياد فراوان قيامت، و بازگشت به سوي خدا.»7
آقاي كريمي قدوسي! بسياري از مردم به هاشمي و خاتمي علاقه دارند حما‌يت عده‌اي از جمله اين علاقه‌مندان به نظام پيروزي دكتر حسن روحاني در انتخابات خردادماه 92 را به ارمغان آورد. راقم اين سطور نه مخالفت با روساي جمهور را مخالفت با حضرت پيامبر(ص) و نه اطاعت از آنها را اطاعت از خداوند مي‌داند تا آنجا كه برابر تعاليم عاليه اسلام و قانون اساسي عمل نموده‌اند مورد تاييد و قبول جامعه مي‌باشند در غير اين صورت دادگاه صالح و قانون، تكليف افراد را مشخص مي‌كند.

مدير مسئول

پي نوشت‌ها :
1- عصر ايران، 17/4/93
2- خرداد، 29/8/92
3- روزنامه شرق، 16/4/93
4- روزنامه ايران، 5/4/93
5- روزنامه شرق، 17/4/93
6- «حكمت اصول سياسي اسلام»، علامه استاد محمدتقي جعفري، صفحه 133
7- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتي(ره)، نامه 53، صفحه 421

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا