وحید شیخ احمدصفاری

وقتی هوا داغ مِشه یزدیا بِرا خونوک شدن اِقه راهها بلدن که هِیجّای عالم اِیطَر کارا بلد نیستن! اون روزا که اول قدیم قدیما بود، یَتا چادیشو کوچیک یا یتا دَسمال یزدی گنده وَر مِداشتن و مِث هلی کوفتر بالا کَلِّشون دور مِچَرخوندن تا باد خونوک ازش وخیزه! یَخِده دیه هم پاچه ی تُمبونشونو تا زانو وَر مِمالیدن و بعدشم یَهو مِپِریدن وسطوکا حوض و سر و جونشون رو خیس مِکردن و اولَچوک بیرون می اومدن و کوفت مِنداختن سینه کش سایه افتو تا هم خونوک بشن و هم نَچّان! اما یزدیا اصیل یتا راه خَشتَر برا خونوک شدن داشتن!. بزرگشون موگُفت: با هم نخندِد، به هم بخندِد! ای گَف حسابی جا اُفتیده و برا خونوک کردن همدیه کار مِبّندَن! مثلاً صلاه گرمای ظهر یَنفر تو جمع یتا جوک خنده دار تعریف موکنه! باقی هم که پشت و پَسولوکا با هم ساخت و پاخت کردن، چِش و ابرو هم میان و هیشتا خالوک خنده نموکنن! طرف هم که مچل شده، اق ای خونوک مِشه که اندازه یتا کولر هفت هزار ازش سرما ورمیخیزه!

یتا دیه از هنرا خونوک کاری اینه که تا یَنفر میاد تو اتاقی یا توی جمعی موخاد حرفی بزنه، باقیشون وَر میخیزن و در مِرن! اُو بنده خدا هم اقه خونوک شده که کولر گازی 36هزار ال جی رو جواب رد مِدن.

یه راه دیه هم اینه که دسمال یزدی رو اوچِکونِش موکنن و سر مِبندن و چار طرفش گِرنج شَخ مِزنن و مِرن تو حیاط و سینه افتو بنا موکنن موتور شستن و اقه خونوک بازی در میارن که انگاری چلّه زمستون  وسطوکا قطب جنوب نِشّسَن و با خرس سفیدای مشفول بفرمایید شولی پَروک هَسَن.

یتا راه دیه شونم اینه که مِرن دَمِ یخچال وامِسن و هی سفیل موکنن تا خوب خونوک شون و از بالا تا پایین انگشت فرو موکنن تو هر چی اوتو هَس و بعدشم پوز مِلّن  دَم پارچو و اقه اُو خونوک موخورَن و از لب و لوچِشونم میریزه وَشنِ زیر پِرَنی و آخرشم یه آخیشی مِگن انگاری هیشکی تا حالا اقه خشش نشده!

بعضیام یَطَر دیه خونوک مِشَن که دیه حرف نداره! مثلن میفَمَن سرکوچه 28 تا خیابون پایین تر آش نذری مِدن! طرف هم که جَلدی وخیزیده با تمبون کردیش یتا کوش مِندازه دَم پاشو و موتورشو دست میگیره و هفتا خیابون مِدوعُنه تا روشن مشه! وقتی مِرسه اول سطلشو مِذاره تو صف و بعد مِره موتوروشو یه وَری مِلّه یه گوشه ایی و مِجّه تو صف. هُمبارُک همبارک پیش مره و هزار بار سرپنجه مِشه و مُول ور مِکشه تا نوبتش مِشه. اما یهو می بینی در دیگ مِلّن و مِگن آش دیه تَمون شد بِرِد رد کارتون و بعدشم  بِشِ این بنده خدا اقه مِخندن و خونوک بازی در میارن و اشک وشن چشاشون پایین میاد که انگاری رو اُو یخ مِخندن!

ما از ای انشا نتیجه می گیریم که اگه آب هویج فسفر داشت خیلی برا چِشو و چار مغز خوب بود و اقه این تنور انتخابات گرمامون نَمِکرد.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا