گروه گفتگو: علی روحانی، یکی از اعضای هیأت انتخاب بخش داستانی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد است که سابقه خوبی در عرصه آکادمیک و تجربی در زمینه فیلم سازی دارد. او  عضو هیات علمی دانشگاه هنر، دانشکده سینما تئاتر، مدیر گروه سینما و نقاشی متحرک دانشگاه سوره، مستند ساز و منتقد است. در حاشیه مرحله بازبینی فیلم های رسیده به جشنواره با او در خصوص ارزیابی اش از فیلم های جشنواره و روند انتخاب فیلم ها به گفتگو نشستیم.

سطح کیفی آثار جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟ در مورد روند انتخاب فیلم های حاضر در بخش مسابقه نیز توضیح کوتاهی بدهید؟

بعد از بررسی فیلم ها می توان گفت در بخش سبک زندگی آثار در سطح خوبی بودند و در بخش اصلی جشنواره فیلم ها متوسط رو به خوبی داشتیم.

اما در مورد روند انتخاب فیلم ها باید بگویم که اعضای پنج نفره کمیته ی هیأت انتخاب بخش داستانی بیش از 180  فیلم را بازبینی کردند و هرکس به روش و سبک خود نظراتش را یادداشت می کرد؛ برای نمونه خود من سه گزینه  رد ، مسابقه و جنبی را انتخاب کرده بودم که بعد از پایان تماشای همه فیلم ها یک جلسه ی نهایی برگزار کردیم و نظرات خود را اعلام کردیم. بعد از شنیدن نظرات همه اعضا ، فیلم ها به رای گذاشته شد که با توجه به آرای کسب کرده فیلم ها به بخش های مختلف جشنواره راه پیدا کردند و البته به این موضوع اشاره کنم که اختلاف آرا خیلی محدود بود. شاید بین رای اعضای هیئت انتخاب کمتر از 10درصد اختلاف وجود داشت.

با توجه به اضافه شدن بخش سبک زندگی به جشنواره، چه تعداد فیلم در این حوزه شرکت کرده بودند؟ آیا ساخت این گونه فیلم ها می تواند تلنگری درسبک زندگی مردم باشد و در اخلاقی تر شدن جامعه کمکی کند؟

باید بگویم که ساخت و نمایش این گونه فیلم ها قطعا می تواند تاثیرگذار باشد و حتی در کاهش آسیب های اجتماعی نیز می تواند موثر باشد. به نظر من بخش سبک زندگی رضوی به جشنواره امسال یک انرژی ویژه داد و آن را زنده کرد.حتی می توان گفت چند نمونه  از 13 فیلمی که به این بخش از جشنواره راه پیدا کردند، از بهترین آثار سینمایی ایران در بخش فیلم کوتاه هستند و در اینجا لازم است که از فیلم سازها نیز تشکر کرد که این آثار را به جشنواره ارسال کرده اند و هم از مسئولین جشنوارره که توانستند این فیلم ها و فیلم سازان را جذب کنند. من معتقدم که بخش سبک زندگی رضوی یکی از بخش های بسیار خوب جشنواره است که باعث رونق بخشیدن به آن شده و جشنواره را از این گزینه مستقیم که همان تبلیغ امام رضا است، گسترده تر کرده و در ساخت فیلم های اخلاقی که همان سیره و سفارش ائمه و پیامبر بوده؛ به فیلم ساز بسیار کمک کرده است. لذا بر اساس تعریفی که از سبک زندگی داریم می توان گفت تمام فیلم هایی که به بحث اخلاق و ارزش های مناسب در جامعه می پردازند را می توان در این بخش گنجاند. من بر این باورم زمانی که فیلمی از نظر اخلاقی بر روی مخاطب تاثیر بگذارد، بسیار حائز اهمیت است. و امیدوارم این بخش در سال های دیگر هم ادامه داشته باشد و جشنواره به دنبال اخلاق باشد، چراکه اخلاق می تواند بالاترین پیوند را با امام هشتم داشته باشد.

آثار ارسال شده در بخش احادیث را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه در بخش احادیث آثار ضعیفی به جشنواره ارسال شد و از چند منظر دارای ایراداتی بودند از جمله مهمترین آنها این که احادیث انتخاب شده از احادیث رضوی نبودند و اکثر احادیث از معصومین دیگر انتخاب شده بودند وگویا سیاست جشنواره توجه نکردن به این آثار بود، من بر این باورم که این بخش، بخش موفقی در جشنواره نبود زیرا آثار خوبی هم در این بخش ندیدیم و ما مجبوریم بسیار محدود این قسمت را برگزار کنیم. می توان دلیل عدم موفقیت این بخش را نوپا بودن آن دانست  و ما شاهد ارسال فیلم هایی به این بخش از جشنواره بودیم که یا خیلی ساده بودند و یا اصلا بی ربط با موضوع بودند، شاید در سالهای بعد این بخش بهتر برگزار شود، چراکه ما فیلم های بسیار خوبی در کشور داریم که با مضمون احادیث رضوی تولید شده اند و حتی ایده فیلم ها از درون حدیث انتخاب شده است.

آیا فیلم ها در سطحی بودند که روند انتخاب را برای شما سخت کنند؟

بهتر است این گونه جشنواره ها را همانند یک جامعه ای در نظر بگیریم که دارای سه طبقه هستند؛ بالا، متوسط و پایین. در جوامعی که  دارای مشکلی هستند، طبقه متوسط محدود است و در نتیجه جامعه به دو بخش بالا و پایین تقسیم می شود و این جامعه هست که دارای تضاد طبقاتی است. و متاسفانه جشنواره های ما نیز شبیه همین جوامع شده اند که طبقه متوسط در آنها کم است یعنی فیلم ها یا خوب هستند و یا بد و در بخش متوسط محدود هستند و در اینجا تشخیص خیلی راحت تر است یعنی ما می توانیم با اولین پلان بگوییم که این فیلم یا فیلم خیلی خوبی است و یا فیلم بدی. متاسفانه جشنواره های ما دوقطبی شده اند: یا با فیلم سازهای حرفه ای روبرو هستیم که برای برد با یکدیگر رقابت می کنند و یا با خیل عظیمی از فیلم سازهای بد. و در نتیجه انتخاب اصلا سخت نبود و می توانم بگویم حتی اگر یک فرد معمولی هم این فیلم ها را تماشا کند به 90 در صدی انتخاب ما بدون هیچ تردیدی می رسد.

آیا در بین فیلم هایی که تماشا کرده اید، فیلمی هم بود که شما را به وجد بیاورد؟

 به دلیل سلیقه خاص من در فیلم، متاسفانه خیر. اما این به معنای بد بودن فیلم ها نیست. چون سلیقه من تا حدی خاص است، هیج کدام از فیلم های کوتاه تاثیری بر روی من نداشته اما شکی نیست که چهار یا پنج تا فیلم کوتاه بسیار قوی و سر حال هم در این بخش ها داشتیم.

روند اجرایی جشنواره را از چیدمان هیت انتخاب گرفته تا نجوه اسکان و پذیرایی چطور دیدید؟

من در دهه گذشته در جشنواره های مختلفی شرکت کرده ام و به جرأت و بی هیچ تعارفی می توانم بگویم که اجرا خیلی خوب بود، من در جشنواره های مختلف دولتی و غیر دولتی شرکت کرده ام و باید بگویم در روند اجرایی این جشنواره نقطه ضعفی ندیدم و فکر می کنم یکی از مهمترین دلیل این مسئله پیوند خوب مدیریت این جشنواره با جوانان خوب فیلم ساز شهرستان یزد بوده  و می توان گفت جشنواره نهم فیلم رضوی در مقایسه با جشنواره های دیگر بسیار آبرومندانه و یا حتی فاقد نقطه ضعفی بود و من از این مسئله خیلی خوشم آمد و در همین جا لازم است که به تمام دست اندرکاران بخش اجرایی جشنواره خسته نباشید بگویم.

با توجه به سلایق مختلف در بین هیأت انتخاب، نحوه چیدمان این هیأت را چگونه ارزیابی می کنید؟

با این که سلائق متفاوت است موافقم اما باید بگویم صحنه مواجهه ما، موقعیت و کیفیت فیلم ها ما را به چالش نظری خاصی نمی رساند. همانطور که قبلا گفتم سطح فیلم ها به نوعی نبود که انتخاب ها خیلی چالش برانگیز باشد هرچند سلایق با هم متفاوت بود. در مورد صحنه فیلم سازی فیلم کوتاه در ایران باید گفت: همه چیز شفاف است و در همان پلان اول همه چیز مشخص می شود و می توان کیفیت فیلم ها را حدس زد.

آیا پیش آمده که در انتخاب کردن یانکردن یک فیلم اختلاف نظر وجود داشته باشد؟ در این صورت این اختلاف را چگونه برطرف کرده اید و عمدتا اخلاف بر سر چه بوده است؟

من بر این باورم که کمیته انتخاب باید به محتوای جشنواره وفادار باشد و با توجه به این که جشنواره جشنواره ی رضوی است، من با یکی دو کار و ارتباط آنها با موضوعیت جشنواره شک داشتم که در یک مورد دوستان توضیحاتی دادند که قانع شدم اما در مورد دیگر خیر و همچنان هم بر این که این کار با موضوعیت جشنواره ارتباطی ندارد تاکید داشتم. و در سایر بخش ها نیز هر کس با توجه به نوع تخصص خود به فیلم ها نگاه می کرد از جمله تصویر برداری، فیلم نامه نویسی، تدوین و ... اما من به شخصه سعیمی کردم به یک معدل کلی درکار برسم، ولی به طور کلی در هیچ جا به اختلاف حاد نرسیدیم.


من معتقدم که بخش سبک زندگی رضوی یکی از بخش های بسیار خوب جشنواره است که باعث رونق بخشیدن به آن شده و جشنواره را از این گزینه مستقیم که همان تبلیغ امام رضا است، گسترده تر کرده و در ساخت فیلم های اخلاقی که همان سیره و سفارش ائمه و پیامبر بوده؛ به فیلم ساز بسیار کمک کرده است.


آیا فیلم هایی هم بودند که همه اعضای هیئت انتخاب پس از دیدن، بدون هیچ بحثی آنرا برای بخش مسابقه انتخاب کنند؟

بله. تقریبا 90 درصد از فیلم ها با قاطعیت انتخاب شدند به خصوص در بخش سبک زندگی که از بین 12 فیلم می توان گفت در مورد 10 فیلم، بی هیچ بحثی به توافق رسیدیم.

کیفیت فیلم های فیلم سازان جوان ما را در این جشنواره چگونه ارزیابی می کنید؟

باید بگویم اکثر افرادی که در این جشنواره شرکت کرده اند، جوان هستند. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که سینما امروزه در کشور ما یک پدیده مبهمی است که آمار کمّی در آن بسیار بالاست و ما وظیفه داریم که این کمییت را تا حدی محدود کنیم چون بی دلیل بالاست و ما باید سعی کنیم تا حدی در  این نوع جشنواره ها  فیلتر های انتخابی را سخت تر کنیم تا سطح کیفی فیلم ها را بالا ببریم. من معتقدم که در جشنواره ها از سطح بسیار عالی تا بسیار ضعیف حضور دارند و این تفاوت خیلی بد است، این یک بحران است که باید به آن توجه کرد. ما باید سعی کنیم تا نسل جدید فیلم ساز را با واقعیت های سینما آشنا کنیم چرا که بر این باورم اطلاعات آنها در حوزه سینما از پنچ درصد هم کمتر است. فقدان اطلاعات همیشه باعث می شود افراد دچار سوء تفاهم بشوند. بسیاری از افراد با یک شب تجربه کار سر یک صحنه فیلم متوجه شده اند که راه را اشتباه آمده اند و این دلیلش نگاه ظاهر بینانه به سینما و دبدبه کبکبه جشنواره ها و فرش قرمزهاست.

آیا اضافه شدن بخش سبک زندگی رضوی در تولید آثار کیفی تر نقشی داشته است؟

صد درصد، من فکر می کنم این بخش یک جبهه جدیدی را در این جشنواره ایجاد کرده و اصلا جشنواره را زنده کرده است، البته سبک زندگی در جشنواره های بعدی باید انتقال پیدا کند به فضائل اخلاقی..

جشنواره رضوی یک جشنواره موضوعی است، نظر شما در مورد سینمای موضوعی و سفارشی چیست؟

من با ساخت این نوع فیلم ها مشکلی ندارم چرا که ساختن فیلم هزینه بر است و امیدوارم که این روند افزایش پیدا کند ولی چه خوب است که بین سفارشی ساختن و دغدغه های هنری پیوندی صورت بگیرد.

در خصوص برگزاری جشنواره در یزد چه نظری دارید؟

خیلی خوب است، نشان می دهد که انتخاب درست است، من از این که جشنواره در یزد برگزار می شود، بسیار راضی هستم. چرا که اگر این موضوع را در نظر بگیریم که نیمی از فیلم های راه پیدا کرده به بخش جشنواره از یزد بوده ، پس به این  واقعیت می رسیم که انتخاب استان یزد به عنوان برگزار کننده ی این جشنواره انتخاب درستی بوده است. این جشنواره در هر جای دیگری هم که برگزار می شد اکثر فیلم سازان معنا گرای یزدی به خصوص در بخش اصلی جشنواره به مرحله مسابقه راه پیدا می کردند؛ پس چه بهتر که جشنواره در خانه خودش برگزار شده است.

و حرف آخر؟

امیدوارم این جشنواره به رشد و گسترش فیلم سازی چه در استان یزد و چه در کشور، بینجامد.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا