گروه گفتگو: فیلم "خانه ای برای ما" حکایت آدمهایی است که شرایط آنها بخشی از زندگی را برایشان سخت کرده است و نیاز دارند تا بیشتر دیده شوند و به آنها توجه شود تا با ایجاد امکانات و موقعیت بتوانند بهتر و راحت تر زندگی کنند. آدمهایی که برخی از ارگان های دولتی از کوچکترین کمک ها برای بازسازی خانه ای که حق آنها است دریغ کرده اند تا جایی که قصه به اینجا می رسد که خودشان با تمام سختی هایی که پیش رو دارند دست به بازسازی خانه ای وقف شده برای جامعه معلولین می زنند و در نهایت خانه ای می سازند به نام بیت الرضا. این فیلم و کاراکترهایش همه بر اساس واقعیت ساخته شده اند.

"خانه ای برای ما" به کارگردانی نجمه زارع امسال در بخش اصلی داستانی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی انتخاب و به بخش مسابقه راه یافت.

عوامل این فیلم دستیاران کارگردان: عاطفه صالحی، شقایق جهانداری، تصویربردار: احسان دادرس، دستیاران تصویر: امیر راستجو، مرتضی آخوندا، حسام موسوی، صدابردار: حمید سلمان، طراح صحنه: محمد بهرامی، مشاور فیلمنامه: سعیدشهریار، خواننده و آهنگساز: مصطفی راغب، منشی صحنه: لادن حاجی پور و بازیگران: محمدحسین رادمنش، علیرضا افروز، سیدحسین حسینی، حسین مدعی و سید جلیل میرطبایی هستند.

نجمه زارع درباره ایده فیلم این چنین گفت: سه، چهارسال است که با جامعه معلولین کار می کنم و از دور با مشکلات آنها آشنا هستم. قبلا هم تئاتری با نام "دوراهی" را با آنها کار کرده ام. ایده این فیلم در مسافرتی که با آنها به مشهد داشتم به ذهن من رسید. زمانی که در قطار به سمت مشهد می رفتیم و چند نفر با هم راجع به خانه ای که به آنها رسیده بود و به علت ناتوانی در بازسازی آن قصد در فروش آن زیر قیمت اصلی داشتند.

وی ادامه داد: فیلم " خانه ای برای ما" در اصل برای جشنواره رضوی ساخته شده است اما قصد دارم آن را در جشنواره جامعه معلولین که بهمن ماه امسال به میزبانی یزد برگزار می شود هم شرکت دهم.

نجمه زارع با بیان اینکه کادرهای فیلم گرافیکی هستند گفت: ما سعی کردیم در این کار ریسک کنیم و چون افرادی که با آنها کار می کردیم در واقعیت هم معلول بودند، کادرها باید جوری بسته می شد که این حس را قوی تر به مخاطب القا کند.

وی افزود: تمام کسانی که فیلم را می دیدند انتظار داشتند در آن معجزه ای رخ بدهد اما نه اتفاق خاصی رخ داد و نه معجزه ای چون در این فیلم خود آدمها معجزه هستند.آدمهایی که دل به دل هم دادند تا با وجود ناتوانی برای خودشان خانه ای بسازند و آن خانه بیت الرضا شد.

نجمه زارع در رابطه با آگاهی از سایر فیلمسازان و آثار آنها گفت: آگاهی زیادی درباره سایر آثار راه یافته به بخش مسابقه و فیلمسازان ندارم و معتقدم جشنواره پل ارتباطی ما با سایر فیلمسازان در شهرهای دیگر است و شاید این به من کمک کند تا در سال های بعد آثار قوی تر و پربارتری را بسازم چون به جز در سطح دانش آموزی این اولین کار حرفه ای من در زمینه فیلمسازی است.

وی با بیان اینکه بخش سبک زندگی دست فیلمسازان را باز می کند گفت: مشکل فیلم ها ضعف در فیلمنامه است و نبودن این بخش فیلمسازان را محدود می کند اما با آمدن بخش سبک زندگی دست فیلمساز برای پرداختن موضوعات دیگر باز می شود و دیدگاه فیلمساز را تغییر می دهد.

نجمه زارع گفت: من انتظار دارم این جشنواره مخصوصا به این دلیل که در یزد برگزار می شود به بهترین شکل کار خود را به پایان برساند و هیچ کدام از داوران جشنواره از استان یزد نباشند تا رقابت سالم تر باشد.

نجمه زارع با بیان اینکه موضوعات سینمای داستانی ما کلیشه ای هستند گفت: در اکثر اوقات با دیدن ابتدای فیلم ها می توان پایان آنها را حدس زد و این ضعف فیلمنامه است. با یک فیلمنامه قوی حتی با کمترین امکانات هم می توان فیلم عالی ساخت.

وی در آخر گفت: من در ساخت این فیلم مدیون تک تک عوامل خودم هستم چون سختی ها و کمبود ها را تحمل کردند و همین طور اگر اعتماد حسین افضلی تهیه کننده "خانه ای برای ما"نبود شاید اصلا این فیلم ساخته نمی شد.

گفتنی است، نجمه زارع کارگردان این فیلم دارای دیپلم عکاسی، کاردانی کارگردانی و کارشناسی سینما است و در سه سال متوالی مقام اول نویسندگی و کارگردانی برای تئاتر "خیمه شب بازی"، "تاراج روزگار" و "خواجه لطیف تنبورزن" و مقام دوم کشوری برای فیلم مستند مازاری و فیلم مستند سبزسرخ را کسب کرده است.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا